۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۶۵
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (578)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

ترور ۳ تن از فرماندهان جهاد اسلامی

رسانه‌های فلسطین بامداد امروز سه شنبه از حمله هوایی جنگنده‌های رژیم اسرائیل به شهر رفح و غزه خبر دادند که طی آن خانه‌های متعلق به فرماندهان ارشد سریا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین هدف این حملات قرار گرفته است. وزارت بهداشت فلسطین در آمار خود اعلام کرد که در این حمله جنایتکارانه، 12 تن به شهادت رسیده و 20 تن نیز زخمی شده‌اند. سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای از شهادت «جهاد شاکر الغنام»، دبیر شورای نظامی، «خلیل صلاح البهتینی»، از اعضای شورای نظامی و فرمانده منطقه شمال غزه و «طارق محمد عزالدین»، از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری خبر داد و گفت که این شهدا در عملیات ترور بامداد امروز به شهادت رسیدند.

خشم بایدن از اتحادیه عرب

ادعاهای ضد سوری رئیس جمهور آمریکا در قالب نامه‌ای اعلام شده که او برای کنگره فرستاده و در آن وضعیت فوق‌العاده علیه سوریه را تمدید کرده است. این نامه نخستین بار در سال ۲۰۰۴ از سوی کاخ سفید تنظیم شد و پس از آن هر سال از سوی رؤسای جمهور مختلف آمریکا تمدید شده است. ادعاهای رئیس جمهور آمریکا علیه سوریه در حالی مطرح شده که وزیران خارجه کشورهای عربی در جریان نشست خود پشت درهای بسته در مقر اتحادیه عرب در قاهره که روز یکشنبه برگزار شد با بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال موافقت کردند.

 

پمپئو: دو بار پیشنهاد حمله به ایران را به ترامپ دادم

»مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم« اعلام کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد هم پس از سرنگونی پهپاد گلوبال‌هاوک و هم بعد از حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی سعودی به ترامپ پیشنهاد کردم مستقیماً علیه ایرانی‌ها اقدام نظامی کنیم، اما می‌گفت: صبر کن.

برتری ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» و شبکه آمریکایی «ای بی سی» نشان می‌دهد که با شروع کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با کاهش محبوبیت شدیدی و همه‌چنین امتیازات منفی گسترده‌ای مواجه شده است. بر اساس این گزراش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده که هم‌اکنون نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا شده است، در میان جمهوری‌خواهانی که هنوز رسماً نامزدی خود را برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی اعلام نکرده‌اند، پیشتاز است و در مقایسه با «ران دسانتیس» فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا از محبوبیت دو برابری برخوردار است.

اتهام جنجالی نامزد انتخابات آمریکا علیه سازمان سیا

برادرزاده رئیس جمهور اسبق آمریکا در یک برنامه رادیویی با اشاره به ترور جان اف.کندی مدعی شد: مدارک محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد سازمان سیا در قتل وی دست داشته است. فکر می‌کنم در این مرحله از شک و تردید فراتر هستیم. رابرت کندی تاکید کرد: شواهد حاکیست که این سازمان هم در قتل و هم در پوشش آن دخیل بوده است.

نتایج توافق ایران و عربستان

روزنامه گاردین: از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی برای اسرائیل فاجعه بار است و تمامی حوزه ها از یمن تا سوریه از نزدیکی این دو رقیب بهره مند خواهند شد. تمام این تحولات به طور بالقوه می تواند برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، فاجعه بار باشد. او گمان می‌کرد که توافق‌ های ابراهیم که توسط دولت ترامپ طراحی شده بود، روابط با عربستان سعودی را عادی می‌کند، اما در عوض ریاض در حال عادی ‌سازی روابط با دشمنان اسرائیل یعنی ایران، سوریه و حتی حماس است.

افشای نقش سامانه های راداری ساخت اسرائیل در اوکراین

روزنامه عبری زبان هاآرتص اعلام کرد، رادارهای تولید اسرائیل برای کشف و رصد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین مستقر شده‌اند. این رسانه در عین حال مدعی شد که اوکراین این رادارها را هفته گذشته به عنوان کمک از یک سازمان مردم نهاد لیتوانی دریافت کرده است.

احتمال سفر بشار اسد قبل از نشست اتحادیه عرب به عربستان

خبرگزاری تاس روسیه به نقل منابع آگاه خود مدعی شد که احتمال دارد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه قبل از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در عربستان سعودی، به این کشور سفر  و با مقامات سعودی دیدار کند. قرار است یکشنبه هفته آینده (19 مه) نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب به میزبانی شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها