۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۳۰
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (701)

رسانه های داخلی

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

زندانیان ایران و آمریکا با چه شرایطی مبادله شدند

یک مقام ارشد امنیتی در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: پروندۀ تبادل زندانیان در سال ۹۴ با اصرار طرف آمریکایی و همراهی کامل دولت وقت، از ضمایم نانوشتۀ برجام بود ولی امسال این تبادل پروندۀ مستقلی بود. منابع اخیر که آزاد می‌شود مستقیماً نتیجۀ فرمان‌های تحریمی رئیس‌جمهور آمریکاست. آن زمان وقتی خبر دستگیری جیسون به آمریکایی‌ها رسید بلافاصله به دولت روحانی پیام دادند که جیسون باید آزاد شود وگرنه روند توافق مختل می‌شود. برای همین روحانی در روز تعطیل، جلسه شورای‌عالی امنیت ملی را تشکیل داد و گفت باید جیسون آزاد شود وگرنه مذاکرات مختل می‌شود که البته نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی نپذیرفتند. یک نقطۀ قوت در تبادل قبلی، دریافت پول نقد توسط ایران بود که شاید این دفعه به‌خاطر حجم بسیار بالای منابع آزاد شده و همچنین شرایط سیاسی داخل آمریکا مقدور نبود. تبادل  فعلی یکی از موفق‌ترین مذاکرات ایران است و عملاً در ازای چند زندانی که محکومیتشان رو به پایان بود چند زندانی ایرانی آزاد شدند و بدون اینکه تعهد دیگری داده شود میلیاردها دلار از منابع مسدودشده را آزاد کردیم.

واکنش صهیونیست‌ها به توافق تبادل زندانیان

- دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق اخیر ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان اعلام کرد که موضع اسرائیل مشخص است. تمهیدات و توافقی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از بین نمی‌برد، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف نمی‌کند و فقط بودجه‌ای را در اختیار ایران قرار می‌دهد، باعث نگرانی است.

- ژنرال عاموس یادلین رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگویی با شبکه تلویزیون کان تاکید کرد، آنچه که رخ داده آن است که ایرانی‌ها بدون دادن هیچ امتیازی با آمریکا به تفاهم رسیدند، این تفاهم در حالی صورت گرفت که اسرائیل درگیر و سرگرم مسایل دیگری بود، اسرائیل به جای آن که به دو مسئله اصلی، مهم و حیاتی که نخست وزیر ابتدای تشکیل کابینه به آنها اشاره کرده بود،بپردازد، امروز تل‌آویو درگیر اختلافات داخلی شده است.

- روزنامه یدیعوت احارانوت نوشت: ایران و ایالات متحده به تفاهمی رسیدند که اسرائیل قادر به انجام هیچ کاری در مورد آن نیست. در حالی که یک هیئت آمریکایی سرگرم رایزنی در (فلسطین اشغالی) برای پیشبرد توافقنامه سازش با عربستان سعودی بود، یک هیئت دیگر آمریکایی تفاهم با تهران را برای آزادسازی دارایی‌‌هایی ایران نهایی می‌کرد. دولت بایدن از این طریق به دنبال بازگشت به خاورمیانه در عین تمرکز بر چین است، در حالی که در ایران هم کار کاهش فشارهای اقتصادی بر کشور را آغاز کرده‌اند. خط و نشان ایران در رابطه با حضور در منطقه خلیج فارس و نگرانی از آسیب رسیدن به نظامیان آمریکایی در خاورمیانه هم باعث تسریع موافقت کاخ سفید با این معاهده شد.

پناهگاه اختلاس‌گران فراری پایگاه جدید تروریست‌ها

تسنیم به نقل از یک منبع آگاه نوشت: سران گروهک تروریستی منافقین در حال تدارک برای انتقال مقر این گروهک از آلبانی به کانادا هستند. این تصمیم درپی عزم جدی دولت و دادگاه ویژه ضد تروریسم آلبانی بر محدود کردن این گروهک به دلیل مستندات کشف شده در مقر اشرف۳، گرفته شده و سران آن در حال فراهم کردن مقدمات خروج تدریجی اعضای خود هستند.گروهک منافقین پس از ناکام ماندن در کسب موافقت دولت فرانسه برای پذیرش بخشی از عناصر خود در قرارگاه اور سوراواز، لابی‌های خود در دولت کانادا را فعال کرده و طبق هماهنگی شکل گرفته مقرر شده است تا در گام اول عناصر دارای اقامت یا پاسپورت موقت کانادا از آلبانی به این کشور منتقل شوند.

سیاه‌نمایی به سبک همتی و آذری جهرمی

- عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در دولت حسن روحانی، به تازگی در تویتی نوشته است: «می‌گویند شش‌ میلیارد دلار را بدون برجام و بدون FATF آزاد کردیم. ‌الان باید خوشحال باشیم که با مجوز آمریکا از منابع خود برای غذا و دارو استفاده خواهیم کرد؟ ‌این نوعی خنثی‌سازی تحریم‌هاست؟ چرا نمی‌گویید ‌طی دو سال، هر دو ماه، از شش میلیارد و جمعا از ۷۲میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شده‌ایم».

- آذرى جهرمى، وزیر پیشین ارتباطات نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: آیا می‌توان گفت که با آزادسازی ۶میلیارد دلار، معادل ۳۰۰هزار میلیارد تومان، از درآمدهای ارزی دولت قبل که به دلیل تحریم در بانک‌های کره بلوکه شده بود؛ عملاً موضوع ادعایی بدهی ۲۷۰هزار میلیارد تومانی دولت قبل برای دولت جدید منتفی است و به عبارت دیگر دولت روحانی خزانه را با مثبت ۳۰هزار میلیارد تومان به دولت جدید تحویل داده است؟/ شرق

فرزین: تمام منابع ارزی ایران در کره آزاد شد

رئیس کل بانک مرکزی: تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد شد. به‌زودی تمامی این منابع یورویی به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر واریز و به‌صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد. منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهد خواهد شد.

بانک مرکزی: نرخ رشد نقدینگی کم شد

معاونت اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان تیرماه ۱۴۰۲ با ۹.۹ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۳۷.۴ درصد در تیرماه ۱۴۰۱) به ۲۷.۵ درصد رسید که حاکی از اهتمام و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک ها و کنترل رشد خلق پول بانک ها و به تبع آن رشد نقدینگی در سال جاری بوده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها