۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۶۴
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (722)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بن‌بست دستگاه‌های سیاسی-امنیتی اسرائیل در مواجهه با مقاومت فلسطین

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: «توجه داشته باشیم که در سال جاری، چیزی در حدود ۳۵ نظامی و شهرک نشین اسرائیلی در جریان عملیات های جریان مقاومت فلسطین جان خود را از دست داده اند. مسأله‌ای که عملا صهیونیست ها را با مرگبارترین دوران خود از زمان اوج گیری انتفاضه الاقصی در سال های ۲۰۰۵-۲۰۰۰ رو به رو کرده است». عملیات اخیر جریان مقاومت در هبرون، اسرائیلی ها را شوکه کرد. اهمیت این عملیات در آن بود که در شرایطی انجام گرفت که اسرائیل هنوز از شوک عملیات جریان مقاومت در حواره بیرون نیامده بود. در این راستا، دو گردان از نیروهای امنیتی اسرائیل جهت یافتن عاملان عملیات های اخیرِ جراین مقاومت بسیج شده اند. اسرائیل در شرایط کنونی، به شدت نگران آن است که دامنه حملات و عملیات های جریان مقاومت، گسترده‌تر و پیچیده تر شود و به طور خاص در آینده نزدیک شاهد جدی تر شدنِ گزاره عملیات های مسلحانه علیه تل آویو باشیم.

نگرانی روزنامه صهیونیستی از احیای برجام

روزنامه جروزالم پست در گزارشی از چشم‌انداز معامله تبادل زندانیان بین ایران و ایالات‌متحده آمریکا نوشت: بینش مهمی که از «معامله کوچک» مبادله زندانیان به دست می‌آید این است که پتانسیلی برای تکرار یک توافق بزرگ در مورد احیای توافق هسته‌ای در دل آن وجود دارد.

ماکرون: غرب نیازمند ساختار جدیدی برای امنیت است

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، در جریان کنفرانس سالانه سفرای فرانسه در پاریس گفت: «باید نزد فرانسه اراده‌ای برای ایجاد این توافقات و امضای آنها وجود داشته باشد. منظور من متقاعد کردن شرکای اروپایی درباره ضرورت چنین توافقاتی است که چارچوبی را برای تمام تسلیحات و فعالیت‌های نظامی در اروپا قرار می‌دهد. آماده‌سازی صلح طولانی مدت در اوکراین باید با تقویت توانایی‌های دفاعی کشورهای اتحادیه اروپا همراه باشد و در این راستا، با "اولاف شولتز" صدر اعظم آلمان در زمینه پروژه‌های دفاعی مشترک از جمله توسعه جنگنده‌های جدید برای آینده همکاری خواهیم کرد. ساختار کنونی جهان در حال پیچیده‌تر شدن بوده و در نتیجه خطرات بیشتری را برای غرب و اروپا ایجاد خواهد کرد.

وال‌استریت‌ژورنال: بازگشت ترامپ به کاخ سفید متحدان آمریکا را نگران می‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال در ارزیابی تبعات احتمال رسیدن دونالد ترامپ به دومین دور ریاست جمهوری آمریکا نوشته است: بیش از یک سال تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا باقی مانده است اما متحدان و دشمنان آمریکا در سراسر جهان شروع به اندیشه و حتی برنامه‌ریزی برای بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید کرده‌اند. از نظر بسیاری از کشورهای جهان احتمال شروع دومین دولت دونالد ترامپ منشا نگرانی است. همچنین متحدان آمریکا از پاریس تا توکیو، ترامپ را به عنوان یک رهبر دمدمی مزاج که علاقه کمی به ایجاد روابط بلند مدت با آن‌ها در راستای مقابله با توسعه طلبی روسیه و چین دارد، تلقی می‌کنند.

سیدحسن نصرالله: به هر تروری از سوی اسرائیل، قاطعانه پاسخ خواهیم داد

سیدحسن نصرالله با اشاره به تهدیدهای مسئولان صهیونیستی مبنی برترور رهبران مقاومت گفت: آنان گفتند که این ترور می‌تواند در داخل یا خارج از فلسطین اشغالی صورت گیرد. ظاهرا اسرائیل از تجارب گذشته درس نگرفته است. لذا ارتش و مسئولان صهیونیستی همان اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند. اکنون در کرانه باختری که شاهد افزایش قدرت مقاومت هستیم، می‌بینیم که نتانیاهو، ایران را متهم می‌کند و مدعی است که اگر ایران نبود، این افراد هم دست به این کارها نمی‌زدند. اسرائیلی‌ها با این اظهارات، فقط خود را احمق جلوه می‌دهند. آنان فراموش کرده‌اند که ملت فلسطین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با آنان می‌جنگید و حتی اگر [رژیم] شاه هم حکومت را در دست داشت، مردم فلسطین باز هم می‌جنگیدند؛ زیرا این مردم، حق دارند که زندگی کنند. در قبال هر تروری که در اراضی لبنان صورت گیرد و [شهروند] فلسطین، لبنانی یا ایرانی یا سوری را هدف قرار دهد، سکوت نخواهیم کرد، بلکه واکنش محکمی به آن خواهیم داشت و هرگز نخواهیم پذیرفت که قواعد درگیری تغییر کند.

اغلب آمریکایی‌ها به بایدن «پیر» رای نمی‌دهند

در نظرسنجی جدید خبرگزاری «آسوشیتد پرس» و موسسه تحقیقاتی «نورک»، ۷۷ درصد آمریکایی‌ها گفتند جو بایدن ۸۰ ساله پیرتر از آن است که بتواند چهار سال دیگر در سمت ریاست‌جمهوری اثرگذار باشد. در این نظرسنجی، نه تنها ۸۹ درصد جمهوری‌خواهان این را گفتند بلکه ۶۹ درصد هم حزبی‌های بایدن یعنی دموکرات‌ها هم همین نظر را داشتند. این دیگاه از نظر سنی هم مختص به طیف خاصی و فقط جوانان نبود، گرچه دموکرات‌های مسن‌تر از نامزدی او حمایت بیشتری می‌کنند. حدود نیمی از آمریکایی‌های بزرگسال گفتند «دونالد ترامپ» ۷۷ ساله برای این مقام بسیار مسن است. طبق این گزارش، آنچه از این نظرسنجی مشخص است آمریکایی‌ها خواستار خروج افراد سالخورده و حضور جوانان دستکم جوانترها هستند.

فرمان آماده باش در کره شمالی

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش کشورهای آمریکا و کره جنوبی از چند روز گذشته رزمایش‌های دوجانبه تابستانی خود را آغاز کردند. کره شمالی چنین آموزش و مشارکتی را از جانب آمریکا «تمرینی برای حمله» تلقی می‌کند؛ اما واشنگتن و متحدانش می‌گویند که این رزمایش‌ها جنبه «دفاعی» دارند. خبرگزاری مرکزی کره شمالی موسوم به KCNA در گزارشی عنوان کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور طی سخنرانی به مناسبت روز نیروی دریایی گفت، آب‌های نزدیک شبه جزیره کره به دلیل تخاصم تحت رهبری ایالات متحده، «با خطر جنگ هسته‌ای» ناپایدار شده‌اند. این وضعیت کنونی نیازمند آن است که نیروی دریایی ما تمام تلاش خود را جهت تکمیل آمادگی جنگی برای شکستن اراده دشمن نسبت به یک جنگ احتمالی به‌کار بگیرد.

 

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها