۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۶۲
۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (650)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

فرانسه همچنان در آتش اعتراض ها

نزديك به يك هفته است دولت فرانسه درگير يك شورش همگاني در سراسر كشور است. در 20 شهر فرانسه حکومت‌نظامی اعلام‌شده است و چند لشكر زرهي و پياده به استعداد 45 هزار نفر در كف خيابان‌ها هستند. ارتش و پليس فرانسه در برابر دشمني قرارگرفته‌اند كه نه از خارج از كشور هدايت مي‌شود و نه روشنفكران و سلبريتي‌هاي داخل از آن‌ها حمايت مي‌كنند. شبکه‌های اجتماعي و اينترنت كاملا تحت كنترل دولت فرانسه فيلتر شده است. مقامات فرانسوي مي‌گويند ما در برابر انبوهي از جوانان در خيابان‌ها قرار داريم كه ميانگين سني آن‌ها 17 سال است.

ده‌ها مغازه و فروشگاه غارت‌شده است . صدها ماشين به آتش كشيده شده است هزاران نفر دستگير، مجروح و کشته‌شده‌اند كه پليس اصرار دارد اخبار را کنترل‌شده بيرون دهد. بیش از ۱۵۰۰ بازداشت، ۵ هزار خودرو سوخته، بیش از هزار مجروح‌، ۲۵۰ حمله به مقر پلیس و هزار ساختمان سوخته یا آسیب‌دیده نتیجه شش روز آشوب است.

مصر و ترکیه ازسرگیری روابط دیپلماتیک را آغاز کردند

ترکیه و مصر سفیران خود را برای احیای روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور در بالاترین سطح دیپلماتیک تعیین کردند. قاهره و آنکارا اعلام کردند که ترکیه «صالح متلو سن» را به عنوان سفیر خود در قاهره و مصر نیز «عمرو الهامی» را به عنوان سفیر خود در آنکارا معرفی کرده است. تلاش‌ها برای برقراری روابط میان ترکیه و مصر پس از دست دادن «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه‌ای وی در جام جهانی قطر در اواخر سال ۲۰۲۲، کلید خورد. 

پیام رژیم صهیونیستی به حزب الله لبنان

روزنامه الاخبار نوشت: تل آویو پیامی را از طریق «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت به مراجع لبنانی ارسال و اعلام کرده که فقط خواهان برچیدن چادرهای حزب الله لبنان از مزارع شبعاست و به هیچ وجه خواستار تنش و جنگ با لبنان و حزب الله نیست و خود نیز اقدامی برای برچیدن دو ایستگاه مربوط به حزب الله در مزارع اشغالی شبعا نخواهد کرد و موضوع را به نیروهای یونیفیل مرتبط می داند.

اعتراف به قدرت حزب الله

عاموس یدلین، رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و فرمانده ذخیره ارتش این رژیم در سخنانی گفت: مهم‌ترین تهدید امروز برای اسرائیل در شمال ( حزب‌الله ) قرار دارد.وی با اذعان به توانایی نظامی حزب‌الله لبنان، افزود: حزب‌الله از قابلیت یک ارتش منظم در جنگ بعدی برخوردار است. یدلین با اشاره به قدرت و توان حزب‌الله در جنگ آتی احتمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود که در این جنگ حزب‌الله با نیروهایش از مرز عبور کند و ما نتوانیم از خط مرزی عبور کنیم. وی تاکید کرد: حزب‌الله یک تهدید علنی است و شاید در آینده به قدرتی برابر در مقابل ارتش اسرائیل تبدیل شود. اخیرا نیز فرمانده سابق تشکیلات پدافند هوایی ارتش رژیم اسرائیل اذعان کرد که هیچ ارتشی در دنیا، مدل تشکیلات موشکی حزب‌الله را ندارد.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها