۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۹۷
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (749)

رسانه های داخلی

۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اغتشاشات سال گذشته چند میلیارد دلار به اقتصاد ایران هزینه وارد کرد؟

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی بیان می‌کند که اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی اثر بلندمدتی بر روی اقتصاد کشورها دارد. بر اساس این گزارش اغتشاشات باعث تاثیر بر اقتصاد کلان و کاهش حداقل 1% تولید ناخالص داخلی در کشورها می‌شود. با در نظر گرفتن GDP 369.7 میلیارد دلاری ایران (بر اساس برآورد بانک جهانی در 2021) و با احتساب قیمت دلار، اغتشاشات در سال گذشته حدود  175 همت به اقتصاد ایران از طریق تأثیر بر تولید ناخالص داخلی ضربه زده است. در واقع کیک اقتصاد ایران امسال می‌توانست 175هزار میلیارد تومان بزرگ‌تر باشد. این محاسبه بر اساس قیمت‌های ثابت سال 95 که مبنای محاسبه داخلی GDP است، بیش از 15 هزار میلیارد تومان خواهد بود. البته در نظر گرفتن قیمت‌های ثابت چندان نمی‌تواند واقعیت خسارت وارده را نشان دهد و بهترین محاسبه بر اساس قیمت‌های روز خواهد بود. بر این مبنا اگرچه رشد اقتصادی کشور در سال 1401 بر اساس گزارش مرکز آمار مثبت بوده است (4%) اما با توجه به برآوردها بدون اغتشاشات رشد اقتصادی ایران می‌توانست به بیش از 5% برسد. این امر حاکی از تلاش دشمن برای تأثیرگذاری بر روی اقتصاد ایران از طریق اغتشاشات است/ فرهیختگان

رویترز: قطر به دنبال «توافق بزرگتر» میان ایران و آمریکا است

رویترز نوشت: قطر می‌خواهد از توافق میان آمریکا و ایران برای آزادی زندانیان که در طول ماه‌ها دیپلماسی صورت گرفت، برای یافتن زمینه‌های مشترک در مورد موضوع حل‌ناپذیرتر بین دو دشمن سرسخت، یعنی اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران، استفاده کند. به نظر می‌رسد قطر قصد دارد از فرصت مبادله زندانیان میان آمریکا و ایران برای حل یک مسئله بزرگتر میان دو کشور استفاده کند.

ادعای وال استریت ژورنال درخصوص کاهش محدودیت بخش انرژی ایران

وال استریت ژورنال: واشنگتن پیش از تکمیل قرارداد مبادله زندانیان محدودیت‌های بخش انرژی ایران را کاهش داده است. کاهش محدودیت‌ها در بخش انرژی ایران برای جلوگیری از هرگونه تنش در جریان مذاکرات صورت گرفت.

غیبت و ترس مسیح علی‌نژاد در تجمع منافقین مقابل سازمان ملل

به گزارش تسنیم، شهریورماه سال گذشته، همزمانی اغتشاشات در ایران با حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل، موجب شد تا علاوه بر سمپات‌های منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و برخی دیگر از گروه‌های ضدایران هم مقابل سازمان ملل جمع شوند. مصی علی‌نژاد که سال گذشته بصورت شبانه‌روزی علیه ایران فعال بود، با ایجاد کمپین از چهره‌های خارج‌نشین دعوت می‌کرد تا به تجمع مقابل سازمان ملل بپیوندند. دقیقاً در سالگرد اغتشاشات سال گذشته، رئیسی و هیئت همراه وی در سازمان ملل حاضر شدند اما دیگر خبری از لشکرکشی در نیویورک نیست. احتمالاً دلیل عدم فعالیت امسال مصی علی‌نژاد به اظهارات اخیر وی علیه دولت بایدن برمی‌گردد. علی‌نژاد در مصاحبه با اینترنشنال فاش کرده بود که کاخ سفید از وی خواسته هویت خود را تغییر دهد و در ایمیلی گفته‌اند که حفاظت از وی سخت است؛ علی‌نژاد گفته با شنیدن این درخواست آمریکا به او شوک وارد شده!

اذعان اندیشکدۀ صهیونیستی به ناتوانیِ براندازی در ایران

موسسۀ مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی به‌تازگی در گزارشی به بررسی امکان تغییر نظام در ایران پرداخته و نوشته که حدود ۷۰ درصد از جامعه ایران را اقشار عملگرا و سنتی تشکیل می‌دهند که بدون مشارکت آن‌ها هرگونه تلاش برای تغییر حکومت به ثمر نخواهد نشست. تحلیل این اندیشکدۀ صهیونیستی نشان می‌دهد نهادها، رسانه‌ها و محافل فکری این رژیم براندازی حکومت جمهوری اسلامی را با توجه به ویژگی‌های جامعه ایران امری ناممکن تلقی می‌کنند.

مقام انگلیسی: سپاه نباید یک سازمان تروریستی تلقی شود

رئیس سازمان دولتی «بازبین مستقل قوانین تروریسم» در انگلیس گفت: با سپاه نباید مثلِ یک سازمان تروریستی برخورد کرد. برای مواجهه با تهدیدات دولتی، تحریم سازوکارِ بهتری است. سازمان‌های تروریستی یعنی گروهی که اصلا نباید وجود داشته باشد. هیچ‌کس نمی‌گوید که ایران نباید یک سازمان امنیتی داشته باشد، ما فقط باید رفتار آن را تغییر دهیم.

رای مجلس به اجرای لایحه حجاب به مدت ۳ سال

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۷۱ این لایحه را مبنی بر اجرای آزمایشی این قانون به مدت سه سال به تصویب رساندند. با نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه عفاف و حجاب بر اساس اصل ۸۵ در کمیسیون قضایی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفت و صحن مجلس صرفا در خصوص مدت زمان اجرای آزمایشی آن تصمیم گیری کرد. قالیباف، رئیس مجلس نیز گفت که قوه قضائیه به صورت کتبی موافقت خود را با لایحه عفاف و حجاب اعلام کرده است. گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و در صورت تصویب به مدت سه سال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

کره جنوبی باید مابه التفاوت پول ایران را بپردازد

به گزارش ایسنا، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره امکان شکایت از کره جنوبی بابت کاهش ارزش اموال بلوکه شده ایران در این کشور، اظهار کرد: بعد از این‌که وجوه ما از کره آزاد شد، این مساله مطرح شده که با توجه به این‌که کره جنوبی مانع ارسال وجوه ایران در زمان مناسب شده و ارزش پول کره کاهش یافته و ایران خسارت دیده است، شکایتی مطرح شود. ما کارشناسان خود را بسیج کرده و از وکلای بین‌اللملی تقاضای نظر کردیم و بزودی نظر خود را اعلام می‌کنیم. دیدگاه اولیه ما این است که کره جنوبی باید مابه تفاوت پول را بپردازد چون این کشور باعث کاهش ارزش ۷ میلیاردی اموال ما شده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها