۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۲۸
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (699)

رسانه های داخلی

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

جزئیاتی از اجرای توافق تبادل زندانیان ایران-آمریکا

فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. بر اساس این گزارش، در این فرآیند قرار است ابتدا پولهای ایران در کره از واحد وون(واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. مبلغ پولهای ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد. در این تبادل، چهار تبعه آمریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر) در قبال آزادسازی همان تعداد یا بیشتر از ایرانیان در بند آمریکا آزاد می‌شوند. منابع مطلع گفتند که تا وقتی که پولهای ایران کامل به قطر منتقل نشود، زندانیان امریکایی آزاد نمی‎شوند. دولت کشورمان علاوه بر پیگیری راهکارهای دیپلماتیک برای آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی، از حدود یک ماه پیش فرآیند حقوقی علیه کره جنوبی را هم آغاز کرده بود که این دو مسیر نهایتاً به آزادسازی همه منابع منجر شد/تسنیم

پی نوشت: روزنامه نیویورک تایمز پنجشنبه شب مدعی شده بود که ایران و آمریکا بر سر تبادل  زندانیان بین خود به توافق رسیده‌اند. بر اساس این ادعا، ۵ آمریکایی زندانی در ایران، در مقابل آزادی ۲ شهروند ایرانی و آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده ایران آزاد خواهند شد.

واکنش ها به توافق تبادل زندانیان ایران و آمریکا

- وزارت امور خارجه: ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است. نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذی‌صلاح هزینه خواهد شد. 

-جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید: مذاکرات درباره آزادی آمریکایی‌ها در ایران و بازگرداندن آنها به کشور همچنان ادامه دارد.گزارش‌هایی مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تایید نمی‌شود، اما هرگونه اقدامی از سوی تهران در این زمینه قابل استقبال است.

- سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: ما از آزادی چهار زندانی آمریکایی که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند از زندان اوین استقبال می‌ کنیم. امیدواریم که آنها به زودی به خانواده خود بپیوندند.

-  وزارت خارجه کره جنوبی: امیدواریم موضوع وجوه مسدود شده ایران به راحتی حل شود.

- مایک پنس، معاون دونالد ترامپ: در حالی که من از آزادی ۵ آمریکایی استقبال می‌کنم، مردم آمریکا باید این را بدانند رئیس جمهور بایدن بزرگترین باج در تاریخ آمریکا را به تهران پرداخت کرده است.

- «ران دی سانتیس» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جموری سال ۲۰۲۴ آمریکا در صفحه شخصی خود ایکس (توییتر سابق) نوشت: بایدن به طور شرم‌آوری تسلیم باج‌خواهی و اخاذی ایران شده است. پاداش‌دهی به ایران برای گروگان‌گیری آمریکایی‌ها، مشوق گروگان‌گیری‌های بیشتر می‌شود.

- پامپئو، وزیر خارجۀ سابق آمریکا: زمانی که من وزیر خارجه بودم ایرانی‌ها این پول را می‌خواستند ولی ما اجازۀ برداشت نمی‌دادیم. توافق اخیر به این معناست که قواعد قبلی لغو شده است. این توافق باعث می‌شود هزینۀ آزادسازی زندانیانمان در روسیه و کره‌شمالی بالا برود و ایران به مسیر گروگان‌گیری ادامه دهد.

- فایننشال تایمز: اگر وجوه ایران آزاد شود به حسابی در قطر منتقل می‌شود تا اطمینان حاصل شود در اموری که مشمول تحریم نیستند استفاده شود.

-وال استریت ژورنال مدعی شد:‌ ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی شده را کاهش داده و ذخایر خود را نیز کم کرده است، این اقدام می‌تواند تنش‌ها با واشنگتن را کاهش دهد. مقامات آمریکایی و اروپایی به ایران گفته‌اند در صورت کاهش تنش‌ها در تابستان، آماده مذاکرات گسترده‌ترهستند.

حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در دیدار همتای ایرانی در پرتوریا ضمن تأکید بر اهمیت روابط ایران و کشورش، حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس را مورد اشاره قرار داد.

واکنش شورای فقهی بانک مرکزی به شایعه ربوی بودن وام اربعین

دبیر و سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کرد که تسهیلات اربعین که توسط شبکه بانکی اعطا می‌شود در قالب عقد مرابحه بوده و اساساً هیچ شبهه‌ای مبنی بر پرداخت این تسهیلات در قالب قرض به شرط قرض و ربا وجود ندارد.

کاهش ۱۰ درصدی رشد نقدینگی در ۱ سال اخیر

به دنبال تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در کنار پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و جریمه بانک‌های متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی، رشد دوازده ماهه نقدینگی کاهش قابل توجهی داشته و از ۴۲.۸ درصد در مهر ماه ۱۴۰۰ به ۳۷.۴ درصد در تیر ۱۴۰۱ و ۲۷.۵ درصد در تیرماه ۱۴۰۲ رسیده است./ خراسان

فائو: سوء تغذیه در ایران کم شد

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود موسوم به «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» از کاهش قابل توجه سوء تغذیه در ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ خبر داده است. آمار‌های فائو نشان می‌دهد طی این دوره ۶.۱ درصد از جمعیت ایران با مشکل سوء تغذیه مواجه بوده اند. این درحالی است که طی دوره قبل از آن یعنی در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۷ درصد جمعیت ایران مشکل سوء تغذیه داشته اند. /تسنیم

ایران در تعقیب امارات برای جایگاه سومی اوپک

اوپک: با افزایش ۶۸ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران در هفتمین ماه سال جاری میلادی، فاصله ایران با امارات به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ اوپک کم شد. مجموع تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در جولای ۲۰۲۳ نسبت به ماه قبل از آن ۸۳۶ هزار بشکه در روز کاهش داشته، اما تولید روزانه نفت خام ایران به ۲ میلیون و ۸۲۸ هزار بشکه در روز افزایش یافت. ایران با این افزایش تولید توانسته فاصله خود با کویت را افزایش دهد و در جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت در میان اعضای اوپک قرار بگیرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها