۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۴۵
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (638)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش ها به تحولات داخلی روسیه

- نیویورک‌تایمز: آمریکا از برنامه‌ واگنر برای اقدام مسلحانه علیه مسکو اطلاع داشت. مقام‌های آمریکایی اما برای آگاه‌کردن پوتین از تهدید قریب‌الوقوع عجله نکردند زیرا می‌ترسیدند مسکو آن‌ها را به سازماندهی کودتا متهم کند. همچنین در بحبوحه رویارویی روسیه و غرب در اوکراین، آمریکا علاقه‌ای به کمک به پوتین ندارد. با این حال آمریکایی‌ها نگران درگیری احتمالی بودند زیرا می‌ترسیدند فرو رفتن روسیه در هرج‌ومرج باعث ایجاد خطرات هسته‌ای قابل توجه شود.

- وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه تنش‌هایی که منجر به شورش ناقص نیروهای واگنر شد، ماه‌هاست که بالا گرفته، ادعا کرد که تنش‌های داخلی روسیه ممکن است ماه‌ها طول بکشد. وی در ادامه گفت پوتین می‌خواست چند روزه کی‌یف را تصرف کند اما حالا باید از مسکو مقابل مزدوران واگنر دفاع کند.

- زلنسکی: رویدادهای اخیر، ضعف حاکمیت پوتین را آشکار کرد. گسترش همکاری نظامی را با بایدن بررسی کردم.

-  امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه: شورش مسلحانه گروه واگنر در روسیه، حمایت غرب از اوکراین را توجیه می‌کند. این وضعیت در روسیه همچنان در حال تحول است، اما «شکاف در اردوگاه روسیه، شکنندگی ارتش و نیروهای کمکی آن، مانند گروه واگنر» را نشان می‌دهد.

- رئیس سابق ستاد کل ارتش بریتانیا: در صورتی که پریگوژین نیروی جنگنده موثری را در اطراف خود نگه داشته باشد، واگنر می‌تواند از بلاروس حمله به کی‌ یف را رهبری کند.

- معاون وزیر خارجه کره شمالی در دیدار با سفیر روسیه گفت که از هرگونه تصمیم رهبری روسیه برای مقابله با شورش اخیر حمایت می کند.

- وزارت خارجه چین: از ثبات و امنیت ملی روسیه حمایت می کنیم. روسیه، کشور دوست و شریک پکن است. درگیری‌ها مربوط به امور داخلی روسیه است.

- روزنامه لارپوبلیکا ایتالیا: با نگرانی ناتو از وقوع یک حادثه هسته‌ای، تماس‌های غیر رسمی بین این ائتلاف نظامی و وزارت دفاع روسیه در مورد شورش نظامی واگنر صورت گرفت. غرب می‌خواسته به سرعت مشخص کند که نیروهایش هیچ نقشی در اقدامات شورشگران نداشته‌اند.

- سخنگوی کرملین: پرونده جنایی فرمانده واگنر مختومه شد ، او با ضمانت شخص ولادیمیر پوتین، به بلاروس می‌رود.

 

ترامپ: دولت بایدن به دنبال قراردادی ضعیف‌تر از برجام است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا: همه شروع به خرید نفت از ایران کردند و ایران حالا بسیار ثروتمند شده و به جای داشتن یک موقعیت عالی در مذاکره، ما الان موضع وحشتناکی در مذاکره داریم و دولت بایدن در واقع در تلاش برای انجام یک معامله‌ای هست که از اولی (برجام) بدتر هست. اولی وحشتناک بود. اولی معامله کوتاه مدتی بود و مجوزی برای ساخت سلاح هسته‌ای بود.  ولی متاسفانه قرارداد (برجام) انجام شد و هیچ اتفاقی بعد آن نیفتاد. دولت اوباما با اون قرارداد هیچ کاری نتوانست انجام بدهد.

توقف حمایت مالی آمریکا از پروژه‌های شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری

رادیوی رسمی اسرائیل اعلام کرد: دولت امریکا تصمیم گرفته تا هر نوع حمایت مالی از پروژه‌های علمی، فنی و فناوری در شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری را متوقف کند. تصمیم جدید به معنای عقب‌نشینی از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق آمریکا در حمایت از پروژه‌های شهرک‌سازی و بازگشت به رویکرد دولت اوباماست چرا که امریکا کرانه باختری را اراضی اشغالی می‌داند و شهرک‌سازی در آن را غیر قانونی قلمداد می‌کند

نتانیاهو مدعی تغییر معادله جنگ با حماس و جهاد اسلامی شد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که ارتش این رژیم توانسته معادله موجود با حماس و جهاد اسلامی را تغییر دهد. وی مدعی شد که سیاست و مواضع تل آویو در قبال گروه‌های مقاومت در غزه، قاطعانه است و ما برای دفاع از ملت خود از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد.

وحشت صهیونیست‌ها از چادرهای منتسب به حزب‌الله در مرز فلسطین اشغالی

رسانه‌های صهیونیستی تصاویری از چادرهای منتسب به حزب‌الله در مرز فلسطین اشغالی منتشر و برآورد کردند «تکاوران رضوان» در آن مستقر باشند. رئیس انجمن روسای شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی گفته شهرک‌نشینان اسرائیلی به خاطر نصب این چادرها، به شدت دچار نگرانی شده‌اند. «موشه داویدوویچ» گفته ارتش رژیم صهیونیستی این چادرها را جمع‌آوری نکرده و این مسئله نشانگر این است که جبهه داخلی برای جنگ آماده نیست.

هشدار لاپید درباره فروپاشی جامعه رژیم صهیونیستی

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: برای جلوگیری از فروپاشی داخلی اسرائیل، نتانیاهو باید روند قانونگذاری یک‎جانبه در کمیسیون حقوقی را پیش از آن که اوضاع از کنترل خارج شود، متوقف سازد.

رهبر طالبان: زنان افغانستان مدیون طالبان هستند

هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت قربان گفت: زنان و دختران افغانستان آزادی خود را مدیون به قدرت رسیدن طالبان هستند. گام‌هایی برداشته شده است تا زندگی زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه را راحت و مرفه مطابق با قانون شریعت اسلامی فراهم کنیم. همه نهادها موظف به کمک به زنان در تأمین حقوق ازدواج، ارث و سایر حقوق بوده اند. یک فرمان شش ماده‌ای که در دسامبر ۲۰۲۱ صادر شد، حقوق زنان را تضمین کرد. این فرمان، ازدواج اجباری را غیرقانونی دانسته و حق ارث و طلاق را در نظر گرفته است.

آخرین تحولات سودان

درگیری شدید میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان در جنوب پایتخت این کشور ادامه دارد. این درگیری در طی چند روز اخیر در اطراف مقر مرکزی فرماندهی نیروهای ذخیره در جنوب خارطوم ادامه یافت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها