۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۵۳
۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (716)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

جزئیات مرگ پریگوژین

-منابع خبری گزارش دادند که هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر که چندی پیش علیه ارتش روسیه و پوتین شورش نموده بود ـ سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان باخته‌اند.

-سازمان هواپیمایی روسیه می‌گوید، نام پریگوژین در میان فهرست مسافران هواپیمایی بوده که سقوط کرده است. «دیمیتری آتکین»، بنیان‌گذار گروه واگنر نیز جزو افرادی است که در این حادثه جان باخت.

-به نوشته خبرگزاری فرانسه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این حادثه ضمن این که از در اتهام‌زنی علیه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه وارد شد بیان کرد: «من نمی‌دانم حقیقتا چه اتفاقی افتاده است اما من غافلگیر نشدم. کمتر اتفاقی در روسیه بدون آنکه ولادیمیر پوتین پشت آن بوده باشد، می‌افتد. اما اطلاعات کافی برای آنکه جواب را بدانم ندارم».

-وزارت امور خارجه آمریکا نیز بعد از انتشار گزارش‌های اولیه درباره سقوط هواپیمای حامل رئیس گروه واگنر ادعا کرد: «هیچکس نباید از تایید اینکه پریگوژین سوار این هواپیما بوده غافلگیر شود».

-شماره ثبت هواپیمای سقوط کرده پریگوژین، RA-۰۲۷۹۵ بوده که از سال ۲۰۱۹ به دلیل ارتباطش با پریگوژین تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشت. فرمانده واگنر معمولاً از این هواپیما برای سفر‌های خود به مناطق مختلف استفاده می‌کرد. این جت امبرائر در حال پرواز بین مسکو و سن‌پطرزبورگ بود که دچار سانحه شد.

هشدار رئیس جمهور چین در مورد آغاز جنگ سرد جدید

پیام شی جین پینگ، رییس جمهور چین در نشست بریکس در آفریقای جنوبی که از سوی وانگ ونتائو وزیر بازرگانی این کشور قرائت شد در مورد آغاز جنگ سرد جدید هشدار داد. جامعه بشری در حال رسیدن به یک مقطع حساس است و باید تصمیم بگیرد که صلح و ثبات را حفظ کرده یا به ورطه یک جنگ سرد جدید سقوط کند. هیچ کشوری خواهان جنگ سرد جدید یا یک دسته‌بندی دیگر نیستند، بلکه آن‌ها جهانی با صلح پایدار و امنیت جهانی می‌خواهند.

درگیری ارتش سودان با نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم 

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که توانسته تلاش شبه نظامیان سرکش حمیدتی (نیروهای پشتیبانی سریع) را درهم بکوبد. نیروهای پشتیبانی سریع پس از آن که خسارت زیادی به آنها وارد شد، پا به فرار گذاشتند و نیروهای ارتش سلاح‌های زرهی را کامل به دست گرفته و برای مقابله با هر گونه حمله جدید دشمن آمادگی کامل دارند. این درحالی است که نیروهای پشتیبانی سریع از سلطه خود بر فرماندهی سلاح زرهی وابسته به ارتش سودان در منطقه الشجره در جنوب خارطوم خبر دادند.

 آزمایش یک سلاح مافوق صوت توسط نیروی هوایی آمریکا

سخنگوی نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد، نیروی هوایی این کشور، نخستین شلیک آزمایشی «سلاح واکنش سریع هوایی» مافوق صوت را پس از یک آزمایش ناموفق در ماه مارس انجام داد. این آزمایش در نوزدهم اوت (۲۸ مرداد) در سواحل جنوب کالیفرنیا انجام شد. شلیک آزمایشی «سلاح واکنش سریع هوایی» مافوق صوت همزمان با رقابت‌ها میان آمریکا، روسیه و چین جهت توسعه تسلیحات مافوق صوت که می‌تواند احتمالا بر سیستم‌های دفاع هوایی قدیمی غلبه کند، انجام شده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها