۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۷۹
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (734)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

تشدید تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

 ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به انتقال نیرو و تجهیزات نظامی به مرز مشترک میان دو کشور متهم کردند. این در حالی است که تنش‌ها بین باکو و ایروان بر سر آینده منطقه قره‌باغ کوهستانی شدت گرفته است. باکو اخیرا با استقرار یک ایست و بازرسی نظامی مسیر مهم لاچین به قره باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره باغ است، اما جمهوری‌ آذربایجان مدعی است که هدف از این اقدام جلوگیری از قاچاق سلاح است. «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به جمع‌آوری تشکیلات نظامی در طول خط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستانی و مرز آذربایجان و ارمنستان متهم کرد.

تداوم تنش میان روسیه و آمریکا در آسمان سوریه

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، فادیم کولیت، معاون رئیس مرکز آشتی روسیه گفت: ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا طی یک روز سیزده بار پروتکل‌های منع برخورد را نقض کرده که به دلیل پروازهای هماهنگ نشده پهپادها با طرف روسیه صورت گرفته است. در منطقه التنف که پروازهای بین المللی از آنجا عبور می‌کنند، طی یک روز شش مورد نقض پروتکل توسط دو فروند جنگنده از نوع رافال و دو فروند پهپاد چند منظوره از نوع «ام کیو اس» ثبت شده است.

تماس تلفنی زلنسکی با بن سلمان با محوریت حمایت از تحقق صلح در اوکراین

به نقل از تلویزیون رسمی عربستان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین طی تماس تلفنی با بن سلمان از میزبانی عربستان از نشست مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورها در جده برای بررسی بحران اوکراین و نیز از تلاش‌های شخص محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در این زمینه تشکر کرد.

روایت رسانه اروپایی از مزدورگیری شرکت اسپانیایی برای اوکراین

شبکه یورونیوز گزارش داد یک شرکت اسپانیایی که مدعی است با وزارت دفاع اوکراین قرارداد دارد، مزدورانی را برای نبرد علیه روسیه در اوکراین جذب می‌کند. »فرانسیسکو گالوان» مدیر شرکت اسپانیایی «G.O.A. Tactical» که اقدامات مربوط به آموزش کسانی که می‌خواهند در اوکراین بجنگند را انجام می‌دهد، گفته است:  این داوطلبان با دریافت ۷۰۰ یورو، برای پنج روز آموزش می‌بینند تا تجربه کنند که در میدان نبرد چه رخ خواهد داد. این داوطلبان پس از پشت سر گذاشتن این آزمون‌ها، قراردادی ۳۴۰۰ یورویی با وزارت دفاع اوکراین می‌بندند.

عملیات سرایاالقدس علیه نیروهای صهیونیست

به گزارش ایرنا به نقل از فلسطین الیوم، گردان‌های سرایاالقدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از مجموعه‌های ما در طولکرم توانست در عملیات تیراندازی، یکی از ایستگاه‌های نگهبانی ارتش رژیم صهیونیستی در گذرگاه «الطیبه» واقع در غرب طولکرم را هدف قرار دهد. مبارزان سرایاالقدس موفق شدند که نیروهای صهیونیستی را به طور مستقیم هدف گلوله قرار داده و آن ها را زخمی کنند. این عملیات در پاسخ به ترور مجاهد فلسطینی شهید عاید ابوحرب انجام شد.

بانک جهانی با بسته ۳۵ میلیارد دلاری به کمک اقتصاد ترکیه می‌آید

مدیر بانک جهانی اعلام کرده است که این موسسه مالی در نظر دارد برای جلوگیری از تداوم بحران اقتصادی موجود و حمایت از سیاست‌های اقتصادی دولت جدید ترکیه، بسته مالی ۳۵ میلیارد دلاری برای مدت سه سال در اختیار آنکارا قرار دهد. بر این اساس علاوه بر برنامه ۱۷ میلیارد دلاری قبلی، ۱۸ میلیارد دلار دیگر شامل وام‌های مستقیم به دولت و تسهیلات حمایت از بخش خصوصی در مدت سه سال آینده به دولت ترکیه پرداخت می کند.

 احتمال حذف زلنسکی

به گزارش اسپوتنیک، سرهنگ داگلاس مک گرگور مشاور سابق رئیس پنتاگون در صفحه خود در شبکه اجتماعی X نوشت: در اوکراین، بحث‌های زیادی در داخل نیروهای اوکراینی درباره چگونگی حذف زلنسکی انجام می شود. نیروهای مسلح اوکراین تاکنون 400 هزار کشته داده اند و از مقامات کی یف خواست تا با روسیه به توافق برسند.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها