۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۳۸
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰

انحطاط سیاسی در میان سردمداران آمریکایی

در سال های اخیر، برخی از سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به شکل بی محاباتر از قبل، بر موضوعات جنسی و غیر اخلاقی رقبای خود انگشت گذاشته اند. واقعیتی که با توسعه رسانه های اجتماعی بیش از پیش در معرض دید مردم قرار گرفته است و این غول پوشالی اخلاق مدار سردمداران سیاسی آمریکا را تبدیل به هیچ کرده است.
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
نویسنده : رامین نصیری کارشناس مسائل بین الملل

«هانا آرنت» استاد برجسته علوم سیاسی در کتاب خود (آیشمن در اورشلیم) می نویسد « ابتذال های بزرگ نه توسط افراد کوردل یا بیمار روانی بلکه توسط جامعه ای که دولت – ملت ها ساخته اند ترویج پیدا می کند» به بیان بهتر این افراد نیستند که سیستم را کنترل می کنند بلکه این سیستم هست که افراد را مورد کنترل خود دارد. شاگرد برجسته هانا آرنت در کتابی که به یاد استاد خود تالیف کرده است (چرا آرنت اهمیت دارد) بیان می کند که اساسا جهان امروز رو به سوی تاريکی دارد و به ويژه آمريکا از شالوده‌های دموکراتيک و آزادی‌ خواهانه ‌اش دور می ‌شود؛ کشوری که نه تنها آرنت بيش از هر جای ديگر آن را دوست داشت و پس از دوازده سال نا شهروندی بدان پناه آورده بود بلکه اصول بنيادگذار آن را در حرمت نهادن به قلمرو عمومی و اخلاق مداری اجتماعی می‌ دانست. حال آنکه در عمل پس از نیم قرن شاکله سیاسی ایالات متحده مملو از شر و ابتذال و انحطاط شده است.  

اخبار و جراید روز ایالات متحده در سال 2023 که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود چیزی جر فساد گسترده، پرونده های کیفری و قضایی، ابتذال و بد اخلاقی های سیاسی در بین سردمداران نظام سیاسی ایالات متحده نیست. جو بایدن رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا که با شعار برابر خواهی و از بین بردن سوء نیت ها در نظام سیاسی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است هم اکنون با پرونده ویژه پسر خود هانتر بایدن رو به رو شده است. هانتر بایدن پسر جو بایدن متهم به قاچاق مواد مخدر و استعمال کوکایین در کاخ ریاست جمهوری، ارتباط نامشروع با زنان، دریافت رشوه، و فرار مالیاتی است. روزنامه واشنگتن پست در همین زمینه در گزارشی مدعی شده بود که پس از تحقیقات چهار ساله جمعی از دادستان ها تصمیم دارند تا هانتر بایدن را به دلیل تخلفات مالی و ندادن مالیات و معاملات غیر قانونی سلاح و مهمات، متهم کنند. در حالی که جو بایدن در پاسخ به اتهامات وارد شده به پسر خود مدعی شده است که وی بی گناه است و به داشتن چنین فرزند خوبی افتخار می کند. ابتذال و رسوایی های متعدد هانتر بایدن در کنار اعمال خارج از عرف جو بایدن (دست دادن با موجودات خیالی، صحبت کردن با ارواح، صدا کردن مردگان و ...) می تواند موجب یک دوره ای شدن ریاست جمهوری دموکرات ها در کاخ سفید باشد. به گزارش یک خبرگزاری فرانسوی هانتر بایدن به تخلفات خود اذعان کرده است و این در حالی است که پدرش جو بایدن منکر هر گونه تخلفی از سوی پسر خود می باشد و یا دست کم ادعا دارد که از تخلفات پسر خود کاملا ناآگاه می باشد.

نمایش تصاویری از آن چه که گفته می شود رابطه جنسی پسر رییس جمهوری آمریکا با زنان بوده است، در جلسه علنی یکی از کمیته های کنگره آمریکا و آن هم در مقابل دوربین های زنده تلویزیونی تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان اخلاق سیاسی در ایالات متحده آمریکا بود. گفتنی است که در سال های اخیر، برخی از سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به شکل بی محاباتر از قبل، بر موضوعات جنسی و غیر اخلاقی رقبای خود انگشت گذاشته اند. واقعیتی که با توسعه رسانه های اجتماعی بیش از پیش در معرض دید مردم قرار گرفته است و این غول پوشالی اخلاق مدار سردمداران سیاسی آمریکا را تبدیل به هیچ کرده است. این موضوع در حالی است که میلیون ها نفر در داخل و خارج از آمریکا، شاهد تماشای چنین افشاگری هایی هستند مضاف بر اینکه این بار کودکان نیز به سهولت در معرض چنین مباحثی قرار گرفته اند و شاکله ذهنی خود را تاثیر پذیرفته از آن می بینند. تاثیر افشای عمومی چنین وقایعی موجب ضربه خوردن به اخلاقیات اجتماعی بدنه جامعه  می گردد. در سوی مقابل نیز اوضاع به مراتب بدتر است. پرونده ها و اتهامات مختلف اخلاقی، سیاسی و امنیتی که دونالد ترامپ با آن ها دست و پنجه نرم می کند به مراتب گسترده تر و پیچیده تر است. ارتباط با یک پورن استار و دادن رشوه به او، وقایع ششم ژانویه و حمله طرفداران ترامپ به کنگره، پرونده فلوریدا و نگهداری و افشای برخی اسناد طبقه بندی شده در خانه شخصی اش، پرونده منهتن و دستکاری در اسناد مالی و تجاری مربوط به خود، پرونده جورجیا و تلاش نا فرجام دونالد ترامپ برای تغییر پیروزی بایدن در ایالات جورجیا و دیگر پرونده­های بالقوه­ای همانند شکایت خانواده های قربانیان حمله به کنگره و ... می­توانند کشکولی از اتهامات و پرونده های در جریان بر علیه رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا باشد. اتهاماتی که بیش از پیش نمایش دهنده ابتذال و انحطاط و سقوط در نظام سیاسی و حکمرانی ایالات متحده می باشد.

نکته قابل تامل دیگر این است که جناح های سیاسی در آمریکا به سمت حذف یکدیگر با توسل به هر ابزاری از جمله پرونده های جنسی در حرکت هستند. اتهام زنی های بی امان به یکدیگر و ارتباط دادن مسائل و مشکلات شخصی افراد به مسائل و مشکلات کاری، دروغ گویی و انجام هر عمل ناشایستی باعث می شود که دیگر نه نخبگان سیاسی بلکه شو من ( Show Man ) ها در این فضا بتوانند که گوی رقابت را از دیگر افراد بربایانانند. به عنوان مثال، رابطه جنسی دونالد ترامپ، رییس جمهوری وقت آمریکا و رابطه جنسی هانتر بایدن ، پسر رییس جمهوری کنونی آمریکا، از بارزترین شیوه های لجن پراکنی رقبای سیاسی در آمریکا به شمار می آید. بنابراین جناح های سیاسی در آمریکا به سمت حذف یکدیگر با توسل به هر ابزاری از جمله پرونده های جنسی خواهند بود. از این رو دور از انتظار نخواهد بود که دموکرات ها در آینده اقدام حیثیتی علیه هانتر بایدن را با مشت محکم تری پاسخ دهند، همان طور که جمهوری خواهان اقدام حیثیتی علیه دونالد ترامپ را با ضربه سهمگین تری پاسخ دادند. و این روند به شکل مخاطره آمیزی ادامه خواهد یافت؛ روندی که در نهایت به انباشته شدن کینه های شخصی و تسرّی آن به جامعه منجر خواهد شد که اگر به جنگ داخلی نظامی نیانجامد، آتش جنگ داخلی اجتماعی را شعله ور تر خواهد کرد و باعث به وجود آمدن جامعه رادیکالی خواهد شد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها