۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۱۱
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

ابعاد سفر رئیس رژیم صهیونیستی به باکو

سفر اسحاق هرتزوگ به باکو با برنامه‌های گسترده‌ای که برگزار کرد، نشان داد که بعد از افتتاح سفارت در تل‌اویو و همچنین بعد از جنگ دوم قره‌باغ، نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان افزایش داشته است.
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
نویسنده : رضا نصرتی کارشناس حوزه قفقاز

اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی طی برنامه‌ای دو روزه که حاوی دیدارها و بازدیدهایی گسترده و در سطح بالا بود، همراه هیئتی از رژیم اشغالگر قدس و همسرش به باکو سفر کرد. هرتزوگ در فرودگاه بن گوریون در اظهاراتی که نشان دهنده اهداف اصلی سفر است گفت: «آذربایجان همسایه ایرانی است که نیروی بی‌ثبات‌کننده منطقه و به دنبال تضعیف اتحادهای صلح و امنیت اسرائیل در منطقه است».

30 می 2023 اسحاق هرتزوگ با هیئتی از رژیم صهیونیستی به باکو سفر کرد و در ابتدای این سفر دیداری با الهام علی‌اف داشت که علی‌اف در این دیدار گفت: «ما در زمینه‌های دفاعی، تجارتی، انرژی و امنیت همکاری‌های زیادی را انجام داده‌ایم. من کاملاً امیدوارم که بین ما پتانسیل‌های بزرگی وجود دارد و باید کارهای زیادی را انجام دهیم. ما سفر شما به باکو را سفر تاریخی می‌دانیم. مطمئن هستیم که این سفر باعث پایداری روابط دوستانه دو طرف خواهد شد». در انتهای این نشست نیز سند همکاری در زمینه بهداشت و علوم پزشکی امضا شد و الهام علی‌اف در انتهای نشست گفت: «باز شدن سفارت آذربایجان در اسرائیل روابط‍‌مان را در سطح گسترده‌ای افزایش خواهد داد. ما در امر تجاری، گردش مالی بالغ بر 7/1 میلیارد دلار داریم که ارقام بزرگی است ولی در آینده می‌توان این تجارت را گسترش داد. در مورد چگونگی گسترش اقدامات در حوزه انرژی نیز فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری مشترک در داخل و همچنین همکاری در کشور ثالث وجود دارد. در زمینه کشاورزی و آبیاری تا کنون کارهای زیادی انجام شده است ولی خواهان استفاده از تجربه رژیم صهیونیستی برای افزایش صادرات خود هستیم. در زمینه امنیت سایبری نیز خواهان استفاده از تجربه شرکت‌های اسرائیلی هستیم. در زمینه دفاعی نیز آذربایجان سال‌هاست که به تجهیزات مدرن اسرائیل دسترسی دارد». جرج دیگ سفیر رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان در این باره گفته بود: «ما به همکاران آذربایجانی خود می‌گوییم که به ما بگویید در کدام زمینه به ما نیاز دارید و ما آنجا خواهیم بود».

در ادامه این سفر اسحاق هرتزوگ در جلسه جامعه یهودیان آذربایجان در اظهاراتی ضدایرانی گفت: «زمانی که ایران خواستار محو کردن اسرائیل از روی نقشه است و به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی است. همچنین زمانی که ایران علیه همسایه خود، شریک ما آذربایجان تهدید و مرتکب تروریسم می‌شود، من از سخنان شاعر افسانه‌ای که زاده این سرزمین است یعنی نظامی گنجوی یاد کنیم: «در سختی‌ها امید خود را از دست ندهید زیرا قطره‌های بلورین باران از ابرهای سیاه می‌بارد». هرتزوگ با مصادره شاعر ایرانی برای جمهوری آذربایجان، سخنانی بر زبان آورد که هدف اصلی خود را از سفر به جمهوری آذربایجان، دشمنی با جمهوری اسلامی ایران بیان می‌کرد.

سفر اسحاق هرتزوگ به باکو با برنامه‌های گسترده‌ای که برگزار کرد، نشان داد که بعد از افتتاح سفارت در تلاویو و همچنین بعد از جنگ دوم قره‌باغ، نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان افزایش داشته است. توافق در زمینه بهداشت و علوم پزشکی با هدف قطع وابستگی جمهوری آذربایجان از جمهوری اسلامی ایران در زمینه درمانی و پزشکی بوده است. همچنین توافقاتی که در زمینه سایبری و دفاعی انجام گرفته است؛ نشان از آرایش تهاجمی رژیم صهیونیستی نسبت به ایران از طریق جمهوری آذربایجان می‌باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها