۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۱
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (772)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

جزئیات عملیات طوفان الاقصی

-صبح روز شنبه بعد از انتشار خبرها درباره حملات بیش از دو ساعته موشکی و راکتی از نوار غزه به مناطق مختلف رژیم صهیونیستی شامل تل‌آویو، «محمد الضیف» فرمانده کل کتائب القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از آغاز عملیات طوفان الاقصی خبر داد.

- «محمد الضیف» فرمانده کل گردان‌های «شهید عزالدین قسام» شاخه نظامی جنبش حماس گفت: «دشمن صهیونیستی و سربازانش به مسجدالاقصی تعدی کردند و مقاومت قبلا به آنها هشدار داده بود».

-به گفته فرمانده کل کتائب القسام، «در حمله اول عملیات طوفان الاقصی به مواضع دشمن، فرودگاه‌ها و استحاکاماتشان بیش از ۵ هزار موشک و راکت شلیک شد».

-بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، تلفات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی در پی عملیات نیروهای مقاومت به 300 کشته و بیش از 1450 مجروح رسیده که حال 285 نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

-نیروهای مقاومت همچنین در اقدامی بی سابقه به حداقل هفت شهرک‌صهیونیست‌نشین نفوذ کردند که یک شکست تمامر عیار امنیتی و اطلاعاتی برای رژیم موقت محسوب می‌شود؛ ویدئوهای زیادی از حضور رزمندگان عزالدین القسام در داخل شهرک‌ها منتشر شده است.

-«اسرائیل کاتس» وزیر انرژی رژیم اسرائیل در پستی در شبکه اجتماعی «اکس» نوشت:« من به شرکت برق دستور دادم که برق رسانی به نوار غزه را متوقف کند«.

واکنش‌ها به عملیات طوفان الاقصی

-جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اشاره به تماس تلفنی خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، همانند همیشه گفت که آمریکا در کنار اسرائیل است.

-ترامپ در ادامه حمایت‌های خود از رژیم اشغالگر قدس، عملیات موفقیت‌آمیز طوفان الاقصی که توسط مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در حال انجام است را یک «رسوایی» تلقی کرده مدعی شد که «اسراییل کاملا حق دارد با اعمال قدرتی خردکننده از خود دفاع کند».

-روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت: ۵۰ سال پس از حمله غافلگیرانه یوم کیپور، اسرائیل دوباره غافلگیر شد.

-»یوآف گالانت» این عملیات را اشتباهی بزرگ نامید و گفت: در وضعیت جنگی هستیم و حماس اشتباه راهبردی و بسیار بدی کرد، انتقام سختی خواهیم گرفت. مراکز حماس را بمباران می‌کنیم و غزه تاوان سختی خواهد داد.

-وزارت امور خارجه عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عربستان بار دیگر هشدارهای مکرر خود درباره خطرات انفجار اوضاع در نتیجه ادامه اشغالگری و محروم ماندن ملت فلسطین از حقوق مشروعشان و همچنین تکرار اقدامات تحریک کننده هدفمند علیه مقدسات آنها را تکرار می کند.

-علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پیامی با اشاره به رویدادهای روز جاری در فلسطین اشغالی گفت: این عملیات پیروزمندانه که قطعاً روند فروپاشی رژیم صهیونیستی را تسهیل و تسریع خواهد کرد، نویدبخش نابودی قریب‌الوقوع رژیم صهیونیستی است.

-دبیر کل مقاومت اسلامی عراق «النجباء» با بیان اینکه ملت فلسطین تنها نیست و محور مقاومت محوری یکپارچه است، اعلام کرد که «اگر آمریکا و غرب به کمک اسرائیل بیایند، ما هم وارد جنگ می‌شویم«.

-علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنش به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در فضای مجازی نوشت: پاسخ مقتدرانه جوانان فلسطینی به اقدامات جنایتکارانه رژیم کودک کش اثبات کرد امروز رژیم صهیونیستی از هر زمانی شکست‌پذیرتر است و ابتکار عمل به دست جوانان فلسطینی است.

سی ان ان: پیچیده شدن عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان

شبکه خبری سی ان ان آمریکا وابسته به حزب دموکرات‌ها و جو بایدن رئیس جمهور کنونی این کشور، در پی آغاز عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین اعلام کرد که این عملیات، تلاش فزاینده دولت بایدن برای میانجیگری عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را پیچیده کرد.
ابعاد مختلف عملیات طوفان الاقصی

-نکته اول درباره این عملیات آن است که چنین عملیاتی درست در زمانی انجام شد که صهیونیست‌ها در ایام اعیاد یهودی خود به سر می‌برند و تجاوزات خود به مسجدالاقصی را بیشتر از هر زمانی کرده‌اند. همچنین طی چند هفته گذشته مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده و برخی منابع از سازش قریب‌الوقوع دو طرف خبر می‌دهند.

-نکته دوم مربوط به ضعف نهاد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است که نتوانسته چنین عملیات سنگینی را پیش‌بینی کند. روزناامه عبری هاآرتص در این زمینه اعلام کرد،  اقدام غافلگیرانه حماس علیه اسرائیل، تمام سرویس‌های اسرائیلی را در بهت و حیرت فرو برده است.

-نکته سوم مربوط به اتحاد بی‌سابقه گروه‌های فلسطینی بوده و شواهد نشان می‌دهد که عملیات طوفان الاقصی با هماهنگی کامل همه گروه‌های مقاومت انجام شده است.

- نکته چهارم مربوط به عملکرد عالی رسانه‌ای مقاومت فلسطین است که نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت به شکل دقیق برای این عملیات برنامه‌ریزی و سرویس رسانه‌ای خود را آماده کرده بودند.

انتظار ایران خلع سلاح کامل گروهک‌های ضدانقلاب است

سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی دانشجویان ایرانی و خارجی در دانشگاه دفاع ملی با ارتشبد «عبدالامیر کامل الشمری»، وزیر کشور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح اقدامات صورت گرفته در نزدیکی مرزهای ایران و عراق را خوب و در عین حال ناکافی توصیف کرد و گفت: انتقال گروهک‌های ضد انقلاب به مناطقی دورتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر است، اما انتظار ما طبق توافق، خلع سلاح کامل آن‌هاست.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها