۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۰۶
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

پیام های مانور نظامی حزب الله لبنان

حزب الله با مانور نظامی نشان داد که معادلات منطقه ای در ابعاد و سطوح فراتری نسبت به آنچه آمریکا و اسراییل در ذهن دارند، پدیدار خواهد شد.
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

حزب الله لبنان در یک مانور نظامی بخشی از قابلیت ها و ویژگی هایی خود را در معرض نمایش قرار داد. این مانور تحت عنوان «ما عبور خواهیم کرد... پس ما در حال عبور هستیم» برگزار شد و در آن انواع و اقسام تجهیزات همچون موشک‌های ضد تانکی که بر روی وسایل نقلیه سبک نصب می شود، راکت‌اندازها با بردها و اندازه‌های مختلف، خودروهای زرهی، پهپادها و... به کار برده شد. صرف نظر از تجهیزات و ادوات نظامی مورد استفاده، پیام های این مانور است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود.

  • حزب الله با انجام این مانور نشان داد که تحلیل برخی ها در مورد پدافندی بودن این جنبش کاملا اشتباه است و حزب الله توانایی بالایی در اقدامات آفندی نیز دارد. به عنوان نمونه شبیه‌سازی ورود به شمال فلسطین اشغالی و سیطره بر منطقه الجلیل که یکی از بزرگترین کابوس های صهیونیست‌هاست، در این مانور اجرایی شد. ایال علیما، کارشناس امور امنیتی و نظامی در شبکه کان رژیم صهیونیستی در این چارچوب اعلام کرد: خطرناک‌ترین پیام مانور حزب‌الله، تأکید بر توانایی ورود نیروهای این حزب به شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) بود.
  • اسراییلی ها در طول چند وقت اخیر بارها حزب الله را تهدید به حمله نظامی کردند و در آخرین تهدید خود اعلام کردند که به تهدیدهایی که از جنوب لبنان قرار می گیرند، پاسخ نظامی خواهند داد. این تهدیدات در کنار سایر تهدیداتی است که این رژیم در مقاطع مختلف علیه حزب الله لبنان انجام می دهد. «نیر دفوری» خبرنگار امور نظامی در شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه اعلام کرد: مانور نظامی حزب‌الله مهم است اما آنچه که مهمتر از خود مانور می‌باشد، آن است که حزب‌الله این رزمایش را با سر و صدا و در حضور صدها خبرنگار انجام داد. حزب‌الله در این مانور قابلیت‌های تشکیلات زرهی خود را که قرار است از تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان جلوگیری کنند و نیز پرتابگرهای متعدد نصب شده روی خودروها را به نمایش گذاشت که می‌تواند آتش زیادی به پا کرده و سامانه گنبد آهنین را به چالش بکشد. به نظر من نباید این مانور را دست کم گرفت.
  • قدرت نمایی حزب الله در مقطع فعلی را باید در کنار سایر موضوعات منطقه ای در نظر گرفت که محور مقاومت در طول یک سال اخیر در آن قدرت نمایی کرده است. توافق ایران و عربستان، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و افول قدرت منطقه ای آمریکا و هم پیمانان آن نمونه های بی بدیلی از قدرت نمایی مقاومت است. بنابراین قدرت نمایی حزب الله در ابعاد نظامی بود و این مساله به عنوان مکمل قدرت سیاسی و دیپلماسی و میدانی مقاومت در سایر موضوعات مورد اشاره در طول یک سال گذشته بوده است.
  • حزب الله با این مانور نشان داد که معادلات منطقه ای در ابعاد و سطوح فراتری نسبت به آنچه آمریکا و اسراییل در ذهن دارند، پدیدار خواهد شد. برخی ادوات نظامی به کار گرفته شده در کنار تجهیزاتی که در این مانور استفاده نشد همگی نشان دهنده این تغییر معادلات است. در این رابطه شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حزب‌الله ابتدا می‌خواهد تهدید کند و همچنین پیامی را منتقل می‌کند. در مانور نظامی بزرگ و استثنائی در جنوب لبنان، از سلاح‌های زرهی وخودروهای زرهی و نیز انواع پهپادهای انتحاری ویژه حزب‌الله استفاده شد. حزب‌الله در این مانور حمله به اسرائیل (فلسطین اشغالی) و ربودن سربازان اسرائیلی و نیز مقابله با تهاجم اسرائیل را شبیه‌سازی کرد که نوعی رویارویی گسترده یا جنگ تلقی می‌شود. این مانور در واقع پیامی به اسرائیل است مبنی بر اینکه حزب‌الله درواقع یک ارتش سازمان‌یافته با نیروها و سلاح‌های ویژه است.
  • حزب الله با این مانور نظامی این پیام را به آمریکا و اسراییل داد که در صورت هرگونه خطایی در رابطه با این جنبش یا حتی لبنان، توانایی های نظامی این جنبش فراتر از موارد موجود است و با این مانور هرگونه معادلات ذهنی آنها کاملاً تغییر یافت و همین امر منجر به تغییر معادلات منطقه ای نیز شده است. براساس تحلیل مقامات صهیونیستی و بعد از جنگ اخیر در غزه و انجام تهدیدات مبنی بر اینکه بعد از جهاداسلامی، اسرائیل به تهدیدهای خارج از سرزمین های اشغالی نیز می پردازد، این مانور نشان داد که شرایط فعلی نه تنها با سال 2006 بلکه با سال های گذشته نیز کاملا فرق می کند و سطح تهدیدات علیه این رژیم نیز مختص به یک سطح یا عرصه نخواهد بود و مقاومت توان پاسخ گویی را در محیط های مختلف دارد.

ارزیابی نهایی

قدرت مقاومت در عرصه نظامی امروزه مهمترین مولفه در مقابله با آمریکا و اسرائیل است و همین عامل بازدارندگی متقابل در برخورد با آنهاست. قدرت گروه های مقاومت در طول چندسال اخیر و به ویژه در عرصه نظامی خود موید این نکته است و توانایی های نظامی امروزه علاوه بر حزب الله در سایر حوزه ها و به ویژه یمن نیز قابل مشاهده است. نکته مهم در این مساله حرکت موازی سطح پدافندی و آفندی گروه های مقاومت است که به صورت هماهنگ انجام شده است که این امر منجر به این خواهد شد که در صورت وقوع هرنوع جنگ یا تهدیدی، سطح یا بستر جنگ یا تهدید را گروه های مقاومت تعین خواهند کرد. زیرا توانایی آنها در هر دو حوزه آفندی و پدافندی است

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها