۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۲۵
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (696)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین تحولات نیجر

- رهبران کودتا در نیجر «علی مهمن لامین زین» اقتصاددان و وزیر سابق اقتصاد را به عنوان نخست‌وزیر منصوب کردند. -ژنرال «عبدالرحمن چیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری، خود را رئیس جمهوری موقت شورای ملی اعلام کرد.

- شورای نظامی نیجر در واکنش به تهدید نظامی سران «اکواس» و وضع تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی علیه نیامی با پذیرش هیأت ویژه سران غرب آفریقا و نمایندگان اتحادیه آفریقا و سازمان ملل مخالفت کرد.

- «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با الجزیره گفت که آن چه در نیجر در جریان است مانعی برای نظم قانون اساسی است و بازگشت«محمد بازوم» رئیس جمهور برکنار شده به قدرت حتمی است.

نتانیاهو از طرح اصلاحات قضایی‌اش عقب‌نشینی کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد که قانع شده از کل طرح اصلاحات قضایی تنها دو مولفه از آن را تصویب کند. منظور از بخش نخست، قانون لغو آزمون معقولیت بود که دو هفته پیش تصویب شد و دومین بخش اصلاحات، تغییر ترکیب «کمیته گزینش قضایی» است که قضات دیوان عالی را برمی گزیند. اگرچه این ادعای نتانیاهو به معنای عقب نشینی از مواضع قبلی او درباره پرونده اصلاحات قضایی است، اما تصویب قانون محدود کردن امکان برکناری نخست وزیر در ماه مارس ۲۰۲۳ کاملاً خلاف این ادعا را ثابت می کند.

روزنامه صهیونسیتی: «تروریسم یهودی» در حال افزایش است!

یدیعوت آحارانوت روزنامه صهیونسیتی طی گزارشی عنوان کرد که آنچه در روستای برقه (کشته شدن یک جوان فلسطینی توسط شهرک‌نشینان) اتفاق افتاد، بسیار مهم‌تر از آنچه به آن نسبت داده می‌شود. این روزنامه خاطرنشان کرد که اعطای اختیارات به وزیر اسموتریچ در وزارت امنیت رژیم‌صهیونسیتی به تشویق تروریسم یهودی به دست شهرک‌نشینان و تحریک شهروندان فلسطینی کمک می‌کند. «تروریسم یهودی» به دنبال ایجاد هرج و مرج در اینجا است و نتانیاهو و دولت او مسئول تشدید «تروریسم یهودی» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.

اظهارات طعنه‌آمیز وزیر خارجه نتانیاهو درباره «لاپید»

روزنامه عبری «جروزالم پست» نوشت که «ایلی کوهن» وزیر امورخارجه تل‌آویو درواکنش به دیدار«یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین و رهبر اپوزیسیون تل آویو با «عبدالله بن زائد» وزیر امور خارجه امارات در اظهاراتی طعنه‌آمیز نوشت: دولتی سرکار است که معاهدات تاریخی صلح را به ارمغان می‌آورد و وزیر امورخارجه پیشین که دیده شدن را دوست دارد. ما متعهد هستیم که توافقات بیشتری را اجرایی کنیم و در این صورت، برای لاپید نیز این امکان وجود دارد که با افراد بیشتری عکس بیندازد.

یاوه گویی های وزیر جنگ اسرائیل خطاب به حزب‌الله

یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل با حضور در مرزهای اراضی اشغالی با لبنان هشدار داد: اسرائیل آماده مقابله با هرگونه جنگ احتمالی است. وی خطاب به «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اشتباه نکنید، در گذشته اشتباهاتی مرتکب شدید و تاوان سختی بابت آن پرداخت کردید، اگر تنش‌ها شدت یابد و مجبور شویم، لبنان را به عصر حجر بازخواهیم گرداند، ما در بکارگیری تمام توان‌مان و نابودسازی وجب به وجب خاک لبنان و مناطق حزب الله تردید نخواهیم کرد. ما خواهان جنگ نیستیم اما آماده حفاظت از شهروندان، سربازان و حاکمیت‌مان هستیم.

انتقاد تند ترامپ به کارشکنی دولت بایدن ضد کمپین انتخاباتی آتی وی

دونالد ترامپ  در جمع هواداران خود در ایالت نیوهمشایر با ابراز ناخرسندی از طرح اتهامات دنباله‌دار دیوان قضائی علیه وی اعلام کرد که آنان از پیشتازی من در نظرسنجی‌های انتخاباتی نگرانند.

سوریه: آمریکا تروریست‌ها در سوریه را به سلاح شیمیایی مجهز کرد

معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد خبر داد که نظامیان اشغالگر آمریکایی در منطقه التنف، تروریست‌ها را به مواد شیمیایی مجهز کردند و به آنان آموزش داده‌اند که چگونه با صحنه‌سازی، از این مواد استفاده کنند.

ارتش لبنان: خط آبی که مزارع شبعا در آن جزو لبنان نباشد را به رسمیت نمی‌شناسیم

ارتش لبنان اعلام کرد که کشورش «خط آبی موجود در داخل مزارع اشغالی شبعا» را که سازمان ملل قبلاً در جنوب لبنان مشخص کرده، به رسمیت نمی‌شناسد.

سازمان ملل: بیش از ۴ میلیون نفر در سودان آواره شده‌اند

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد طی نشست خبری هفتگی خود در ژنو سوئیس با اشاره به ادامه خشنوت‌ها در سودان، از آوارگی بیش از ۴ میلیون نفر به علت وقوع درگیری‌های اخیر این کشور خبر داد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها