۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۷۲
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱

ناکامی صهیونیست‌ها در حمله به جنین

۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

یورش دو روزه نظامیان صهیونیست به جنین در نهایت با تخریب و ویرانی که باعث آن شدند و نیز شهید و زخمی شدن ده‌ها نفر پایان یافت و درپی آن مقامات این رژیم (مشخصاً یوآو گالانت وزیر جنگ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر) مدعی شدند پس از محقق شدن اهدافی که در این عملیات دنبال می‌کردند، دستور عقب‌نشینی نیروهای خود را صادر کرده اند. اما به راستی آیا عملیات اسرائیل در جنین موفقیت آمیز بود؟ و آیا ادعاهای گالانت و نتنیاهو مورد پذیرش سیاستمداران و کارشناسان مسائل امنیتی این رژیم واقع شده است؟

پاسخ این سوالات را می‌توان در اولین واکنش مقاومت و اجرای عملیات زیرگیری در تل آویو دید که به کشته و زخمی شدن چندین نفر منجر شد. همچنان‌که در عملیات دیگری در کادومیم یک نظامی صهیونیست کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. این دو عملیات مقاومت فلسطین درواقع مهر تأییدی بود بر هشدارهای کارشناسان مسائل امنیتی رژیم که تأکید داشتند مقاومت فلسطین در واکنش به عملیات ارتش در جنین، بازگشت قدرتمندانه‌ای خواهد داشت.

بازخوانی نظرات شخصیت‌ها و مسئولان امنیتی، کارشناسان و رسانه‌های اسرائیلی نیز موید همین موضوع است:

ژنرال گیورا ایلند، رئیس سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی در اظهار نظری جالب توجه، پیروزی حاصل از عملیات جنین را به دو ساعت اول آن محدود می‌داند. وی از تصمیم گیرندگان می‌خواهد تا پایان عملیات را خیلی سریع اعلام کنند، پیش از اینکه آتش درگیری‌ها به مناطق دیگر سرایت کند و قبل از اینکه دوستان و طرفداران رژیم در جهان عرب علیه آن وارد عمل شده و اقدامات سیاسی در این زمینه اتخاذ کنند.

 در توجیه این اظهارات لازم به ذکر است که هرچند در جریان عملیات ارتش اسرایئل نگاه‌ها به جنین معطوف شده بود، اما نباید فراموش کنیم که بزرگترین تهدید نظامی برای اسرائیل حزب الله لبنان است که اسرائیلی‌ها درباره واکنش‌های احتمالی آن هیچ اطمینان خاطری ندارند. به ویژه اینکه ماجرای نصب چادرهای حزب الله در جنوب لبنان و در نزدیکی مرز با فلسطین اشغالی به چالش روزهای اخیر صهیونیست‌ها تبدیل شده است و تأکید کارشناسان مسائل امنیتی این رژیم بر این است که درواکنش به این اقدام حزب الله، اسرائیل باید بدون عجله و هوشمندانه عمل کند.

در گزارش اولیه‌ای که توسط سرویس‌های امنیتی درباره انگیزه‌های انجام عملیات جنین منتشر شد، ادعا شده است که مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات خطرناک در این اردوگاه وجود دارد و نیروهای مسلحی هم در آن حضور دارند که تهدید کننده امنیت اسرائیل و اسرائیلی‌ها هستند.

ارائه این گزارش اطلاعاتی و بهانه‌جویی برای یورش به جنین نیز مورد انتقاد صاحب‌نظران صهیونیست قرار گرفته است؛ «یوسی یهوشاع»، کارشناس مسائل نظامی معتقد است آنچه ارتش اسرائیل در پس حمله به جنین به دست آورده، ناامید کننده بوده است؛ چرا که انتظار می‌رفته است که ارتش غنیمت زیادی شامل انواع مختلف سلاح و موشک را پیدا کند، اما حقیقت این است که آنچه به دست آمد، چیزی نبود که بتوان آن را سلاحی تأثیرگذار و برهم زننده توازن بین اسرائیل و مقاومت فلسطین توصیف کرد.

به همین دلیل است که این کارشناس صهیونیست به دستگاه‌های امنیتی و سیاسی رژیم توصیه می‌کند باید هرچه سریع‌تر نیروهای خود را از اردوگاه جنین خارج کنند. چرا که از نگاه وی تداوم این عملیات باعث فعال شدن مقاومت فلسطین در عرصه های دیگری می‌شود که صلاح و نفع رژیم در عدم فعال بودن آن است.

نقد عملکرد مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص تصمیم گیری برای حمله به جنین، به رسانه‌ای این رژیم هم کشیده شد؛ روزنامه هآرتض در سرمقاله خود با انتقاد  ازعملکرد احزاب افراطی و شهرک‌نشینانی که در پیش چشم نیروهای ارتش کارهای خلاف قانون خود را پیش می‌برند نوشت:  این گونه کارزارها، این توهم خطرناک را ایجاد می کند که پایه های تروریسم فلسطینی در یک اردوگاه آوارگان یا در یک شهر متمرکز شده است و یک ضربه شدید برای از بین بردن زیرساخت های آن کافی است، درحالی که واقعیت این است که با انجام چنین عملیات‌هایی انگیزه برای آسیب رساندن به اسرائیلی‌ها بیشتر می شود.

در مجموع باید گفت اگرچه جریان افراطی در رژیم صهیونیستی از همان ابتدای یورش ارتش به جنین، نتیجه آن را دستاوردی بزرگ برای ارتش خود توصیف کردند که باعث بازدارندگی در مقابل مقاومت فلسطین می‌شود، اما حقیقت این است که فرماندهان ارتش رژیم از همان شروع عملیات به دنبال این بودند تا آن را هرچه سریع تر به پایان برسانند؛ چرا که تداوم این عملیات و طولانی شدن آن باعث افزایش خسارت و تلفات می شد و مهم تر اینکه دیگر میدان‌های مقاومت در کرانه باختری و نوار غزه و چه بسا خارج از سرزمین های اشغالی را فعال می کرد.

با این وصف می توان گفت ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال این بود تا یک عملیات محدود و مشخص (از لحاظ زمانی و مکانی) را اجرا کند که هدف آن چند گام به عقب راندن مبارزان فلسطینی در جنین بود که در یک و نیم سال گذشته به شکل روزافزونی توانمندی های خود را تقویت کرده بودند که این امر محقق نگردید.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها