۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۸
۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد راهبردی (7)

۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

تحریم رهبرمعظم انقلاب و آیت الله رئیسی

بی بی سی: تدکروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس همراه با ۱۵ سناتور دیگر این حزب یک لایحه برای تحریم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب به کنگره ایالات متحده ارائه کرده‌اند. در صورت تصویب این لایحه که روز گذشته به کنگره ارائه شد، رهبر و رئیس جمهور منتخب ایران تحت تحریم‌های حقوق‌بشری قرار می‌گیرند. تد کروز در مورد این لایحه گفته است:"دولت جو بایدن برای برداشتن تحریم‌های ایران عجله کرده و در حال برداشتن اهرم‌های فشار آمریکا بر ایران است". این سناتور جمهوری‌خواه همچنین گفته است: "رئیسی، رئیس جمهور منتخب مسئول قتل‌عام ده‌ها هزار بیگناه است و به همراه رهبر ایران بایستی تحت تحریم‌های سختگیرانه آمریکا قرار بگیرند".

ترور سردار سلیمانی با هدف فرار از استیضاح!

خبرنگار وال استریت ژورنال در کتاب خود افشا کرد: ترور قاسم سلیمانی با هدف تسکین چند سناتور جمهوری خواه و برای فرار از استیضاح "دونالد ترامپ" در کنگره صورت گرفت! در بخشی از این کتاب که روز گذشته منتشر شد ادعا شده که ترامپ در تحلیل چرایی ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران گفته است به درخواست و برای تسکین ۱۶ سناتور جمهوری خواه این ترور را انجام داده است.

پشت پرده تصميم‌ پوتين براي كمك به ترامپ

روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي اختصاصي براساس اسنادي كه به دست آورده، نوشته است: ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه، شخصا دستور داد آژانس‌هاي جاسوسي مخفي روسيه در حمايت از دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 وارد عمل شوند. گاردين نوشته اين دستور در جلسه محرمانه شوراي امنيت ملي روسيه صادر شده و پوتين دستور داده از دونالد ترامپ كه در اسناد «به لحاظ رواني نامتعادل» توصيف شده، حمايت شود. جلسه مذكور در تاريخ 22 ژانويه سال 2016 برگزار شده و ولاديمير پوتين، روساي سازمان‌هاي جاسوسي روسيه و وزيران مورد اعتماد كابينه روسيه در آن شركت داشته‌اند. آنها در اين جلسه هم‌نظر بودند كه با حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد، اهداف استراتژيك مسكو نظير بروز بي‌ثباتي و آشوب در امريكا و تضعيف موضع مذاكراتي رييس‌جمهوري امريكا بهتر محقق خواهند شد، در نتيجه پوتين به هر سه آژانس جاسوسي روسيه دستور داده تا راهكارهايي عملياتي براي حمايت از ترامپ بينديشند و قرار بر اين شد كه اين راهكارها بعد از تاييد پوتين به اجرا درآيند.

کابوسی که خواب و خوراکِ صهیونیست‌ها را خواهد گرفت

روزنامه هاآرتص در رابطه با پیشرفت تکنولوژی پهپادی ایران نوشت: نظر اسرائیل و غربی‌ها نسبت به قدرت پهپادی ایران زمانی تغیر کرد که پهپاد یمنی ها در سبتامبر ۲۰۱۹ تاسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار داد و موجب تعطیلی آن شد. از نگاه راهبردی، پهپاد‌ها قادر به درگیری کوتاه مدت و تاثیر‌گذاری مستقیمی هستند که در نهایت این درگیری تبدیل به جنگ نخواهد شد. مهمترین امتیاز پهپاد‌ها عبارتند از: منتقل کردن ساده آنها، احتیاج به نیروی متخصص کمتر، و شلیک آنها از جا‌های مختلف و پایه‌های مختلف. به نظر می‌رسد که مقدار تاثیر‌گذاری رسانه‌ای حمله‌های پهپادی از قدرت تخریب آنها برای ایران مهمتر باشد.

افشای تحرکات ترامپ برای کودتا و حمله به ایران

ژنرال‌های ارشد آمریکایی فاش کرده‌اند که ترامپ با همکاری متحدانش پس از شکست در انتخابات به دنبال راهی بودند که او در قدرت باقی بماند و با این هدف پیشنهاداتی مانند کودتا و یا حمله نظامی به ایران مطرح شده است. مارک میلی، رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا گفته: مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، و سایر مشاوران خارجی او از جمله مشوقان ایده بنیامین نتانیاهو برای حمله به ایران بوده‌اند.

رایزنی امارات و امریکا درباره مسائل راهبردی و صلح در خاورمیانه

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد «ویندی شرمن»، معاون وزیر خارجه با «انور قرقاش»، مشاور رئیس امارات درباره «مسائل راهبردی» و همکاری برای تقویت صلح در خاورمیانه رایزنی کرده است. وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد: در این نشست درباره مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل و عضویت امارات در شورای امنیت سازمان ملل برای سال 2022-2023 و همکاری برای ساخت آینده‌ای امن و شکوفا تبادل نظر کردند.

ادعای آمریکا در خصوص خروج مرحله‌ای نیروهایش از عراق

برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید در دیدار با مقامات ارشد عراقی به آنها از تصمیم آمریکا برای خروج مرحله ای نیرو و تجهیزات نظامی خود از عراق خبر داده است. مک گورک در سفری اعلام نشده به بغداد سفر کرده است و با برهم صالح رئیس جمهوری و مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق دیدار کرده است. دفتر نخست وزیر عراق در خصوص این دیدار گفت: مذاکراتی پیرامون خروج نیروهای نظامی از عراق و حرکت به سمت مرحله جدیدی از همکاری ها انجام شد. به گفته منابع آگاه عراقی، هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از عراق به صورت مرحله ای خواهد بود و این کار مانند عقب نشینی از افغانستان "فوری" انجام نخواهد شد به همین دلیل تکمیل خروج نیروهای آمریکایی ممکن است سال ها طول بکشد.

برچسب ها: رصد
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها