۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۰
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

ابعاد سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه

۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

با سرعت گرفتن تحولات منطقه غرب آسیا به‌ویژه باتوجه‌به حوادث جاری فلسطین و جنایات انجام شده علیه غزه و پیامدهای خطرناک آن، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفرهای منطقه‌ای خویش را آغاز نمود. دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان جهت مذاکره در خصوص مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای با مقامات کشورها دیدار نموده است. این سفرها بعد از تحولات اخیر منطقه از جمله عملیات موفقیت‌آمیز مقاومت فلسطین و همچنین جنایت‌های رژیم صهیونیستی در محاصره و تهاجم به مردم غزه است. لازم به ذکر است وزیر امور خارجه در روزهای اخیر در تماس‌های تلفنی با همتایان خود در کشورهای اسلامی بر لزوم وحدت دولت‌های اسلامی، توقف حملات جنایت‌آمیز رژیم صهیونیستی به مردم غزه و همچنین ضرورت برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی تأکید داشتند. در جریان این مذاکرات ایشان پس از اعزام به عراق با دیدار همتای عراقی خویش و دیگر مقامات بغداد را به مقصد بیروت ترک نمودند و به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه سفرهای دیگری نیز به سایر کشورهای اسلامی در پیش داشته باشند.

در دیدار وزیر امور خارجه ایران با نخست‌وزیر عراق آقای از السودانی گفت ما از طوفان الاقصی تعجب نمی‌کنیم، چون نمی‌توان حقوق ملت فلسطین را نادیده گرفت و اشتباه است اگر گمان شود که با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حقوق ملت فلسطین به فراموشی سپرده می‌شود. نخست‌وزیر عراق تأکید کرد حتی اگر بخواهیم از منظر سازمان ملل و ادبیات بین‌المللی نیز صحبت کنیم، ده‌ها قطعنامه در سازمان ملل راجع به فلسطین و علیه اسرائیل تصویب شده و اسرائیل به هیچ‌کدام از آنها پایبند نبوده و ملت فلسطین از اولیه‌ترین حقوق خود محروم مانده‌اند، طبیعی است که ملت فلسطین برای برگرداندن حقوق خود دست به انتفاضه می‌زند.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به بیروت با سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان دیدار و گفتگو کرد. ایشان در نشست رسانه‌ای و سخنرانی مشترک خبری با همتای لبنانی بر مسائلی همچون نقش تداوم تنش‌ها به امنیت منطقه و منافع بین‌المللی و همچنین توقف فوری جنایت جنگی علیه مردم فلسطین تأکید داشتند و در این سخنرانی مشترک وزیر امور خارجه گفت: اگر جنایت جنگی رژیم صهیونیستی متوقف نشود هر احتمالی متصور است و ادامه داد که کشورها و مقاومت مختلف سازمان‌ها خواستیم تا امکان ارسال کمک‌های دارویی و غذایی و آب آشامیدنی از جمهوری اسلامی به غزه را فراهم کنند.

در این دیدار نخست‌وزیر لبنان نقش ایران را در تلاش دیپلماتیک حائز اهمیت توصیف کرد و تا کید نمود که این حمام خون باید به‌سرعت متوقف شود همچنین ایشان برای بکار گیری همه تلاش‌ها برای پیشگیری از بروز یک جنگ منطقه‌ای را ضروری، مهم و فوری عنوان کرد.

سفر وزیر خارجه ایران به کشورهای منطقه باهدف کمک‌رسانی به مردم مظلوم فلسطین در صورتی در حال انجام است که غربی ها با این رژیم جعلی برای ادامه فرصت ویرانی کامل غزه سلاح و مهمات کمک کرده که این امر خلاف انسانیت بوده و یک جنایت جنگی محسوب می‌شود و از طرفی از آنجایی مقاومت فلسطین توانمندتر از قبل عملیات طوفان الاقصی شده است و به نظر می‌رسد با ادامه جنایت‌ها همه فلسطینان برای دفاع از حقوق حقه خویش از دیگر اقدامات استفاده نموده ولی بعد از آن معلوم نخواهد بود که چه اتفاقی خواهد افتاد، بنابراین برای جلوگیری از نسل‌کشی مردم مظلوم غزه توسط صهیونیست‌ها سفرهای فوری وزیر خارجه ایران امری مهم و حایز اهمیت است چراکه در روزهای اخیر، جهانیان شاهد صحنه‌های دلخراشی در غزه بوده‌اند که ریشه اصلی این بحران در منطقه غرب آسیا پس از اشغال سرزمین مادری فلسطینیان آغاز شده است و تاکنون این رژیم جعلی با حمایت غربی‌ها صدها هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و امروز تداوم جنایت جنگی صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان غزه، ضمن محاصره و قطع آب و برق و عدم اجازه ورود غذا و دارو بیانگر این است که صهیونیست‌ها با همکاری غرب به دنبال اجرای تاکتیک شهر سوخته و قتل‌عام تمام مردم غزه هستند؛ بنابراین سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه تلاش برای رایزنی با جهان اسلام و بیدار نمودن وجدان‌های آگاه برای کمک بشردوستانه به مردم غیرنظامی غزه برای خروج آنها از نوار غزه است؛ چراکه در حال حاضر جنگ صهیونیست‌ها با یک گروه نیست؛ بلکه جنگ با همه فلسطینی‌ها است.

سفر منطقه ای وزیر امور خارجه ایران از این جهت حائز اهمیت است که نشانی از حضور ایران جنگ غزه وجود نداشته و از طرفی غرب با حمایت های تسلیحاتی تلاش می‌کند در این نسل کشی مشارکت داشته باشد. همچنین سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران حامل پیام‌هایی برای بالا بردن آستانه پاسخگویی به حملات اسرائیل و آمریکا بوده که همه گروه های مقاومت اعم از ایران، عراق، حشد الشعبی، ارتش عربی سوریه و همه نیروهای مقاومت لبنان در یک جبهه مشترک علیه توطئه‌های اشغالگرن صهیونیستی و آمریکایی با اقتدار ایستاده اند. چراکه رژیم صهیونیستی و متحدانش به دنبال بی ثباتی در منطقه غرب آسیا بوده و ضمن نسل کشی در غزه به دنبال برنامه احیا داعش بوده که مطمئناً بار دیگر جبهه مقاومت در منطقه در مقابل این نسل کشی و توطئه شوم خواهد ایستاد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها