۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۹
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد راهبردی (11)

۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

برآورد اندیشکده آمریکایی از راهبرد ایران در افغانستان

انستیتوی مطالعات خاورمیانه واشنگتن: ایران ۳ سناریو را همزمان در افغانستان پیش می برد:

۱. ایران با احترام به واقعیتِ درست برتر طالبان و پایداری بالای این گروه در افغانستان، روابط منطقی و صحیحی در رابطه با طالبان طرح ریری کرده و طرفین همکاری های تاکتیکی و منطقه ای خوبی در مواجهه با دشمن مشترکشان -امریکا- دارند.

۲. ایران مایل به حاکمیت یکپارچه طالبان بر کل تمامیت ارضی و حاکمیتی افغانستان نیست. فلذا حمایت از شبه نظامیان شیعه فاطمیون در افغانستان را با جدیت پیگیری می کند.

۳. ایران در صدد ایجاد یک منطقه حائل مرزی با طالبان توسط شیعیان فاطمیون می باشد که چنانچه در مذاکرات سیاسی به این مهم دست نیابد و یا در صورتیکه شبه نظامیان فاطمیون، و یا دولت افغانستان نتوانند مانع از حاکمیت صدر در صدی طالبان بر افغانستان شوند و یا در صورت در معرض خطر بودن جان شیعیان غیرنظامی افغانستانی، ایران طرح هایی برای مداخله پررنگ تر و حتی مستقیم در مناقشه افغانستان را اماده بر روی میز دارد، خصوصا تسخیر هرات که پایگاه سنتی ایران در افغانستان است.

چرا واشنگتن اجازه تقویت روابط اقتصادی چین و عراق را نمی‌دهد؟

هادی قبیسی تحلیل‌گر لبنانی: دولت سابق و فعلی آمریکا، در مسیر توافق شرکت های چینی با دولت عراق مانع تراشی کرده و می کنند. ایالات متحده آمریکا به دنبال رویارویی با چین و ممانعت از برقراری روابط اقتصادی آن با کشورهای منطقه از جمله عراق است. واشنگتن فشار زیادی به عراق به منظور ممانعت از ورود شرکت های چینی وارد کرده است. دولت کنونی آمریکا به دنبال ایجاد کودتاهای جدید و بی ثباتی در هر کشوری که متاثر از اقتصاد چین باشد، است. گفتنی است بسیاری از کارشناسان توافق دولت عادل عبدالمهدی با چین را دلیل آغاز اعتراضات علیه او از سوی فعالان نزدیک به سفارت آمریکا در بغداد می‌دانند. پرونده انرژی عراق به ویژه برق این کشور در احتکار شرکت‌های آمریکایی است.

هزینه نجومی انگلیس برای براندازی در سوریه

یک پایگاه خبری فاش کرده دولت انگلیس طی سال‌های گذشته دست‌کم ۳۵۰ میلیون پوند برای براندازی دولت سوریه هزینه کرده است. دولت انگلیس در قالب چند پروژه از گروهی از شبه‌نظامیان مسلح در سوریه که بریتانیا آنها را گروه‌های مسلح «میانه‌رو» می‌خواند و به نبرد با دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده است.

پولیتیکو: مأموریت نظامیان آمریکا در عراق به مستشاری تغییر می‌کند

پایگاه پولیتیکو به نقل از منابع مطلع نوشته مقام‌های آمریکایی و عراقی قصد دارند مأموریت نظامیان حاضر در خاک عراق را به مستشاری تغییر دهند. مقام‌های آمریکایی و عراقی در حال نهایی کردن طرح خود برای تغییر مأموریت نظامیان آمریکایی به مستشاری صرف هستند. منابع مطلع تأکید کردند طرح جدید، شامل خروج نظامیان آمریکا نیست و گروهی از این نظامیان برای مدت نامعلوم در خاک عراق باقی خواهند ماند. نظامیانی که در خاک عراق باقی می‌مانند وظیفه پشتیبانی اطلاعاتی، لجستیک و شناسایی از نیروهای عراقی در مبارزه با داعش را به عهده خواهند داشت.

آمریکا درباره ادعای ارتباطات مالی سپاه پاسداران و قطر تحقیق می کند

وب سایت خبری واشنگتن اگزمینر: اخیرا ارایه گزارش هایی درباره ارتباطات مالی بین قطر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دولت واشنگتن را نگران کرده است. بر اساس گزارش " تایمز اسراییل" در سفر اخیر رییس جمهوری اسراییل به واشنگتن و دیدار " روون ریولین" با "جو بایدن" در کاخ سفید اطلاعات و مستنداتی از سوی رییس جمهوری سابق اسراییل به بایدن ارایه شده است.

"اکونومیست" مطرح کرد؛ قاچاق مواد مخدر توسط شاهزاده‌های سعودی

مجله انگلیسی "اکونومیست" نقش شاهزاده‌های سعودی در قاچاق مواد مخدر از سوریه جهت فروش آن در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را فاش کرد. این مجله نوشت: برخی شاهزاده‌های سعودی از هواپیماهای ویژه برای قاچاق مواد مخدر از لبنان استفاده می‌کنند و این مواد به قیمت دو برابر در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از جمله در عربستان فروخته می‌شود. پیش‌تر، سرویس‌های امنیتی لبنان در بزرگ‌ترین عملیات در فرودگاه بین‌المللی بیروت، مقادیر زیادی مواد مخدر از «عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن بن عبدالعزیز آل سعود» شاهزاده سعودی ضبط کردند.

ابوظبی و تل‌آویو در یک قدمی بحران روابط

روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص:پس از عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ابوظبی، شرکت صهیونیستی «کاتسا» (شرکت خطوط نفتی اروپا-آسیا) توافقی با امارات امضاء کرد که این امکان را به ابوظبی داد تا از راه فلسطین اشغالی به جهان نفت صادر کند. روزنامه «العربی الجدید» به نقل از هاآرتص در این خصوص گزارش داد که «کارین الهرار» وزیر انرژی جدید تل‌آویو علنا گفته است که توافق مذکور «به منافع اسرائیل کمکی نمی‌کند و برای ساکنان و اقتصاد اسرائیل فایده‌ای در برندارد و در صورت لغو این توافق، ما ضرری در این زمینه نمی‌بینیم».

دولت بایدن به دنبال جلوگیری از فروش نفت ایران به چین

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، ایالات متحده در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است. واشنگتن، در حال آماده شدن برای شرایطی است که ایران نخواهد به مذاکرات بر سر برجام بازگردد. واشنگتن چند ماه پیش به پکن گفته بود، هدفش ازسرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای برجام است و چنانچه این موضوع محقق شود، نیازی برای جریمه شرکت‌های چینی که اقدام به خریداری نفت خام از ایران می‌کنند، وجود نخواهد داشت.رویترز نوشته، این موضع آمریکا اکنون با توجه به ابهام‌ها در خصوص زمان از سرگیری هفتمین دور مذاکرات وین دستخوش تغییراتی شده است.

فرانس 24: توانایی استراتژیک ایران برای عرضه نفت در تنش‌های شدید با افتتاح خط لوله گوره - جاسک

فرانس 24 به نقل از تحلیلگران نوشت، پایانه جدید نفتی ایران که هفته گذشته بازگشایی شد، اقدامی استراتژیک برای دور زدن تنگه هرمز  و تقویت فروش نفت در صورت برداشته شدن تحریم های آمریکاست. تهران این پایانه را در جاسک در دریا عمان افتتاح کرد و به نفتکش ها اجازه داد تا مجبور نباشند از تنگه هرمز عبور کنند. یکی از تحلیلگران موسسه ریستارد انرژی به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفت: «ایران اکنون یک توانایی استراتژیک دارد که نفت خود را در حوادث شدید به بازار عرضه کند.»

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها