۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۵۸
۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (646)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

شورش در فرانسه

پلیس فرانسه 45 هزار نفر از نیروهای پلیس و نیروهای ضد شورش را برای مقابله با اعتراضاتی که طی شب‌های گذشته در شهرهای مختلف ایجاد شده، مستقر کرده است. «جرالد دارمانان» وزیر کشور فرانسه گفت که از عصر شنبه 45 هزار نفر از نیروهای پلیس و نیروهای ضد شورش در شهرهای مختلف مستقر شده تا از آشوب‌هایی که طی روزهای اخیر این شهرها را در بر گرفته بود، جلوگیری کنند. ناآرامی‌ها در فرانسه پس از آن آغاز شد که یک مامور پلیس صبح سه‌شنبه گذشته نوجوان ۱۷ ساله‌ای را در یک حادثه راهنمایی و رانندگی به ضرب گلوله کشت. مامور پلیس در این ماجرا، به ظن تلاش او برای فرار به سمت وی تیراندازی کرده است.بر اساس آخرین گزارش صادر شده از وزارت کشور فرانسه، در ناآرامی‌های اخیر تا کنون بیش از 1300 نفر دستگیر شده‌اند.

 

بیست و ششمین هفته اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو

طی ۲۵ هفته گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو و اصلاحات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی بود. مخالفان کابینه نتانیاهو، طرح «اصلاحات قضایی» را «کودتای قضایی» می‌دانند، این در حالی است که نتانیاهو از آن دفاع کرده و گفته که «هدف آن بازگرداندن تعادل بین سه قوه است». اپوزیسیون بر این باور است که هدف اصلی اصلاحات پیشنهادی ائتلاف حاکم، «تبرئه نتانیاهو از اتهامات فساد در سه پرونده‌ای است که علیه او باز است». همچنین این طرح در راستای پایان دادن به نقش قوه قضاییه به عنوان یک نظام مستقل مطرح شده است.

ترس نتانیاهو از ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: ما نگران این احتمال هستیم که سامانه‌هایی که ما به اوکراین می‌دهیم، به دست ایران بیفتد و مهندسی معکوس بر روی آن‌ها انجام بگیرد و شاهد مورد استفاده قرار گرفتن سامانه‌های اسراییلی علیه اسراییل باشیم. او که با وال‌استریت ژورنال مصاحبه کرده، افزود: این یک تهدید فرضی نیست. به این دلیل که سامانه‌های دفاعی غربی، به طور مثال، سامانه‌های ضد تانک نیز دقیقا همین مسیر را طی کردند و ما اکنون آن‌ها را نزد حزب‌الله و در مرزهای خود می‌یابیم.

نامه تهدیدآمیز برای نتانیاهو

سرویس امنیتی شین‌بت و پلیس رژیم صهیونیستی در حال تحقیق در خصوص تهدیدهای امنیتی علیه «بنیامین نتانیاهو »، نخست‌وزیر این رژیم بعد از کشف یک نامه تهدیدآمیز بر سر محل دفن برادرش در آرامگاه «کوه هرتزل» هستند. لحن نامه خطاب به «یونی نتانیاهو»، برادر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشته است. نویسنده به تاریخ تولد بنیامین نتانیاهو اشاره کرده و نوشته است: «عقربه‌های ساعت به ۲۸ تیشری (نخست ماه از سال مدنی عبری) سال ۵۷۸۴ نزدیک می‌شوند و این تاریخی است  که برادر تو فکر می‌کند ۷۴ ساله خواهد شد.»

قول ویژه زلنسکی به رئیس سازمان CIA

روزنامه امریکایی واشنگتن پست گزارش داد ویلیام برنز رئیس سازمان جاسوسی سیا به تازگی در سفری محرمانه به کی‌یف طرح آغاز مذاکرات صلح با روسیه را با رهبران اوکراینی در میان گذاشته است. در این دیدار، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به ویلیام برنز اطمینان می دهد ارتش اوکراین قادر خواهد بود تا پاییز امسال بخش های قابل توجهی از خاک خود را بازپس گیرد تا پس از آن مذاکرات صلح را از موضع برتر نسبت به مسکو آغاز کند.

شرط زلنسکی برای صلح با روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک کنفرانس مطبوعاتی در کی یف با حضور پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، گفت که این کشور پس از رسیدن نیروهای مسلح کشور به مرزهای سال ۱۹۹۱، آماده مذاکره با روسیه خواهد بود.

ساخت سریع پایگاه واگنر در بلاروس

به نقل از خبرگزاری رویترز، تصاویر ماهواره‌ای پایگاهی نظامی در جنوبی شرقی مینسک، پایتخت بلاروس نشان می‌دهد که در روزهای اخیر ساخت یک پایگاه تازه برای نظامیان واگنر با سرعت در جریان است. واگنر یک گروه پیمانکار نظامی است که تا پیش‌ازاین در اوکراین و چندین کشور آفریقایی حافظ منافع کرملین بود؛ اما یوگنی پریگوژین، رهبر آن در هفته گذشته دست به شورش مسلحانه علیه کرملین زد و در نهایت با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، به این کشور رفت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها