۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۸
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
عملیات "طوفان الأقصی"

رونمایی از 5 ضربه مهلک مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی

زخمِ عملیات طوفان الأقصی بر پیکره رژیم صهیونیستی به قدری جدی بوده که صهیونیست ها هنوز هم با گذشتِ چند روز از عملیت مذکور، نتوانسته‌اند کنترل کامل خود بر مناطق مجاور با نوار غزه را اعاده کنند و نوعی سردرگمی فراگیر، اراضی اشغالی را در برگرفته است.
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

روز 7 اکتبر سال 2023(15 مهرماه سال 1402) را باید روزی ماندگار در تاریخ مبارزات ملت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست ارزیابی کرد. در این روز، رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، در قالب یک عملیات ترکیبی (به نام طوفان الأقصی) و با حضور نیروهای زمینی، سایبری، پهپادی، موشکی و دریایی، حملات گسترده ای را در یک دامنه عملیاتی قالب توجه، علیه دشمنِ صهیونیست انجام داده و ضرباتی جدی را به رژیم اشغالگر قدس وارد  کردند.

در این راستا، حتی پس از گذشت چند روز از عملیات طوفان اقصی، شاهدیم که این عملیات و پرداخت رسانه ای و تحلیلی با محوریت آن، سرخط اصلی فعالیت رسانه های مختلف در اقصی نقاط جهان را تشکیل می دهد. از این رو، منابع خبری و رسمی رژیم صهیونیستی، از به هلاکت رسیدن چیزی بیش از 1000 صهیونیست و زخمی شدن حدود 3 هزار تن دیگر در قالب عملیات طوفان اقصی خبر داده اند. آمارهایی که لحظه به لحظه بیشتر نیز می‌شوند. در این میان، جریان مقاومت اسلامی فسلطین، ده ها صهیونیست را نیز به اسارت گرفته است.

زخمِ عملیات طوفان الأقصی بر پیکره رژیم صهیونیستی به قدری جدی بوده که صهیونیست ها هنوز هم با گذشت چند روز از عملیات مذکور، نتوانسته اند کنترل کامل خود بر مناطق مجاور با نوار غزه را اعاده کنند و نوعی سردرگمی فراگیر، اراضی اشغالی را در برگرفته است.

نکته قابل تامل اینکه حتی جریان های مخالف و دشمن جریان مقاومت فلسطین نیز به پیروزی چشمگیر این جریان در قالب عملیات طوفان اقصی اعتراف کرده اند و آن را مسبب ایجاد روزی سیاه در تاریخ رژیم جعلی اسرائیل توصیف کرده اند. در این راستا، عملیات طوفان اقصی به طور خاص حامل 5 ضربه مهلک به دشمن صهیونیست بوده که توجه به آن ها ضروری به نظر می رسد.

1: آبروریزی بزرگ برای نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی

بدون تردید عملیات طوفان اقصی که از سوی جریان مقاومت و در سطحی گسترده اجرا شد، محصول ماه ها تمرین و طراحی بوده است. در این فضا، اینکه سازمانهای اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس نظیر موساد، شین بت و شاباک نتوانسته اند کوچکترین سرنخی را از این عملیات بیابند، شکستی مفتضحانه برای این نهادها است که البته بیش از پیش، رژیم اسرائیل و هیمنه اطلاعاتی و امنیتیِ ادعایی آن در عرصه بین المللی را بی‌اعتبار خواهد کرد.

توجه داشته باشیم که صهیونیست ها مدت هاست که مانورهای گسترده تبلیغاتی را با محوریت قدرت نهادها و تشکیلات امنیتی خود در عرصه های منطقه ای و بین المللی انجام می دهند و به بیان ساده تر، سعی در ارائه تصویری هالیوود‌گونه از این نهادها نزد افکار عمومی بین المللی داشته و دارند.

از این منظر، اجرای عملیات طوفان اقصی، ضربه ای مهلک بر داستان پردازی های دور و دراز با محوریت قدرت اطلاعاتی و امنیتی رژیم اشغالگر قدس به حساب می آید. توجه داشته باشیم که هنوز هم هسته هایی از جریان مقاومت فلسطین در عمق اراضی اشغالی حضور دارند و گاه و بیگاه اخبار مختلفی از ضربات کاری آن ها به شهرک‌نشینان و نیروهای نظامی صهیونیست به گوش می رسد. 

2: تحمیل معادلات راهبردی جدید از سوی جریان مقاومت فلسطین به صهیونیست ها

یکی از مهمترین زخم های کاری عملیات طوفان اقصی به رژیم اشغالگر قدس، معطوف به این گزاره است که زین‌پس دشمن صهیونیست، در هرگونه اقدام و تحرک غیرقانونی و نامشروع خود علیه ملت فلسطین، بایستی سنجیده تر بیندیشد و عمل کند زیرا احتمال اینکه صورت حسابی سنگین برای آن از سوی جریان مقاومت صادر شود، بسیار بالاست.

به بیان ساده تر، پس از عملیات طوفان اقصی، وزن جریان مقاومت فلسطین در محاسبات راهبردی صهیونیست‌ها، افزایش قابل توجهی خواهد یافت و این رژیم، دیگر فضا و میدان مانور گسترده ای را پیش روی خود جهت کنش‌ها و اقدامات نامشروع و تجاوزکارانه اش علیه ملت فلسطین نمی بیند. به بیان دیگر، عملیات طوفان اقصی معادلات تازه ای را در قالب معمای موازنه قدرت میان رژیم اشغالگر قدس و جریان مقاومت فسلطین، برقرار کرده است.

3: تشدید بی‌اعتمادی شهروندان صهیونیست به رژیم سیاسی خود

پس از اجرایی شدن عملیات طوفان اقصی، یکی از ویدئوهایی که به نحو گسترده ای در فضای مجازی دست به دست می شود، تصویر هجوم هزاران شهروند صهیونیست به فرودگاه بن گورین جهت فرار از اراضی اشغالی بوده است. بایستی توجه داشت که اراضی اشغالی از زمان پافشاری بنیامین نتانیاهو و تندروهای حاضر در دولت وی مبنی بر پیشبرد طرح و برنامه خود موسوم به لایحه اصلاحات قضایی، با اعتراضات گسترده صهیونیست ها رو به رو بوده و در ضعیف ترین حالت خود قرار داشته است.

با این حال، در شرایط کنونی که بی‌کفایتی امنیتی و نظامی صهیونیست ها نیز آشکار شده، شهروندان صهیونیست عملا خود را بی پناه تر از هر زمان دیگری یافته اند و عملا فرار را بر قرار ترجیح می دهند. معادله ای که تا حد زیادی ناشی از شکل گیری این درک راهبردی در آن ها است که اساسا رژیم سیاسی متبوعشان از توان و ظرفیت‌های کافی جهت حراست از جان و امنیت آن ها برخوردار نیست و بهتر است که هر چه سریع تر از مهلکه بگریزند.

4: نفوذ جریان مقاومت فلسطین به تشکیلات امنیتی صهیونیست ها

تنها اندکی پس از اجرای عملیات طوفان اقصی، برخی مقام ها و چهره های نزدیک به جریان مقاومت، در مصاحبه‌ها و موضع گیری های خود، به همراهی برخی نظامیان صهیونیست با جریان مقاوت در روند اجرایی کردن عملیات طوفان اقصی اشاره داشتند.  

معادله ای که خود از ضربه ای مرگبار به دشمن صهیونیسیت حکایت دارد و البته که جریان های سیاسی و رسانه‌ای رژیم اشغالگر قدس سعی داشته اند به هر نحو ممکن، این مساله را از چشم افکار عمومی خود و به طور کلی افکار عمومی جهان دور نگه دارند. نکته قابل تامل در این رابطه این است که پیش از عملیات طوفان اقصی نیز شاهد آن بودیم که اخبار مختلفی دال بر خارج شدن برخی تسلیحات و ادوات نظامی صهیونیست ها از پایگاه‌های نظامی این رژیم و انتقال آن ها به جریان مقامت منتشر می شد. با این حال، مانور چندانی در مورد این خبر و ابعاد مختلف آن داده نمی شد.

حال، انتشار خبر همکاری برخی نظامیان صهیونیست با جریان مقاومت در اجرای عملیات طوفان اقصی، حامل پیام های معناداری است که شاید اصلی ترین آن ها، رونمایی از شکاف ها و انشقاقات جدی در عمق دستگاه های امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس است.

5: شوک مرگبار به توافق ابراهیم و ایده خاورمیانه جدیدِ نتانیاهو

در نهایت باید گفت که عملیات طوفان اقصی با مهندسی جریان مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس، سکته قابل توجهی را نیز به توافق عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی-اسلامی با رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرد. در این راستا، با این عملیات، جریان مقاومت فلسطین تا حد زیادی بر این گزاره متصور از سوی برخی رهبران جهان عرب که اسرائیل به یک واقعیت مسلم و مستحکم در جهان کنونی تبدیل شده و مسالمانان و اعراب نیز نمی‌توانند در برابر آن اقدامی انجام دهند، خط بطلانی جدی کشید و البته که به آن دسته از حکام عربی که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند نیز پالس های معناداری دال بر این مساله ارسال کرده که صهیونیست ها حتی در شرایطی نیستند که بتوانند از خود حمایت و دفاع کنند، چه برسد به اینکه بخواهند زمینه را برای ارائه تضمین های امنیتی و ارائه مزایای اقتصادی به دیگران فراهم کنند.

در کنار این مساله، نتانیاهو نیز پیشتر در قالب سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از ایده جعلی تشکیل خاورمیانه جدید که در قالب آن، اسرائیل و کشورهای عربی منطقه که اقدام به عادی سازی روابط با این رژیم کرده اند، کنشگری محوری را در دست دارند، خبر داده بود.

 این در حالی است که اجرای عملیات طوفان اقصی در نوع خود حامل این پیام عمده و محوری بود که نه تنها ایده خاورمیانه جدیدِ نتانیاهو، ایده ای پوچ و عاری از معنا است بلکه عملیات طوفان الأقصی، خود بروندادِ نظم جدیدی در منطقه خاورمیانه است که صحنه گردانان اصلی آن جریان مقاومت هستند و رژیم اشغالگر صهیونیستی و متحدان آن بایستی انتظار روزهای سیاه و تاریکی را داشه باشند. معادله ای که در کلیت خود، همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند، از یک "شکست غیر قابل ترمیم" برای دشمنِ صهیونیست حکایت دارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها