۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴

تعمیق شکاف و نابرابری اجتماعی در اروپا

نابرابری باید به‌عنوان یک سنگ بنای رشد پایدار و رشد فراگیر تلقی شود. در حقیقت، جوامع نابرابر نیز جوامع ناپایدار و قطبی تر هستند. بر اساس آخرین داده‌ها ، جمعیت در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی در اتحادیه اروپا در سال 2012 به تقریباً 123 میلیون نفر رسیده است.
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴

حذف نابرابری باید به‌عنوان سنگ بنای رشد پایدار و فراگیر هر جامعه ای تلقی شود. در حقیقت، جوامع نابرابر نیز جوامع ناپایدار و قطبی تر هستند. بر اساس آخرین داده‌ها ، جمعیت در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی در اتحادیه اروپا در سال 2012 به تقریباً 123 میلیون نفر رسیده است. ازیک‌طرف، نابرابری کاملاً با فقر درهم‌آمیخته است. از سوی دیگر، مبارزه با نابرابری باید به‌عنوان یک نقطه عطف اصلی استراتژی اروپا 2020 تلقی شود، یعنی ابزاری اساسی برای دستیابی به رشد هوشمند، پایدار و فراگیر. در حقیقت، درحالی‌که نابرابری معمولاً به دلیل تأثیرات اجتماعی آن مورد سرزنش قرارگرفته است، نابرابری نیز تأثیرات منفی برای خود اقتصاد دارد. در کوتاه‌مدت، نابرابری بالاتر، سطح بالاتری از بدهی را تشویق می‌کند. در درازمدت، نابرابری ممکن است انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش و سایر دارایی‌ها را مختل کند و پتانسیل رشد را کاهش دهد. کاهش نابرابری در داخل و بین کشورها یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است. انتظار می‌رود که تأثیر بی‌سابقه همه‌گیر کرونا بر اقتصاد جهانی باعث تعمیق نابرابری درآمد شود. اقدامات مهارشده توسط دولت‌های اروپایی برای محدود کردن شیوع ویروس، فعالیت اقتصادی را مختل كرد و میلیون‌ها كارگر را در معرض اخراج و از دست دادن درآمد در بخش های سخت آسیب‌دیده قرار می دهد. درحالی‌که نابرابری درآمد در اتحادیه اروپا نسبت به برخی دیگر از نقاط جهان کم است، اما در کشورهای عضو متفاوت است. بیماری همه‌گیری کرونا به‌شدت فعالیت اقتصادی در اتحادیه اروپا را تحت تأثیر قرار داده و انتظار می‌رود، تولید را 7.4٪ کاهش دهد و نرخ بیکاری را در سال 2021 به 9٪ برساند. می‌توان انتظار داشت که کرونا نابرابری درآمد را 0.55 در هر کشور افزایش دهد. همچنین انتظار می‌رود بیکاری و سایر اثرات رکود جهانی کرونا نابرابری بین 0.6 تا 1 درصد را در کشورهای اتحادیه اروپا افزایش دهد.
گزارش تازه منتشرشده در سراسر اتحادیه اروپا نشان می‌دهد میلیون‌ها نفر در اروپا قربانی گسترش نابرابری‌ها می‌شوند. در همین حال، دولت‌های اروپایی برای کاهش شکاف اقدامات کافی انجام نمی‌دهند. نابرابری نه‌تنها در جهان جنوب یک واقعیت است، بلکه در اروپا نیز یک مشکل است. در ظاهر اتحادیه اروپا یکی از ثروتمندترین مناطق کره زمین است و به‌عنوان رهبر پیشرفت و پایداری اجتماعی به خود افتخار می‌کند ولی واقعیت کاملاً متفاوت است.گزارش‌ها نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن میلیون‌ها نفر از آسیب‌پذیرترین و حاشیه‌نشین‌ترین افراد در اروپا و جهان را در خود جای‌داده است، زیرا نابرابری‌های مهم اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی در حال بدتر شدن است. شکاف بین فقیرترین و ثروتمندترین افراد در اروپا در حال افزایش است . 20٪ از جمعیت اتحادیه اروپا درآمد کمتری از آستانه فقر در کشور خود دارند. اما داستان به شکاف بین داشتن‌ها و نداشتن‌ها ختم نمی‌شود. در سراسر اتحادیه اروپا، 10 درصد از افرادی که کار می‌کنند در فقر زندگی می‌کنند. شکاف حقوق و دستمزد جنسیتی در اتحادیه اروپا 16 درصد و در برخی کشورها بسیار بیشتر است. شکاف بازنشستگی جنسیتی در اتحادیه اروپا 40 درصد است، در آلمان، لوکزامبورگ و هلند بیش از 45 درصد است. امید به زندگی ثروتمندترین مردان در فرانسه 84 سال است درحالی‌که امید به زندگی در فقیرترین مردان 71 سال است. نابرابری‌ها در سایر کشورهای اروپایی نیز در حال تشدید است. در آلمان، 40٪ از کارگران تمام‌وقت زیرخط فقر زندگی می‌کنند، که این امر نیز بر زندگی خانواده‌ها و فرزندان تأثیر می‌گذارد. وقتی نوبت به سن می‌رسد، جوانان به گروه جمعیتی تبدیل‌شده‌اند که بیشتر در معرض خطر فقر و طرد اجتماعی قرار دارند، از هر چهار جوان در اروپا بیش از یک نفر در معرض این خطر قرار دارند. در کشورهایی که نابرابری‌های مرتبط با سن شدیدترین حالت را دارند و جوانان فاقد فرصت های شغلی هستند، فشار زیادی برای مهاجرت در جستجوی زندگی بهتر وجود دارد.
رکود عمیق و افزایش بیکاری به دلیل بحران کرونا بر کشورهای اتحادیه اروپا تأثیر منفی خواهد گذاشت و شکاف درآمد بین فقیر و ثروتمند را تعمیق خواهد بخشید. کمک به بهبود اقتصادی باید شبکه‌های ایمنی اجتماعی را تقویت کند، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و بیکاری را تضمین کند و همچنین ظرفیت‌های مراقبت از کودکان و سالمندان را گسترش دهد. همان زمان، طراحی پاسخ در سراسر اتحادیه اروپا باید عدم تعادل درون اتحادیه اروپا و نابرابری‌های مداوم در میان کشورهای عضو را در نظر بگیرد.

 

 

  • ارسال نظرات