۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۰۶
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (684)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین تحولات کودتا در نیجر

- رئیس‌جمهور نیجر توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری به فرماندهی ژنرال عمر چیانی در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد. کودتاچیان ضمن مسدود کردن مرزها، فعالیت همه نهادها و سازمان ها را به حال تعلیق درآورده و مقررات منع آمد و شد در این کشور برقرار کرده اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

- ژنرال عمر چیانی، فرمانده گارد ریاست‌ جمهوری نیجر رئیس شورای حاکم شد.

- ارتش نیجر به نیروهای کودتاچی گارد ریاست جمهوری پیوست. در این خصوص فرمانده نیروهای مسلح نیجر گفت: اعلام همبستگی برای جلوگیری از درگیری بین نیروهای مسلح، ضروری است.

- مشاور ویژه رئیس جمهور برکنار شده نیجر اعلام کرد که تاکنون در جریان کودتای اخیر در این کشور خونی ریخته نشده است، اما سخنان کودتاگران ممکن است آتش خشم و درگیری را شعله ور کند.

- فرانسه درباره کودتا در نیجر جلسه امنیتی فوق العاده تشکیل می‌دهد. براساس بیانیه اعلام شده از سوی دفتر ریاست جمهوری فرانسه، «امانوئل ماکرون» ، روز شنبه ریاست جلسه دفاعی و امنیتی درباره کودتا در نیجر را بر عهده خواهد داشت.

- یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر: آنچه که در نیجر رخ داد تقلای مردم نیجر برای مقابله با استعمارگرانی بود که در تلاش بودند آن‌ها در شرایطی نگه‌دارند که صدها سال پیش در آفریقا حاکم بود.

یک سوم صهیونیست‌ها به دنبال مهاجرت معکوس

در نظر سنجی اختصاصی انجام گرفته برای شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل که بعد از تصویب قانون محدود شدن اختیارات دادگاه عالی در بکارگیری شرط معقولیت در مورد قوانین مصوب کابینه انجام شد آمده است، یک سوم از صهیونیست ها اعلام کردند به طور بالفعل به فکر خروج از فلسطین اشغالی هستند. در ادامه گزارش آمده است، ۲۸ درصد از جامعه آماری مورد سئوال قرار گرفته اعلام کردند به طور جدی در رابطه با مهاجرت (معکوس) فکر می‌کنند در حالی که ۶۴ درصد جواب منفی داده و ۸ درصد هم تاکید کردند هنوز در این رابطه تصمیمی نگرفته‌اند. همچنین ۵۶ درصد از اسرائیلی‌ها نیز پیش‌بینی کردند که نگران وقوع جنگ داخلی هستند و فقط ۳۵ درصد گفتند که چنین نگرانی را ندارند.

خطر تجزیه بیخ گوش ارتش اسرائیل!

موسسه تحقیقات امنیت رژیم جعلی اسرائیل طی هشداری تاکید کرد: ارتش اسرائیل با خطر تجزیه مواجه است. ما در راه یک "ارتش" ضعیف هستیم که معادله بازدارندگی منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد. این موسسه از دولت جعلی صهیونیستی می‌خواهد که فوراً «اصلاحات قضایی» را که موجی از اعتراضات را در اسرائیل به راه انداخت است؛ متوقف کند.

بحرین سفر وزیرخارجه رژیم صهیونیستی را لغو کرد

در پی تعرض «ایتمار بن گویر» ، وزیر افراطی امنیت ملی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین به تعویق افتاد. در همین ارتباط نیز بحرین از تعویق سفر ایلی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به این کشور خبر داد.

دیدار نتانیاهو با سفیر چین

نتانیاهو با انتشار عکسی از دیدار با سفیر چین که کتاب رئیس جمهور این کشور را برای او آورده بود، پیامی واضح به بایدن فرستاد. اما آنچه در کنار این موضوع جلب توجه می‌کرد؛ فرش ایرانی با طرح عشایر در اتاق ملاقات نتاتیاهو با سفیر چین بود.

سفر فرمانده سنتکام به سرزمین های اشغالی

"شای لیوی" خبرنگار شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی: برای بار دهم طی کمتر از 12 ماه، ژنرال مایکل کوریلا رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با فرماندهان ارتش "اسرائیل" دیدار کرد.

از دست دادن ۲۰ درصد از تسلیحات اهدایی غرب به اوکراین

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد اوکراین نزدیک به یک پنجم از سلاح‌ها و تجهیزات اهدا شده از سوی کشورهای غربی را در ضد حمله علیه روسیه از دست داده است.

نقش محوری آمریکا در حمله به پل کریمه

سیمور هرش، روزنامه‌نگار نشریه نیویورکر از نقش مستقیم آمریکا در حمله به پل کرچ خبر داد. او به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که «البته این فناوری ما بود. این شهپاد بدون سرنشین از راه دور هدایت می‌شد و این قابلیت را داشت که تا نیمه در آب فرو رود، مانند یک اژدر.»

سندی درباره ایران پرونده ترامپ را سنگین‌تر کرد

پایگاه آمریکایی آکسیوس: سند محرمانه‌ای درباره «حمله به ایران» که ترامپ پیش از این داشتن آن را انکار کرده بود اکنون باعث صدور اتهامات جدیدی علیه او شده است. ترامپ مدعی شده بود که چنین سندی را در اختیار ندارد. دادستان‌ها اکنون می‌گویند که ترامپ، در اقدامی غیرقانونی اقدام به نگه‌داشتن «طرحی درباره فعالیت نظامی در یک کشور خارجی» کرده است. ماجرای اتهامات علیه ترامپ در خصوص اسناد محرمانه از زمانی آغاز شد که رسانه‌ها گزارش دادند او بعد از ترک کاخ سفید برخی از اسناد محرمانه را به عمارت شخصی‌اش در فلوریدا منتقل کرده است.

آخرین وضعیت خ[ آپرونده رابرت مالی

مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که مقامات دولت آمریکا نتوانسته اند در مورد وضعیت رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از ایفای نقش خود به اتهام سوء استفاده از اطلاعات محرمانه تعلیق شده است، به اعضای کمیته توضیحی ارائه دهند. مک کال بدون ارائه شواهد، این سوال را مطرح کرده که رابرت مالی ممکن است "اطلاعات و اسرار را به کشور خارجی دشمن آمریکا منتقل کرده باشد" و گفته است که چنین اقدامی "از نظر من خیانت خواهد بود."

سازمان جاسوسی انگلیس: روسیه به دنبال مسدود کردن بنادر اوکراین است

مقامات اطلاعاتی انگلیس اعلام کردند: به نظر می‌رسد روسیه پس از خروج از توافقنامه غلات دریای سیاه در حال آماده شدن برای اعمال محاصره کامل دریایی و مسدود کردن بنادر اوکراین در این دریا است. هفته گذشته مسکو از توافقنامه غلات دریای سیاه که حدود یک سال پیش با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه با هدف جلوگیری از بحران جهانی غذایی امضا شده بود، خارج شد. اکنون با توجه به خروج روسیه از توافقنامه غلات، امکان افزایش شدت و دامنه خشونت در این منطقه وجود دارد.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها