۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۸۲
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (591)

رسانه های داخلی

۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

تشکر ویژه پوتین از رهبر انقلاب بابت افتتاح کریدور شمال به جنوب

- پوتین در مراسم افتتاح خط ریلی رشت_ آستارا گفت: افتتاح کریدور سابقه ۲۰ ساله دارد که خوشبختانه امروز در حال انجام است، از شما و رهبر معظم انقلاب سپاس گذاری دارم.

- معاون نخست وزیر روسیه: کریدور شمال به جنوب سه بخش غربی، شرقی و خزری دارد که اگر موفق شویم ظرفیت کامل این مسیر را اجرا کنیم تا ۱۵ میلیون تن حجم جابه‌جایی در این مسیر است و حجم تبادلات تجاری تا ۶۰ میلیون تن هم قابل افزایش است. حجم سرمایه‌گذاری که قرار است در این پروژه راه آهن انجام گیرد، ۱.۶ میلیارد دلار است. موضوع استفاده از ارز ملی در تبادلات هم مطرح و توافق اولیه بر آن حاصل شد.

نگرانی کاخ سفید از قرارداد ریلی میان ایران و روسیه

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهارنظری درباره توافقنامه ریلی روسیه و ایران گفت: هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و ایران باعث نگرانی شدید آمریکا خواهد شد. من ارزیابی‌ای درباره این پروژه خاص ندارم، اما دلایلی وجود دارد که ما چنین تحریم‌های سختی را اجرا می‌کنیم.

اذعان به ناکارآمدی تحریم ها

لیندسی گراهام: هر ماه درآمد نفت ایران ۲۰ درصد  بالا می‌رود. چرا؟ به‌خاطر چین. ما واقعا دچار دردسر و مشکل هستیم. کارهایی که ما در این دو سال انجام دادیم باعث جسورترشدنِ تک‌تک بازیگران بد شده است. ایرانی‌ها دارند با وجودِ تحریم‌ها پول بیشتری به‌دست می‌آورند و ما برای مقابله با آن هیچ غلطی نمی‌کنیم.

پیشنهاد جدید آمریکا به ایران

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: گفت‌وگوی مستقیم، رویکرد جدید آمریکایی‌ها است. آمریکایی ها از دو سال پیش نیز این رویکرد را دنبال می‌کنند و انتظار دارند ما منهای طرف‌های برجامی به صورت مستقیم با این کشور مذاکره کنیم. یک دلیل منطقی که جمهوری اسلامی برای مذاکره مستقیم با آمریکا موافقت نمی‌کند این است که آمریکا کشور قابل اعتمادی برای ما نیست. از سوی دیگر لزومی ندارد پروژه‌ای که تحت عنوان برجام از سال ۲۰۱۵ تاکنون ادامه دارد و بحث‌های مختلفی در آن شده و هر شائبه و هر سوالی توسط جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده شده؛ بار دیگر مطرح شود. رویکرد جدید آمریکا متاثر از تحولات منطقه‌ای است. با توجه به رابطه ایران و عربستان، عربستان با سوریه، عربستان با یمن و ایران با بحرین، تقریبا فضا و بهانه‌ای برای حضور آمریکا در منطقه وجود ندارد/. خبر آنلاین

واکنش اسلامی به سخنان جدید گروسی

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با اظهارات گروسی مبنی بر اینکه بعید است در ماه های آینده برجام تعیین‌تکلیف شود، اظهار کرد: آژانس مسئول مذاکرات نیست، این مسئولیت به عهده طرف‌های حاضر در برجام است. روابط ایران و آژانس بر اساس پادمان و معاهده ان پی تی برقرار است و نظارت ها ادامه دارد و هیچ خدشه ای در آن نبوده و خللی به وجود نیامده است و تداوم دارد.گروسی از همکاری با ایران ابراز رضایت کرده است.

کنایه دوباره روحانی به برخی ارگان ها

حسن روحانی در دیدار با وزرای دولت یازدهم و دوازدهم گفت: انشاءالله برای صداوسیما و ائمه جمعه و نیروهای مسلح فرق نمی‌کند که چه دولت یا مجلسی سر کار باشد.

واکنش تند ایران به بیانیه وزرای امور مالی گروه هفت

سخنگوی وزارت امور خارجه: به گروه هفت و ریاست و میزبان نشست‌های آن در این دوره که با اعضای محدود خود در تلاش هستند به روشی گزینشی و منسوخ، خواسته‌های خود را بر سازوکارهای چندجانبه بین‌المللی مسلط کنند، اعلام می‌کنیم به جای وارد کردن اینگونه اتهامات بی‌اساس، عملکرد تأسف‌بار خود در همراهی و مماشات با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا که ناقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق بشر علیه ملت بزرگ ایران است را متوقف کنند. اعضای این گروه می‌بایست بجای مشارکت و تائید مواضع یکجانبه و ناعادلانه، در قبال اینگونه نقض‌های فاحش و اقدامات مغایر با مقررات بین‌المللی، به مردم شریف ایران و جامعه بین‌المللی پاسخگو باشند.

پی نوشت: اخیراً رؤسای وزارتخانه‌های مالی و بانک‌های مرکزی گروه هفت (G7) در بیانیه‌ای مشترک، در خصوص هرگونه معاملات مالی با جمهوری اسلامی و خطراتی که این گونه معاملات به همراه دارد و همچنین در خصوص فعالیت‌های موشکی و اتمی کره شمالی نیز ابراز نگرانی کردند.

نشریه انگلیسی از اختلاف‌نظر در دولت لندن درباره سپاه خبر داد

نشریه انگلیسی «سان» در گزارشی از اختلاف‌نظر در دولت لندن بر سر افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست موسوم به "سازمان‌های تروریستی" این کشور خبر داد.

مخبر: چند هزار میلیارد دلار دارایی در حوزه نفت داریم که الان فقط به آن نگاه می کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه نخست ایران در ذخایر نفتی دنیا و جایگاه چهارم کشورمان در زمینه گاز، تصریح کرد: چند هزار میلیارد دلار دارایی در حوزه نفت داریم که فقط به آن نگاه می‌کنیم و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌بریم. بخش خصوصی باید با تمام توان وارد میدان شود و دولت هم موظف است زمینه‌های فعالیت بخش خصوصی در این حوزه را فراهم کند. اینکه ما فقط بگوییم بخش خصوصی باید وسط بیاید و ما رشد ۸ درصدی داشته باشیم که تولید را رونق دهیم با حرف و سخن تحقق نمی یابد و باید کمک کنیم معضلات و مشکلاتی که بخش خصوصی دارد، برطرف شود. دولت را با درآمدها اداره می کنیم. در حال حاضر برای اداره امور دولت مالیات می گیریم و نفت خام می فروشیم و بخشی هم مربوط به فرآورده‌هاست که آن‌هم با در نظر گرفتن زنجیره، خام فروشی محسوب می شود./ ایرنا

انتقاد آیت‌الله نوری همدانی از وضعیت حجاب تولیدات صداوسیما و ادارات

آیت‌الله نوری‌همدانی: بنده هیچ حرف و سفارشی جز خدمت به مردم و حل مشکلات معیشتی مردم ندارم و امروز هیچ اولویتی را بالاتر از حل مشکلات اقتصادی مردم نمی‌دانم. حکم وجوب حجاب مشخص است، منتهی در برخورد با منکر بی‌حجابی باید دقت شود. این پذیرفته نیست که ما در جامعه به مردم تذکر دهیم و برخورد کنیم، اما وضع حجاب بعضی از برنامه‌های صدا و سیما و ادارات به شکل دیگری باشد. تذکر حجاب در جامعه با حفظ مراتب لازم و ضروری است، ولی مسئولان باید هر کاری را اول از خودشان شروع کنند.

شرط رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم به زیر ۴۰ درصد

فرزین گفت: اگر به دنبال کاهش نرخ تورم و هدایت این نرخ به کانال‌های زیر ۴۰ درصد هستیم، یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها در این باره نرخ ارز است. البته نرخ ارز بسیار متأثر از انتظارات، دیپلماسی اقتصادی و منابع ارزی ما در خارج از کشور است؛ بنابراین باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها را محقق کنیم که بخشی از آن در دولت و حاکمیت است. تا اینگونه بتوانیم انتظارات تورمی و همزمان نرخ تورم را کاهش دهیم. البته باید یادآوری کنم که تحقق کاهش نرخ تورم امر دشواری است، چراکه چهار سال است تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده‌ایم.

ماجرای ممنوعیت معاملات دلار در عراق

حمید حسینی ‏عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق درباره ممنوعیت مبادله با دلار در عراق اظهار کرد: هیچ‌ یک از خبرگزاری‌های رسمی هیچ خبری درباره این مساله منتشر نکرده‌اند و این خبر تنها توسط برخی مبادی غیررسمی منتشر شده است. البته مشاهدات میدانی دیروز در کشور عراق نشان‌دهنده این بود که برخی از صرافی‌ها بیان کرده‌اند که مبادلات داخلی کشور عراق نباید با ارز باشد و معاملات داخلی باید با دینار انجام شود. اما حقیقت این است که اقتصاد کشور عراق دلارزده است و مبادلات داخلی این کشور بیشتر نقدی انجام می‌شود؛ بنابراین، امکان اجرایی شدن چنین تصمیمی در کشور عراق به سختی ممکن است. شبکه بانکی کشور عراق در معاملات این کشور نقش زیادی ندارد و مردم عراق درآمدهایشان را بیشتر از طریق دلار نگهداری می‌کنند و دینار‌های عراق پاسخگوی تمام معاملات این کشور نیست./ ایسنا

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها