۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰۶
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (754)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بلومبرگ نوشت: ترکیه علی اف را برای حمله به زنگزور تحریک می‌کند؟

بلومبرگ نوشت: ترکیه کریدور زنگزور به آذربایجان را کلید آرزو‌های خود برای تبدیل شدن به یک مسیر تجاری می‌داند که لندن و پکن را با خطوط راه آهن و بزرگراه‌ها وصل می‌کند. روابط باکو و تهران پس از جنگ ۲۰۲۰ بین آذربایجان و ارمنستان بدتر شد. نیرو‌های آذربایجان با استفاده از پهپاد‌های اسرائیلی و ترکیه‌ای، کنترل بخش‌های وسیعی از اراضی خود را که از اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط ارمنستان اشغال شده بود، پس گرفتند. به نظر می‌رسد، اردوغان به دنبال تحریک علی اف برای افزایش تنش‌ها در منطقه و تسلط بر کریدور زنگزور است؛ مساله‌ای که بخشی از جاه طلبی منطقه‌ای اردوغان به شمار می‌رود و ممکن است، منجر به بروز منازعه‌ای بزرگ در منطقه شود، به ویژه اینکه ایران تغییر مرز‌ها را خط قرمز خود اعلام کرده و در همین رابطه هشدار‌های لازم را نیز داده است.

بایدن: ترامپ و جمهوری خواهان مصمم به نابودی دموکراسی هستند

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در توجیه نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ با وجود نگرانی‌ها در مورد توانایی جسمی و ذهنی خود گفت: نامزد شدم، زیرا دموکراسی در خطر است و ترامپ و جمهوری خواهان مصمم هستند دموکراسی آمریکایی را نابود کنند.

نتایج یک نظرسنجی جدید که به طور مشترک توسط شبکه خبری «سی‌بی‌اس‌نیوز» و شرکت «یوگاو » پیشرو منتشر شد نشان می دهد که تنها ۳۴ درصد از رای دهندگان معتقدند بایدن قادر است دور دوم ریاست جمهوری را به پایان برساند، در حالی که در مورد ترامپ این رقم، ۵۵ درصد است.

کاخ سفید: به حمایت خود از ارمنستان پایبند هستیم!

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در پیامی به «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان از تعهد واشنگتن در ادامه حمایت از ایروان در تنش در منطقه قفقاز و از پایبندی این کشور در تقویت همکاری امنیتی فیمابین خبر داد.

مقام روس از پشت پرده جانبداری آمریکا از تنش در قفقاز پرده برداشت

وزیر کشور روسیه در دیدار با نخست‌وزیر با اشاره به پشت پرده جانبداری آمریکا از امنیت ملی ارمنستان در مناقشه مرزی با آذربایجان گفت: غرب با سو استفاده از اوضاع جاری در اوکراین، درصدد خالی کردن قفقاز جنوبی از حضور نیروهای نظامی روسیه در این منطقه است و تاکید کرد که واشنگتن هیچ دغدغه‌ای به امنیت ملی ارمنستان و ارامنه ندارد.

 

واکنش روسیه به اتهام‌زنی ارمنستان

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای به صحبت‌های نخست وزیر ارمنستان مبنی بر ناتوانی مسکو در تضمین امنیت ارامنه قره‌باغ، واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: اتهامات مطرح شده توسط نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مورد روسیه غیرقابل قبول است. اقدام ارمنستان برای اتمام زنی به روسیه در واقع تلاش برای سلب مسئولیت از شکست سیاست داخلی و خارجی این کشور است و سخنان پاشینیان، انعکاس سیاست‌های غرب برای نفوذ در منطقه است. روسیه نسبت به اجرای تعهداتش نسبت به دولت‌های منطقه تاکید داشته و ادعاهای مطرح شده ایروان را غیر واقعی است. ایروان با این اقدامات موجب فروپاشی روابط چند صد ساله با روسیه خواهد شد و باید بداند که اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود.

تلفات جانی سنگین ارتش اوکراین به روایت تحلیلگر امنیتی سابق آمریکا

«اسکات ریتر» افسر سابق سرویس دستگاه اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با کانالی در یوتیوب گفت: نظام کی‌یف در مواضع متعدد و متناقض ادعا کرده است که حدود ۷۱ هزار نیروی نظامی خود طی سه ماه فصل تابستان صرفاً در جبهه نبرد کشته شده‌اند! گاهی ادعا کرده در درگیری‌های سبک! یا در جریان درگیری‌های مقطعی! و حتی در جریان تیراندازی! اما در واقعیت اینگونه نیست، بلکه آنان در جریان عملیات‌های رزمی شدید جان باخته‌اند.

تظاهرات آلمانی‌ها علیه ارسال سلاح به اوکراین

به دنبال موافقت دولت آلمان با کمک ۴۰۰ میلیون یورویی به اوکراین در قالب یک بسته تسلیحاتی جدید، صدها نفر از مردم در شهر «هیلبرون» در جنوب غربی آلمان دست به تظاهرات زدند.

مردم تگزاس از قطعی گسترده برق رنج می‌برند

۱۲۳ هزار مشترک آمریکایی در ایالت‌های تگزاس، لوئیزیانا، فلوریدا، کالیفرنیا و پنیسیلوانیا در روز جاری با خاموشی گسترده مواجه شده‌اند.۸۰ هزار مشترک در ایالت تگزاس به دلایل نامعلوم با قطعی برق مواجه شده‌اند و ساکنان منطقه چروکی در توییتر از مختل شدن زندگی خود بر اثر قطعی برق خبر دادند.

سفیر و نظامیان فرانسه از نیامی خارج می‌شوند

پس از کودتای نظامی نیجر علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور دست نشانده فرانسه، اینک امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نه تنها مقهور بازگرداندن نیروهای نظامی خود از این کشور مستعمره سابق شده است، بلکه در ادامه مقاومت فرماندهان نظامی این کشور آفریقایی، سفیر فرانسه نیز سرانجام ناگزیر به ترک نیامی شد.

اقرار شهروند ترکیه‌ای به جاسوسی برای اسرائیل

یک شهروند ترکیه‌ای به نام «سلجوق کوچوکایا» در بازجویی‌ها اقرار کرد که برای سازمان جاسوسی «موساد» رژیم صهیونیستی کار کرده و همکاری داشته است. کوچویا سال گذشته به‌همراه ۱۶ نفر دیگر در عملیات «سازمان اطلاعات ملی» ترکیه (موسوم به میت) علیه جاسوسان رژیم صهیونیستی بازداشت شده بود.

عربستان: نخستین «نیروگاه هسته‌ای» را تاسیس می‌کنیم

عبدالعزیز بن سلمان  - وزیر انرژی عربستان  در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین: ریاض قصد دارد نخستین نیروگاه هسته‌ای را برای کمک به «توسعه ملی» تاسیس کند. ریاض در تلاش است تا با همکاری نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس بهترین تجربیات بین‌المللی در این زمینه، استفاده «صلح‌آمیز» از انرژی هسته‌ای را در زمینه‌های مختلف توسعه دهند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها