۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۳۲
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
جوشش مقاومت در کرانه باختری؛

نگاهی به آخرین تحولات اراضی اشغالی فلسطین

تحولات کیفی در کرانه باختری و ظهور نسل تازه ای از جوانان مقاومت موازنه امنیتی در این منطقه را دچار تغییر کرده است، به ویژه آن که فلسطینی ها از سلاح های جدید علیه متجاوزان اسرائیلی استفاده می کنند.
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

    از زمانی که دولت راستگرا و افراطی بنیامین نتانیاهو بر سرکار آمد و تهدید به توسعه طلبی و سرکوب در کرانه باختری نمود، تحولات این منطقه وارد دور تازه ای شد.

در اقدام تجاوزکارانه اخیر، نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه 29 خرداد 1402 در تجاوز به محله الهدف والجابریات در جنین در کرانه باختری در کمین مبارزان فلسطینی گرفتار شدند و ارتش این رژیم با استفاده از بالگرد و جنگنده، جنایتی بزرگ را در این اردوگاه آوارگان فلسطینی رقم زد.

طبق گزارش ها تاکنون 5 فلسطینی از جمله یک کودک به شهادت رسیده و 91 فلسطینی دیگر هم زخمی شده اند که حال تعدادی از آنان وخیم اعلام شده است. طبق گزارش سازمان بین ‌المللی دفاع برای کودکان، حداقل ۲۸ کودک فلسطینی در سال ۲۰۲۳ از سوی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده ‌اند.

حمله به جنین یکی از بزرگ‌ترین حملات اشغالگران علیه جنین طی حداقل یک دهه گذشته بود و برای نخستین‌بار از زمان انتفاضه 2002، اشغالگران با بالگرد، شهروندان غیرنظامی فلسطینی در جنین را هدف قرار دادند.

نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در پی افزایش شدت درگیری ها در جنین بالگردهای آپاچی خود را به آسمان این منطقه اعزام کرده و چند منطقه را با موشک مورد هدف قرار داده است. منابع فلسطینی از تیراندازی نیروهای مقاومت به سوی بالگردهای ارتش اسرائیل خبر داده اند.

منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که 7 نظامی این رژیم در کمین مبارزان فلسطینی قرار گرفته و زخمی شده اند. منابع فلسطینی اما شمار تلفات صهیونیستی را بالاتر از این میزان اعلام و از سیاست سانسور خبری شدید این رژیم انتقاد کردند.

 گردان جنین وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که مبارزان این گردان توانستند نیروها و خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی را آماج تیراندازی قرار داده و در چند محور در مسیر آنها بمب منفجر کنند که باعث تلفات در بین نظامیان صهیونیست شد.

شدت حملات به گونه ای بود که «تور وینسلند» مسول هماهنگ کننده سازمان ملل در امور روند صلح خاورمیانه مراتب نگرانی شدید خود را از کشتاری که ارتش رژیم صهیونیستی در شهر جنین در کرانه باختری علیه فلسطینیان مرتکب شد، اعلام کرد. وی ضمن تاکید بر دوری جستن طرف‌ها از اقداماتی که منجر به افزایش تنش می‌شود، بر اهمیت برداشتن گام‌‌هایی که منجر به ورود به روند سیاسی می‌شود، تاکید کرد.

وینسلند در بیانیه مطبوعاتی دیگری رویکرد اشغالگران صهیونیست در توسعه شهرک سازی در سرزمین‌های فلسطینی را اقدامی غیر قانونی و نامشروع توصیف کرد که نقض آشکار قوانین بین المللی محسوب می‌ شود.

در سطح داخلی، واکنش رسانه های صهیونیستی نسبت به حوادث اخیر جنین زودهنگام و حاکی از نگرانی شدید بود. پایگاه خبری والا در این باره نوشت: پرسش‌هایی در این زمینه از فرمانده لشکر کرانه باختری وجود دارد: چگونه نیرویی که خود مهاجم است با این بمب قدرتمند غافلگیر شده است؟ آیا ما در مقابل یک شکاف اطلاعاتی قرار داریم؟ یا اینکه تحلیل‌های میدانی ما دچار مشکل شده است؟ آیا قدرت بمبی که امروز در اروگاه جنین منفجر شد، آزادی عمل ارتش اسرائیل در شمال کرانه باختری را دچار مشکل خواهد کرد؟ 

وضعیت شهر جنین روزبه‌ روز برای صهیونیست ‌ها بغرنج ‌تر می‌شود و استفاده فلسطینی‌ها از موشک‌های دوش پرتاب هنگام یورش اشغالگران باعث غافلگیری صهیونیست‌ها شده است. وبگاه عبری ‌زبان کان، استفاده نیروهای فلسطینی از موشک‌های دوش‌پرتاب هنگام یورش نظامیان را تأیید کرده است.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم با اشاره به شهادت 5 فلسطینی در جنین افزود: در این درگیری یک بالگرد آپاچی مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت، در حالی که ارتش از بیم انجام عملیات انتقام جویانه به حال آماده باش کامل در آمده است. همچنین مشخص شده است که این بمب ها کاملاً دست ساز و ساخت آن به شکل بومی در همین منطقه انجام شده است و ما برای فیصله دادن به این درگیری و کمین، مجبور شدیم صدها نفر از نظامیان از جمله نیروهای بسیار زبده، گفعاتی و ماژلان را به منطقه فراخوانده و همه نیروهای در دسترس موجود در نزدیکی جنین هم برای نجات یگان مستعربین (عرب نماها) و نظامیان تکاور گرفتار در جنین به منطقه فرا بخوانیم.

به اعتراف تحلیل‌گران نظامی صهیونیست، مسئله مربوط به یک عملیات پیچیده پشت خطوط دشمن است، اما به وجود آمدن این مشکل نشان از وقوع یک اختلال و بیانگر افزایش شدت درگیری در طرف مقابل است. این امر نشان می‌دهد که ما نیازمند انجام تغییرات ساختاری  در همه مفهوم عملیاتی خود هستیم.

این تحلیلگران با اذعان به این که ارتش اسرائیل در حالی 8 ساعت با نفربرهای خود در میان آتش و گلوله گرفتار شده است که به گفته کارشناسان، این آسان‌‌ترین جبهه برای ساختار نظامی و امنیتی اسرائیل است بر این باورند که ما در مورد شمال کرانه باختری سخن می‌گوییم، نه در مورد لبنان، سوریه و یا ایران، پس ما به شدت دچار مشکل هستیم.

 روزنامه یدیعوت آحارانوت هم در این باره نوشت کمین در جنین، ما را به یاد اقدامات حزب الله در لبنان می‌اندازد؛ عملیات مبارزان فلسطینی در جنین اقدامی خارق العاده، دردناک و به شدت پیچیده بوده و بمب در کنار یک جیپ نظامی زره پوش شده منفجر شد، اما ظاهراً این بمب توانست از بدن زره پوش شده این خودرو عبور کرده و باعث زخمی‌شدن سرنشینان آن شود. این روزنامه اذعان کرد هرگز نمی‌توان پیشرفت مقاومت در ما‌ه‌های اخیر و به ویژه در جنین را نادیده گرفت به نحوی که می‌توان گفت جنین در حال تبدیل شدن تدریجی به یک لبنان دیگر است.

در واکنش به حوادث جنین، عصر دوشنبه تظاهرات گسترده ای در شهر غزه در حمایت از جنین و جوانان مقاوم آن برگزار شد، جوانانی که وارد نبرد قهرمانانه و اسطوره ای  با نظامیان متجاوز صهیونیست شدند. در این راهپیمایی علاوه بر شهروندان ساکن غزه، شماری از رهبران و فرماندهان و رزمندگان جنبش جهاد اسلامی هم شرکت کردند و شعارهایی در حمایت از شهر جنین و مردم و مقاومت آن و در رأس آن گردان جنین، سرایا القدس سر دادند که طی آن خسارت ها و تلفات سنگینی به نظامیان و تسلیحات دشمن وارد کردند.

در مجموع باید گفت تحولات کیفی در کرانه باختری و ظهور نسل تازه ای از جوانان مقاومت موازنه امنیتی در این منطقه را دچار تغییر کرده است، به ویژه آن که فلسطینی ها از سلاح های جدید علیه متجاوزان اسرائیلی استفاده می کنند. رسیدن تسلیحات پیشرفته به نیروهای فلسطینی در کرانه باختری قبل از این هم سابقه داشته و برخی کشورهای منطقه با حمایت از مقاومت فلسطین ثابت کرده‌اند که با وجود محاصره کرانه باختری، قادر خواهند بود تا فلسطینی‌ها را مسلح کنند.

در رأس حامیان مقاومت فلسطین، جمهوری اسلامی ایران قرار دادر که رهبر فرزانه اش سال ها پیش از ضرورت تسلیح کرانه سخت گفته و در دیدار اخیر با رهبران مقاومت فلسطین بر ادامه مقاومت و نیز فروپاشی قریب الوقع رژیم غاصب تأکید نمودند.

با توجه با این تفاصیل و به ویژه درگیری های روز دوشنبه در جنین، به نظر می ‌رسد که کرانه باختری بعد از این، غزه دوم خواهد بود که در آن جا در دست فلسطینی‌ها به‌جای سنگ، موشک و تجهیزات نظامی پیشرفته خواهد بود. این وضعیت موازانه قدرت را به نفع فلسطین تغییر داده و آنان را به آزادی قدس نزدیک ‌تر خواهد کرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها