۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۴
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

اهدف محوری سفرِ آنتونی بلینکن به منطقه

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که پس از عملیات "طوفان اقصی"، توافق عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی-اسلامی موسوم به توافق ابراهیم، عملا در حالت کما قرار گرفته و از دستورکار بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، خارج شده است. در این فضا، آنتونی بلینکن با سفر به منطقه و رایزنی با رهبران کشورهای عربی سعی دارد تا نوعی تنفس مصنوعی را به کالبد بی جان توافق ابراهیم بدمد و از مرگِ قطعی آن جلوگیری کند.
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

به گزارش طنین سنتر؛ تنها اندکی پس از اعلام موضع رسمی دولت آمریکا مبنی بر حمایت از رژیم اشغالگر قدس و جنگ افروزی های آن علیه نوار غزه و مقاومت فلسطین، "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در قالب سفری منطقه ای عازم اردن، قطر، بحرین، عربستان سعودی و امارات و مصر شده است.

وزیر خارجه آمریکا در رایزنی های خود با مقام های کشورهای مختلف عربی، تا حد زیادی معطوف به جنگ رژیم اشغالگر قدس و جریان مقاومت فسلطین و اوج گیری تنش‌ها میان دو طرف بوده است. رویدادی که در بحبوحه اعزام ناو "فوردِ" آمریکا به همراه شش ناوشکن آمریکایی به منطقه مدیترانه شرقی انجام گرفته است. با این همه، به طور خاص می توان 3 هدف عمده و محوری سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به کشورهای منطقه را رهگیری کرد.

1: تنفس مصنوعی به توافق ابراهیم

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که پس از عملیات طوفان اقصی، توافق عادی سازی اسرائیل و کشورهای عربی-اسلامی موسوم به توافق ابراهیم، عملا در حالت کما قرار گرفته و از دستورکار بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، خارج شده است. معادله ای که عملا این توافق را به مثابه توافقی که هم آمریکا و هم اسرائیل، سرمایه گذاری های گسترده ای را روی آن انجام داده بودند و حتی سعی داشتند تا آینده خاورمیانه را با محوریت آن بازتعریف کنند، در وضعیتِ به شدت بحرانی قرار داده است.

در این فضا و در بحبوحه اوج گیری تنش ها میان رژیم صهیونیستی و جریان مقاومت فلسطین در نوار غزه، آنتونی بلینکن با سفر به منطقه و رایزنی با رهبران کشورهای عربی سعی دارد تا نوعی تنفس مصنوعی را به کالبد بی‌جان توافق ابراهیم بدمد و از مرگِ قطعی آن جلوگیری کند.

2: تلاش برای آزادی اسرای صهیونیست

بر اساس آنچه برخی منابع خبری و آگاه به سفر آنتونی بلینکن به منطقه عنوان کرده اند، وزیر خارجه آمریکا در سفر خود، به واسطه رایزنی با برخی رهبران کشورهای عربی نظیر مصر و قطر، به دنبال آزادسازی سریع اسرای اسرائیلی که در دست جنبش حماس قرار دارند، است. در واقع، واشینگتن سعی دارد از نفوذ برخی کشورهای عربی بر جنبش حماس استفاده کند و زمینه را برای آزادسازی اسرائیلی های در بندِ حماس فراهم کند.

اقدامی که در نوع خود می تواند تا حد زیادی بار و فشارهای داخلی را از روی شانه های دولت نتانیاهو را در بحبوحه جنگ با جریان مقاومت اسلامی فلسطین بردارد.

3: انتقال پیام واشینگتن به کشورهای منطقه با محوریت جنگ غزه

در نهایت باید گفت که در پیِ عملیات طوفان اقصی و عیان شدن جلوه های ضدانسانی وحشی گری ها و جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه جریان مقاومت فلسطین در نوار غزه، بسیاری از ملت های عربی به خروش آمده اند و به دنبال تقابل با دشمنِ صهیونیست هستند و حتی در این رابطه دولت های خود را نیز تحت فشار قرار داده و می‌دهند. در این فضا، آنتونی بلینکن با سفر به کشورهای منطقه و رایزنی با رهبران عربی سعی داشته تا پیام حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل را به گوش آن ها برساند و به نوعی فضای متشنج منطقه ای را که علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شده، مدیریت کند.

فضایی که تنش های امنیتی را تا حد زیادی علیه دشمن صهیونیست وخیم کرده اند و برخی ناظران و تحلیلگران را واداشته حتی از امکان فروپاشی رژیم صهیونیستی نیز سخن بگویند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها