۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰۴
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

اهداف سفر وزیر دفاع روسیه به تهران

توسعه دیپلماسی دفاعی، گسترش همکاری‌های بلند مدت نظامی و دفاعی میان ایران و روسیه، ابعاد مقابله با تروریسم بین المللی و بررسی همه جانبه تحولات منطقه از جمله نزاع میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان محورهای اصلی سفر وزیر دفاع روسیه به جمهوری اسلامی ایران بوده است.
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
نویسنده : رامین نصیری کارشناس مسائل بین الملل

ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه 28 شهریور 1402 به دعوت رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران وارد تهران شد. این سفر همزمان با از سرگیری مناقشه بر سر منطقه کوهستانی قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان صورت گرفته است. توسعه دیپلماسی دفاعی، گسترش همکاری‌های بلند مدت نظامی و دفاعی میان ایران و روسیه، ابعاد مقابله با تروریسم بین المللی و بررسی همه جانبه تحولات منطقه از جمله نزاع میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان محورهای اصلی این دیدار بیان شده است. ذکر نکات ذیل درخصوص این سفر الزامی است:

  • در جریان مناقشه قره باغ کوهستانی، رژیم صهیونیستی با مداخله در نزاع میان این دو کشور و حمایت تسلیحاتی و نظامی از جمهوری آذربایجان، خواهان جنگ افروزی در منطقه و ایجاد تغییرات جغرافیایی است که منجر به تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی و قطع راه ارتباط زمینی میان ایران و روسیه از خاک ارمنستان خواهد شد. در این راستا جمهوری آذربایجان به دنبال جداکردن استان سیونیک از خاک ارمنستان و برقراری کریدور زمینی زنگزور و اتصال زمینی به ترکیه است. در حالی که ارمنستان از طریق مرز زمینی واقع در استان سیونیک، به ایران متصل است و اصلی‌ترین راه ارتباط زمینی ایران با روسیه و اروپا از طریق همین گذرگاه مرزی انجام می‌شود و کنترل آن توسط جمهوری آذربایجان نشانگر تهدید منافع ایران و روسیه است و در دراز مدت موجب اختلال در سیاست‌های منطقه‌ای ایران و روسیه خواهد شد. لذا همکاری های جمهوری اسلامی ایران و روسیه در منطقه قفقاز جنوبی می تواند منجر به ایجاد هر چه بیشتر تأمین امنیت این منطقه در کنار حفظ منافع دو کشور شود.
  • از سوی دیگر دیدار وزیر دفاع روسیه و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران نشانگر آن است که همکاری‌های امنیتی و استراتژیکی دو کشور در سطح بسیار خوبی میان ایران و روسیه برقرار است. تجربه همکاری‌های نظامی و امنیتی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه در غرب آسیا (سوریه) باعث شده است که سطح همکاری‌های این دو کشور سازنده و موفق ارزیابی شود. همچنین این همکاری‌ها در ادامه کاهش نفوذ و دخالت هنجارشکنانه ناتو نیز برآورد می‌شود.
  • نقش ویژه ناتو در شروع و ادامه دار شدن جنگ میان روسیه و اوکراین و هم چنین تقابل تاریخی ایران و روسیه با جبهه متحد پیمان نامه آتلانتیک شمالی برای کاهش نفوذ و دخالت‌های آن از واقعیات تاریخی عصر معاصر می‌باشد. علاقه ناتو به بحران زایی در مناطق مختلف جهان از جمله ایجاد جنگ اوکراین و ایجاد تنش در قفقاز جموبی حکایت از تلاش مذبوحانه آن برای جلوگیری از گذار به نظم نوین جهانی با محوریت ایران و روسیه و چین است. لذا همکاری هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و روسیه در ابعاد مختلف دیپلماسی، سیاسی و... به ویژه بعد نظامی می تواند اضمحلال هرچه سریعتر غرب را در پی داشته باشد.
  • بازدید ارتشبد سرگئی شویگو از آخرین دست آورد های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانگر آن است که سلاح‌های موشکی، پهپاد و همچنین تجهیزات دفاع هوایی به روز و پیشرفته جمهوری اسلامی ایران هر کشوری از جمله روسیه را برای بهره‌مندی و استفاده از این سلاح ها ترغیب می کند. در این راستا وبگاه نشریه آمریکایی «نیوزویک» نیز نوشت: وزیر دفاع روسیه در جریان سفر خود به ایران به خرید یک موشک جدید ساخت ایران چشم دوخته است، زیرا مسکو اذعان کرده است روابط با تهران در بحبوحه منازعات جنگی در اوکراین «به مرحله جدیدی رسیده است.» در همین راستا این نکته قابل ذکر است که فدراسیون روسیه به‌رغم اینکه خود سازنده قدرتمند سلاح و تسلیحات در جهان هست اما علاقه مند به خرید تجهیزات نظامی ایرانی است که این امر نشان دهنده نبوغ ایرانی و دانش بنیان بودن صنعت نظامی ایران و پیشرفت چشمگیر ایران در صنایع دفاعی و نظامی می‌باشد.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها