۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰۳
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲

پیام ها و پیامدهای رژه نیروهای مسلح یمن

برگزاری رژه با شکوه نیروهای مسلح یمن درواقع ترسیم تصویری روشن از وضعیت موجود در یمن در زمینه‌های نظامی و سیاسی بود و به رغم اینکه تقابل با متجاوزان به یمن مهم ترین و  اصلی ترین پیام برگزاری این رژه نظامی بود، اما در یک سطح کلان تر، هدف از این رژه برجسته کردن انقلاب 21 سپتامبر بود که جنگ با دشمن متجاوز بخشی از آن به حساب می آید.
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

به مناسبت نهمین سالگرد انقلاب 21 سپتامبر یمن نیروهای مسلح این کشور در صنعا بزرگ‌ترین رژه نظامی تاریخ خود را برگزار کردند که حاوی پیام‌هایی همه جانبه بود. برگزاری این رژه درواقع ترسیم تصویری روشن از وضعیت موجود در یمن در زمینه‌های نظامی و سیاسی بود و به رغم اینکه تقابل با متجاوزان به یمن مهم ترین و  اصلی ترین پیام برگزاری این رژه نظامی بود، اما در یک سطح کلان تر، هدف از این رژه برجسته کردن انقلاب 21 سپتامبر بود که جنگ با دشمن متجاوز بخشی از آن به حساب می آید. به بیان دیگر با برگزاری این رژه این پیام منتقل شده که پس از21 سپتامبر یمن در جهت تبدیل شدن به یک نیروی جدید و یکپارچه پیش می‌رود که راهی برای شکست دادن، محدود کردن، مقابله با بلندپروازی ها و یا سد کردن مسیر تلاش آن وجود نخواهد داشت.

تاکید بر هویت ملی و اسلامی

رژه نظامی که نماد اصلی سالگرد انقلاب یمن بود بود، صرفاً یک مراسم معمولی برای مرور جزئیات نبود، بلکه تایید و تاکیدی عملی بر معادلات سیاسی و نظامی همه جانبه و مسیر تاریخی جدیدی بود که با هویت کشور یمن پیوند خورده است. از این رو، این رژه شامل جنبه های بسیاری در ارتباط با ماهیت رویکرد انقلاب و دولت یمن بود که مهمترین آن پایبندی به هویت وحدت آفرین یمنی در کنار تمام عناصر آن بود؛ به ویژه عنصر دین است که امروزه به عنصری محوری در صف‌بندی‌ها و مواضع بین‌المللی تبدیل شده است.

بنابراین می توان گفت که این رژه نظامی با تاکید بر دفاع از قرآن کریم، پیامی صریح بود مبنی بر اینکه یمن با تاکید بر هویت ملی و دینی خود چارچوب روابط، مواضع و ائتلاف های خود را مشخص می کند و برهمین اساس هیچ گاه وارد پروژه هایی نخواهد شد که در راستای منافع دشمنان اسلام است.

پیام‌هایی برای نمایش قدرت

در رابطه با جنگی که در یمن جریان دارد، این رژه را می توان تجسم روشن و واضحی از معادله جنگ و صلح دانست؛ این رژه با توجه به میزان نیروی انسانی و حجم تسلیحاتی که در آن به کارگرفته شده بود، حاکی از این بود که توسعه توان دفاعی جزو ضرورت ها و اولویت های دولت یمن است تا از این طریق با هرگونه تهدیدی علیه کشور مقابله شود. براین اساس پیام واضح این رژه این بود که در محاسبات صنعا چیزی به نام سازش بر سر اصول و حقوق وجود ندارد.

در همین رابطه محمد ناصر العاطفی وزیر دفاع یمن تاکید کرد که وجود یک یمن قدرتمند باعث می شود تا این کشور بتواند موقعیت خود را در عرصه بین الملل تثبیت کند و این قدرت در عین حال به ثبات منطقه ای و بین المللی هم کمک خواهد کرد.

سرلشکر العاطفی پیام روشنی هم به کشورهای متجاوز داد مبنی بر اینکه حاکمیت جزایر یمنی و کنترل تنگه باب المندب در اختیار دولت یمن خواهد بود و قدرت های خارجی که در این منطقه حضور دارند، اشغالگر به حساب می آیند. براین اساس، صنعا با کشورهای متجاوز و اشغالگر به هیچ وجه سازش نخواهد کرد و تنها راه حل در این خصوص آزادی مناطق و جزایری است که توسط نظامیان متجاوز اشغال شده است.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح نیز با تأکید بر آمادگی برای جنگ، تاکید کرد که صلح تنها زمانی محقق خواهد شد که تمام خواسته ها و مطالبات برحق ملت یمن محقق شود. وی افزود: ملت یمن باور دارد که صلح تنها با تحمیل معادلات نظامی بازدارنده اي محقق می شود که دشمن را به تسلیم شدن دربرابر خواسته های مشروع و عادلانه آنها وادار کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که دیپلماسی دروغین حقیقت ادامه جنگ را تغییر نداده است و به همین دلیل باید برای تعیین تکلیف این جنگ تلاش کرد.

می توان گفت رژه نظامی اخیر، ائتلاف متجاوز را در مقابل این واقعیت قرار داده است که صنعا توانایی حل و فصل درگیری های نظامی در تمام زمینه ها را دارد و این توانایی پایانی بر جاه طلبی هایی است که متجاوزان به یمن به دنبال آن بودند. همچنانکه نشان می دهد موازنه قوا تغییر کرده است و صنعا می تواند با استفاده از تسلیحاتی که در این رژه نمایش داده شد، معادلات جدیدی بر متجاوزان تحمیل کند که به طور خاص در جبهه دریایی نمود بیشتری خواهد داشت.

پیام‌هایی برای صلح عادلانه

بخش دیگری از پیام های رژه نیروهای مسلح یمنی را باید در مساله تحقق یک صلح عادلانه دنبال کرد؛ این مراسم درحالی برگزار شد که هیات مذاکره کننده یمنی به همراه میانجی های منطقه ای در ریاض حضور داشت و پس از چند جلسه مذاکره برای انجام برخی مشورت ها به صنعا بازگشته است و آنگونه که مقامات یمنی برآن تاکید کرده اند گفتگوهای مثبتی را نیز با مقامات سعودی انجام داده است.

به بیان دیگر، رژه نظامی نیروهای یمنی، متجاوزان به این کشور را در موقعیتی قرار می دهد که براساس آن یمنی ها مجبور نیستند امتیازهایی که متجاوزان انتظار آن را دارند بدهند و چنانچه مذاکرات صلح به نتیجه مورد نظر منجر نشود، پیامدهای آن متوجه متجاوزان خواهد بود که طرف مقابل خود را با توان نظامی متفاوتی پیش رو خواهند داشت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها