۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۹۶
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲

تشدید رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و اقلیم کردستان عراق

«رایزنی‌های گسترده دولت ایران با دولت عراق و به طور خاص تعاملات ایران با اقلیم کردستان عراق و احزاب فعال در این منطقه نظیر حزب اتحاد میهنی کردستان، حامل این پیام چه برای کُردهای عراقی و چه جامعه بین المللی است که ایران خواستار تقویت و توسعه روابط با اقلیم کردستان و جریان های سیاسی فعال در آن است و برخلاف آنچه از سوی تریبون های جریان های سیاسی و رسانه ای مخالف با ایران گفته می شود، تهران صرفا مخالف با فعالیت های تروریستی و خرابکارانه از مبدا خاک عراق علیه منافع ملی خود است.»
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

به گزارش طنین سنتر؛

بافل طالبانی رئیس حزب اتحاد میهنی کردستان عراق اخیراً به تهران سفر کرد و رایزنی های مبسوطی را با مقام های کشورمان به ویژه وزیر امور خارجه، حسین امیر عبداللهیان، انجام داد. در عین حال، محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق نیز اخیرا به کردستان عراق سفر کرد و با مسرور بارزانی نخست وزیر و نیچروان بارزانی رئیس این اقلیم دیدار و گفتگو کرد. تاکنون تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد ابعاد مختلف این تحرکات دیپلماتیک و اهداف و پیامدهای آن ها منتشر شده است. آخرین مهلت خلع سلاح تروریست های تجزیه  طلب در اقلیم کردستان  نیز 28 شهریور به پایان رسید. در این راستا فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز اعلام کرد افراد مسلح (تروریستها) سلاح‌های سنگین خود را تحویل داده‌اند و تروریست‌های تجزیه‌طلب در کردستان عراق، به 5 اردوگاه منتقل می‌شوند. در تحلیل این تحولات، توجه به 2 نکته ضروری است.

1: تقویت هماهنگی ها جهت اخراج گروه های تروریستی از اقلیم کردستان عراق

در سال های گذشته، فعالیت های گسترده گروه های تجزیه طلب و تروریست در اقلیم کردستان عراق که در برهه‌های زمانی مختلف اقدام به خرابکاری و حملات تررویستی علیه کشورمان می کردند و البته که زمینه را برای نفوذ سرویس های اطلاعاتی جریان مخالف با ایران نظیر رژیم اشغالگر قدس به محیط پیرامونی ایران فراهم می‌کردند، یکی از دغدغه های اصلی کشورمان بوده است. در این میان، روند تحرکات مخرب جریان های مخالف با ایران در اقلیم کردستان عراق، به طور خاص در بحبوحه ناآرامی های سال گذشته کشورمان نیز افزایش قابل توجهی گرفته بود.  

مساله ای که ایران بارها و بارها با محوریت آن به طرفِ عراقی هشدار داده و خواستار کنشگری فعال عراقی ها در این حوزه شده است. با این حال، انفعالِ مخصوصا مقام های اقلیم کردستان عراق در این رابطه سبب شده تا در مواردی، ایران به صورت مستقیم وارد میدان شده و مواضع تروریست ها در کردستان عراق را با حملات پهپادی و موشکی هدف قرار دهد.

با این همه، بر اساس توافق امنیتی میان ایران و عراق که تاریخ 28 شهریور ماه را زمانِ اخراج گروه های تررویستی از خاک اقلیم کردستان عراق تعریف کرده و طرف ایرانی نیز تاکید کرده که این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد، امیدواری های زیادی جهت ریشه کن شدنِ جریان تروریسم در یکی از مناطق پیرامونی ایران ایجاد شده است.

البته که دولت عراق نیز از تعهد ایران به این موضوع خبر داده و تاکید کرده که جدای از برچیدن پادگان های گروه‌های تروریست و تجزیه طلب درخاک کردستان عراق، نیروهای امنیتی عراقی نیز در جوار مرزهای مشترک با ایران مستقر می شوند تا دغدغه های امنیتی ایران در این رابطه به طور کامل رفع شوند.

در این چهارچوب، سفر اخیر بافل طالبانی به ایران و البته رایزنی های گسترده سفیر ایران در عراق با مقام های اقلیم کردستان این کشور، تا حد زیادی تعاملات با جریان های فعال در اقلیم کردستان عراق جهت تسهیل پاکسازی این منطقه از وجود گروه های تروریست و تجزیه طلبِ ضدایرانی را از منطقه مذکور در دستورکار داشته است. مساله ای که به ویژه با توجه به برنامه های احتمالی جریان های تروریست و ضدایرانی همزمان با فرارسیدن سالگرد ناآرامی های سال گذشته کشورمان، ابعاد جدی تری را نیز به خود می گیرد.

2: خنثی سازی تلاش های تبلیغاتی علیه ایران

در سال های گذشته، جریان های مخالف با کشورمان مدام تلاش داشته اند تا ایران را به اتخاذ سیاست های تقابلی و خشونت آمیز علیه کُردها متهم کنند و هسته های بحران زا در اقلیم کردستان عراق را بیش از پیش علیه کشورمان فعال سازند.

با این حال، رایزنی های گسترده دولت ایران با دولت عراق و به طور خاص تعاملات ایران با اقلیم کردستان عراق و احزاب فعال در این منطقه نظیر حزب اتحاد میهنی کردستان، حامل این پیام چه برای کردهای عراقی و چه جامعه بین المللی است که ایران خواستار تقویت و توسعه روابط با اقلیم کردستان و جریان های سیاسی فعال در آن است و برخلاف آنچه از سوی تریبون های جریان های سیاسی و رسانه ایِ مخالف با ایران گفته می شود، ایران صرفا مخالف با فعالیت های تروریستی و خرابکارانه از مبدا خاک عراق علیه منافع ملی خود است.

رایزنی های اخیر مقامات دو کشور و توسعه روابط سیاسی ایران با اقلیم کردستان عراق نیز تا حد زیادی موید همین موضوع است و پالس های معناداری را به دشمنان و رقبای منطقه ای و بین المللی ایران صادر می کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها