۲۰۲۵ ۲۰ January - دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۵۷
۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰

«روایت سازی» و «مرجع سازی» در جنگ رسانه‌ای رژیم صهیونیستی علیه ایران

حال با گذشت 15 ماه از نبرد «طوفان الاقصی» به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها نیز به دنبال ساخت روایت «پیروزی در برابر مقاومت» و فروش آن به افکار عمومی خود و در عین حال تاثیرگذاری بر روی انگیزه و نظام تحلیلی اعضای محور مقاومت هستند. در این خط رسانه‌ای دیگر هدف راهبردی تبدیل شدن رژیم صهیونیستی به «مرجع» اخبار مرتبط با جنگ جاری در حوزه شرق عربی است. به عبارت دیگر تل‌آویو سعی دارد با استفاده از مزیت‌های اطلاعاتی و در عین حال کنار گذاشتن سیاست قدیمی «ابهام و انکار» تبدیل به نخستین مرجع خبری- تحلیلی شود که دوست و دشمن به آن استناد می‌کنند. تحقق این راهبرد به صهیونیست‌ها کمک خواهد کرد تا در ادامه جنگ بتوانند با استفاده از این ابزار «امنیت روانی» جوامع هدف را بهم ریخته و حتی شکست‌های آشکار خود را به عنوان پیروزی بزرگ جلوه دهند.
۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

در جنگ‌های نوین دیگر واحد‌های سیاسی صرفاً بر روی ابزار «نظامی»، «اطلاعاتی» و «دیپلماتیک» تمرکز و سرمایه گذاری نمی‌کنند بلکه با نگاهی گسترده‌تر الزامات «جنگ ترکیبی» را نیز دنبال می‌کنند. در جنگ‌های نوین دولت‌ها نیز توجه ویژه‌ای به مسئله «رسانه» و استفاده از ابزار‌های عملیات روانی برای «تصویرسازی»، «روایت سازی» و تاثیر بر روی «نظام ادارکی- تحلیلی» طرف مقابل خود دارند. در میانه جنگ محور مقاومت به رهبری ایران با رژیم صهیونیستی نیز بار‌ها از این ابزار به عنوان یکی از ابزار‌های تعیین کننده توجه شده است. به عنوان مثال جبهه رسانه‌های وابسته به محور مقاومت همگام با رسانه‌های اخوانی و برخی رسانه‌های «مستقل» و «تجدیدنظر طلب» در نظام بین الملل اقدام به ارائه روایتی از جنگ غزه و لبنان برای مخاطبان در سطح جهان کردند که از دانشگاه‌های آمریکا تا استرالیا تاثیر گذار بود و سبب به خیابان آمدن مردم شد. شکل‌گیری چنین موجی به قدری موثر بود که دولت‌های غربی مجبور شدند تا حداقل در مقام بیان مواضع اعلامی از برقراری آتش‌بس در غزه حمایت کرده و فرآیند «نسل کشی» در غزه را محکوم نمایند. دیگر مورد قابل ذکر پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، آنتونی بلینکن و لوید آستین با نوشتن نامه‌ای (تقریبا سرگشاده) به همتایان خود در فلسطین اشغالی، ضرب الاجلی یک ماهه برای بهبود فرآیند ارسال کمک‌های بشردوستانه تعیین کردند.
با توجه به نکات فوق سران رژیم صهیونیستی در یک ماه اخیر سعی کردند روایت خود را نسبت به رخداد‌های جاری در غزه، لبنان، سوریه، یمن و ایران برای افکار عمومی بیان و در قامت «فاتح» به استقبال دوران ترامپ و احتمالاً کاهش تنش‌ها در منطقه حرکت کنند. ایستگاه نخست در این مسیر مصاحبه بنیامین نتانیاهو با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» بود. «بی بی» در این مصاحبه سعی کرد تا خود را به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی نشان دهد که در مقاطع مختلف تشخیص پرهیز، توقف یا آغاز جنگ در جبهه‌های مختلف را داده و در این روند به نتیجه رسید، معرفی کند. وی همچنین سعی کرد با ارائه روایتی جهت دار و کذب از شکاف میان اعضای محور مقاومت و وجود انشقاق در میان آن صحبت کند.
پرده دوم از نمایش رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، مصاحبه دو عضو موساد با برنامه «شصت ثانیه» شبکه «سی. بی. اس» بود. این افراد با چهره‌ای پوشیده و صدایی متفاوت اقدام به ارائه روایت موساد در خصوص عملیات پیجر‌ها علیه حزب الله در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ کردند. آنچه در این مصاحبه ۱۳ دقیقه به چشم می‌خورد تلاش برای ارائه تصویری مسلط بر تمام اقدامات و فرآیند تشخیص میزان ضربه موثر به دشمن است. همچنین ماموران امنیتی رژیم در این مصاحبه سعی داشتند تا خود را در جایگاه لشکر اخلاقی قرار داده که در این اقدام تروریستی قصد داشتند تا تنها با اعضای حزب الله ضربه وارد شود و اطرافیان آنها آسیبی نبینند! این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در جریان این اقدام تروریستی حداقل ۲ کودک به شهادت رسیدند. نحوه شهادت اسماعیل هنیه در شمال تهران، دست مایه گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل بود. در این گزارش نیز مقامات اسرائیلی سعی دارند تا میزان تسلط خود را بر میدان نبرد با ایران نشان داده و با ذکر برخی جزئیات غیرقابل راستی آزمایی از میزان نفوذ خود در لایه‌های امنیتی کشور پرده بردارند. در این سیاهه «بمب گذاری» به عنوان عامل شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام شده و سناریو‌ها حمله با پرتابه کوتاه‌برد یا حمله هوایی از آسمان عراق به حاشیه رفته است.
در نهایت آخرین روایت صهیونیست‌ها در جریان منازعه میان ایران و رژیم صهیونیستی را می‌توان عملیات «مصایف» با حضور ۱۲۰ کماندو در خاک سوریه دانست. صهیونیست‌ها مدعی اند در جریان این عملیات مرکز تولید موشک سپاه پاسداران به همراه تمام اسناد موجود در آن منهدم شده و یکی از شریان انتقال موشک از خاک سوریه به مقصد لبنان قطع گردیده است. سران رژیم صهیونیستی ابتدا از طریق پایگاه «آکسیوس» اقدام به انتشار برخی جزئیات این حمله کرده و سپس از طریق نگارش مقاله در جرزلیم پست و انتشار گزارش مستند در شبکه کان پرده از ابعاد مختلف این عملیات برداشتند.
حال با گذشت ۱۵ ماه از نبرد «طوفان الاقصی» به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها نیز به دنبال ساخت روایت «پیروزی در برابر مقاومت» و فروش آن به افکار عمومی خود و در عین حال تاثیرگذاری بر روی انگیزه و نظام تحلیلی اعضای محور مقاومت هستند. در این خط رسانه‌ای دیگر هدف راهبردی تبدیل شدن رژیم صهیونیستی به «مرجع» اخبار مرتبط با جنگ جاری در حوزه شرق عربی است. به عبارت دیگر تل‌آویو سعی دارد با استفاده از مزیت‌های اطلاعاتی و در عین حال کنار گذاشتن سیاست قدیمی «ابهام و انکار» تبدیل به نخستین مرجع خبری- تحلیلی شود که دوست و دشمن به آن استناد می‌کنند. تحقق این راهبرد به صهیونیست‌ها کمک خواهد کرد تا در ادامه جنگ بتوانند با استفاده از این ابزار «امنیت روانی» جوامع هدف را بهم ریخته و حتی شکست‌های آشکار خود را به عنوان پیروزی بزرگ جلوه دهند.

  • ارسال نظرات