۲۰۲۴ ۲۰ May - دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۸۳
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1026)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار تحولات منطقه و فلسطین
- نتانیاهو: اسرائیل آماده است در ازای آزادی اسرا، آتش بس موقت با حماس منعقد کند، اما از دستیابی به تمامی اهداف جنگ دست بر نخواهد داشت. آنچه در دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد، ما را به یاد آنچه در دانشگاه‌های آلمان در آستانه هولوکاست در دهه ۱۹۳۰ رخ داد، می‌اندازد. ما با دو جبهه روبرو هستیم: جبهه اول ایران و عوامل آن و دوم آتشفشان یهودی ستیزی است که در سراسر جهان دروغ می‌پراکند. ممکن است یک رسوایی با صدور حکم بازداشت مسئولان اسرائیلی در دیوان کیفری بین‌المللی اتفاق بیفتد.
- رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس: حماس تمایل زیادی به دستیابی به یک توافق جامع با مراحل به هم پیوسته دارد که به تجاوزگری پایان می‌دهد و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه را تضمین و یک توافق جدی برای مبادله اسیران را محقق کند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌خواهد برای ادامه تجاوزگری به غزه توجیهات دائمی ابداع کند و گستره درگیری را گسترش و تلاش‌های میانجیگران را برباد دهد.
- رئیس‌جمهور فرانسه در جریان تماس تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از وی خواست تا در مذاکرات با حماس به یک توافق آتش‌بس در غزه دست پیدا کند. ماکرون نتانیاهو را ترغیب کرده تا مذاکرات که می‌تواند منجر به آزادی اسرا، حفاظت از غیرنظامیان و تنش زدایی منطقه‌ای شود را به طور موفقیت آمیز کامل کند.
- شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت نتانیاهو با استناد به فریبکاری و گمراه‌سازی تصمیم به تعطیلی دفاتر این شبکه در اراضی اشغالی گرفت. سرکوبگری‌ها و تجاوزات اسرائیل ما را از انجام وظیفه خود بازنمی‌دارد.
- انجمن مطبوعات خارجی: تصمیم اسرائیل برای بستن الجزیره روز سیاهی برای رسانه‌ها و دموکراسی است.
- جنبش حماس: تصمیم نتانیاهو و دولت نازی و جنایتکار او به تعطیلی دفتر الجزیره در اراضی، نقض صریح آزادی مطبوعات و اقدامی سرکوبگرانه و انتقام جویانه به خاطر نقش بارز این شبکه حرفه‌ای در برملا ساختن جنایات ارتش نازی و شهرک‌نشینان تروریست صهیونیست علیه ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری است.
- یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل: «به زودی وارد رفح خواهیم شد. حماس خواستار انعقاد توافق نیست.»
- اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در تظاهرات شهرک‎‌نشینان علیه توافق مبادله اسرا شرکت کرد.
- معترضان به سیاست‌های نتانیاهو و خانواده اسرای صهیونیستی خیابان‌های منتهی به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را مسدود کردند و خواهان آزادی اسرا و برگزاری فوری انتخابات شدند.
- روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد اسرائیل پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس را از طریق میانجی‌گران دریافت کرد.
- رئیس جمهور سوریه در نشست کمیته مرکزی حزب عربی سوسیالیستی بعث در دمشق: من از این جنگ (جنگ کنونی غزه) صحبت نمی‌کنم، بلکه از مسئله فلسطین از سال ۱۹۴۸ و وضعیتی که سوریه شاهد آن بوده؛ کودتاها، ثبات‌ها و... سخن می‌گویم. هیچ مسئولی در سوریه جرأت ندارد در قبال آرمان فلسطین کوتاه بیاید.
- هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه: تنش ایران و اسرائیل ممکن است منادی یک جنگ بزرگتر باشد. اگرچه وضعیت در حال حاضر آرام به نظرمی رسد، اما این پتانسیل همیشه وجود دارد.
- شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی: تعداد سربازان مجروح در بمباران سایت کرم شالوم به ۱۴ نفر افزایش یافت که حال ۳ نفر از آنها وخیم است. اسامه حمدان: عملیات کرم ابو سالم پیامی بود مبنی بر آمادگی مقاومت برای مقابله با دشمن.
- مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد پایگاه نظامی ارتش رژیم اسرائیل را در بندر ام‌الرشراش (ایلات) را با پهپاد هدف قرار داده است.
- پایگاه خبری اکسیوس گزارش داد: «دولت جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا هفته گذشته ارسال یک محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد.» این اولین بار از ۷ اکتبر است که امریکا ارسال یک محموله تسلیحاتی که برای ارتش اسرائیل در نظر گرفته شده بود را متوقف کرده است.
- نهاد وزارت بهداشت در نوار غزه: شمار شهدای حملات رژیم صهیونسیتی به نوار غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به ۳۴۶۸۳ نفر و مجروحان به ۷۸۰۱۸ نفر افزایش یافته است.
- پایگاه خبری "میدل ایست آی" نوشت: تشکیلات خودگردان فلسطین از آمریکا و رژیم صهیونیستی خواسته اجازه آزادی رهبر اسیر مروان برغوثی از زندان‌های صهیونیستی را ندهند، چرا که او تهدیدی برای رهبری محمود عباس خواهد بود و حماس بر آزادی او در جریان مبادله اسرا با رژیم صهیونیستی مصمم است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها