۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۶۰
۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (648)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

شورش در فرانسه

به دنبال تداوم اعتراضات گسترده در فرانسه، در برخی از نقاط شهرهای مختلف این کشور مقررات منع آمد و شد شبانه وضع شده است. برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که دست کم در ده نقطه از مناطق شهری در شمال فرانسه حکومت نظامی برقرار شده است. در شهر کلمبس در شمال غربی حومه پاریس از روز یک شنبه حکومت نظامی شبانه برقرار شده و همه رستورانها و کافه‌ها در این منطقه که معمولا شلوغ و پرازدحام بود طی چند شب گذشته خالی و تعطیل بوده است. «پاتریک چایموویچ» شهردار کلمبس گفته حکومت نظامی از شنبه شب آغاز شده و تا حداقل تا سه شنبه ادامه خواهد داشت. این مقررات طی شب از ساعت ۲۲ آغاز و تا ۶ صبح ادامه خواهد داشت. این گزارش می‌گوید که در نقاط دیگر این منطقه نیز شهرداران چنین مقرراتی را وضع کرده‌اند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در تازه ترین موضع‌گیری درباره اعترضات گسترده در این کشور از وزرای کابینه دولتش خواست از تمام قدرت خود استفاده کنند و هر کاری می‌توانند انجام دهند تا نظم و آرامش را به کشور بازگردانند.

وخامت اوضاع در جنین

الجزیره با وخیم توصیف کردن وضعیت میدانی در جنین نوشت: خودرو‌های نظامی اسرائیل همراه با بولدوزر در حال پیشروی به سمت تعدادی از محور‌ها در ورودی اردوگاه جنین شرقی هستند. ارتش اسرائیل تعدادی از ساکنان را مجبور به ترک خانه هایشان کرده است. هلال احمر فلسطین  اعلام کرد، موفق شده اند حدود 3000 فلسطینی را از اردوگاه جنین خارج کنند و این تعداد در حال افزایش است. وزیر بهداشت فلسطین نیز از شرایط نابسمان امدادرسانی به دلیل اخلال نیروهای اسرائیلی خبر داد و گفت: بیمارستان ها با ازدحام بیش از حد مواجه هستند و تعداد زیادی از مجروحان نتوانسته اند به مراکز درمانی دسترسی پیدا کنند. وی افزود:  نیروهای اشغالگر از رسیدن آمبولانس به مناطق آسیب دیده جلوگیری می کنند.

پیوستن نماینده اسبق آمریکا در امور ایران به دولت بایدن

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «الیوت آبرامز» را به عنوان عضو کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا منصوب کرد. الیوت آبرامز همچنین یکی از اعضای دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است. وی در دوره‌ای، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران بوده است. وی همچنین مدتی نماینده ویژه واشنگتن در امور ونزوئلا بود. آبرامز در دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران را به پیش می‌برد.

ناپدید شدن رئیس واگنر

طبق گزارش روزنامه دیلی میل، هشت روز است که یوگنی پریگوژین رئیس‌ گروه نظامی واگنر ناپدید شده و در واقع پس از شورش مسلحانه نافرجامش علیه مسکو، اصلا کسی او را ندیده است. دیروز شبکه آمریکایی الحره به زبان عربی به نقل از برخی منابع روس اعلام کرد، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر با وجود اینکه کرملین اعلام کرد که او به بلاروس منتقل خواهد شد، هنوز در روسیه و به صورت مشخص در شهر سن‌پترزبورگ به سر می‌برد.

لفاظی های رژیم صهیونیستی و انگلیس علیه ایران

-«باربارا وودوارد» سفیر انگلیس در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک، به مناسبت ریاست دوره ای کشورش در ماه جاری میلادی بر شورای امنیت در پاسخ به سوالی درباره نگرانی لندن از پیشرفت‌های هسته ای ایران و ادعای نزدیک شدن به سلاح هسته ای با تکرار ادعاهای غرب افزود: ما نگران این اقدامات ایران هستیم. این کشور سه برابر بیشتر از  حداقل مقدار مورد نیاز اورانیوم غنی شده برای ساخت یک سلاح هسته‌ای، اورانیوم ذخیره کرده است.

-«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در کنفرانس مطبوعاتی در قدس اشغالی در راستای سیاست کهنه تل‌آویو برای ایران هراسی مدعی شد که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای است. او در همین راستا افزود: اسرائیل نقش موثر و قوی در تلاش ها برای جلوگیری از (به زعم او) دستیابی ایران به سلاح هسته ای دارد. عادی سازی روابط با عربستان فقط به زمان نیاز دارد. صلح با قوی ها ایجاد می شود و اسرائیل از نظر امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی قوی است. در ایجاد صلح با عربستان منفعت نهفته است.

افول آمریکا در منطقه

آرون دیویدمیلر، یپلمات ارشد و سابق آمریکایی در پراجکت ستدیکیت (وابسته به‌اندیشکده کوئینسی) نوشت: رهایی از خاورمیانه، هرچقدر هم که ایالات متحده متمایل به این کار باشد، گزینه منطقی نیست. منطقه در واکنش به فاصله گرفتن آمریکا، تغییرات ژئوپلیتیکی سریعی را تجربه کرده است. این تحولات، به طرز دیوانه‌کننده‌ای پیچیده و مملو از خطرات بالقوه سیستماتیکی است که واشنگتن نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد.

 

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها