۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۵
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴

جنگ تبلیغاتی و رسانه ای صهیونیست ها در بحبوحه جنگ غزه

صهیونیست ها سال هاست که سعی دارند تا روایت و گفتمان های مد نظر و مطلوب خود را در رابطه با منازعاتشان با ملت فلسطین و همچنین دیگر مسائل، به خوردِ افکار عمومی بین المللی دهند. در واقع، آن ها تلاش کرده و می کنند تا وقتی از معادله منازعات میان مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس در عرصه بین المللی صحبت می شود، افکار عمومی بین المللی، آن روایت ها و تفاسیر و چشم اندازهایی را در ذهن داشته باشند که مطلوبِ صهیونیست ها است.
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

در روزهای گذشته و همزمان با تشدید جنگ و درگیری میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و رژیم اشغالگر قدس، همچون گذشته و طیق معمول، شاهد به راه افتادن کارزار رسانه ای و تبلیغاتی گسترده صهیونیست ها علیه مقاومت و ملت فلسطین بوده ایم. معادله ای که به ویژه با توجه به تسلط و سیطره صهیونیست ها و لابی های متحد آن‌ها بر جریان های اصلی رسانه ای جهان به ویژه در جهان غرب، ابعاد و نمودهای عینی و گسترده ای را نیز از خود به نمایش گذاشته است.

از این رو، صهیونیست ها در قالب کنش های رسانه ای و تبلیغاتی خود، سعی داشته اند تا هر اقدام و فعلِ سرزده از سوی خود را موجه و مشروع جلوه دهند و به بیان ساده تر، نوعی میدان باز را جهت کنشگری علیه مقاومت و ملت فلسطین برای خود ایجاد نمایند. با این همه، در رابطه با معادله مذکور، توجه به 3 نکته مهم و محوری، لازم و ضروری به نظر می رسد.

1- رژیم صهیونیستی و دغدغه شکل‌دهی به روایت‌های غالب در نبرد با مقاومت فلسطین

صهیونیست ها سال هاست که سعی دارند تا روایت و گفتمان های مد نظر و مطلوب خود را در رابطه با منازعاتشان با ملت فلسطین و همچنین دیگر مسائل، به خوردِ افکار عمومی بین المللی دهند. در واقع، آن ها تلاش کرده و می کنند تا وقتی از معادله منازعات میان مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس در عرصه بین المللی صحبت می شود، افکار عمومی بین المللی، آن روایت ها و تفاسیر و چشم اندازهایی را در ذهن داشته باشند که مطلوبِ صهیونیست ها است.

روایت و گفتمان هایی که در قالب آن ها، جنبش مقاومت فسلطین، به مثابه گروهی تروریست و خرابکار و ضدانسانی، تصویرسازی می شود و جالب اینکه اسرائیلی ها خود را به مثابه مدافع حقوق بشر و در خط مقدم مبارزه با تررویست ها، معرفی می کنند. این در حالی است که این معادله از اساس، برعکس است و اساسا کنشگری و سرمایه گذاری های گسترده صهیونیست ها در حوزه های رسانه ای و تبلیغاتی نیز خود گواهی روشن بر این مساله است که آن ها از افشای واقعیت ها و به طور خاص ریشه های درگیری و منازعات خود با ملت فلسطین برای مخاطبان بین المللی در هراس هستند.

از این رو، شاهدیم که هم رسانه های صهیونیستی و هم جریان های رسانه ای متحد آن ها در عرصه بین المللی، به نحوی فعال، جنگی رسانه ای و نرم را علیه جریان مقاومت فلسطین در دستورکار قرار داده و بر شدت آن نیز افزوده‌اند.

2- مشروعیت بخشی به جنایات جنگی علیه ملت فلسطین

یکی از اهداف اصلی و محوری که صهیونیست ها از جنگ رسانه ای و تبلیغاتی علیه فلسطینی ها دنبال می کنند، سفید‌شویی جنایات فاجعه بارشان علیه ملت فسلطین است. به بیان ساده تر، اسرائیل برای توجیه بمباران های مرگبار و ضدانسانی خود علیه ملت فلسطین و یا قطع جراین آب، برق، گاز و همچنین ورود مواد غذایی به نوار غزه، نیاز به اهرم ها و بهانه هایی دارد که کنش های رسانه ای تحریف شده آن ها و متحدان بین المللیشان، تا حد زیادی زمینه های لازم برای این دستورکار را فراهم می سازند.

در این چهارچوب، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، جریان های سیاسی و رسانه ای رژیم اشغالگر قدس و متحدان بین المللی آن ها، در کنش رسانه ای خود هر زمان که می خواهند از ملت فلسطین و جریان مقاومت آن صحبت کنند، از طیف مشخصی از واژگان و مفاهیم، نظیر "تروریست، خرابکار، ناقض حقوق بشر"، و غیره استفاده می‌کنند و عملا سعی در تعمیق برخی کدگذاری ها در اذهان افکار عمومی بین المللی در رابطه با کنشگران مذکور دارند. معادله ای که در کلیت خود به دنبال مشروعیت بخشی به جنایات غیرانسانی صهیونیست ها علیه ملت فلسطین است.

این در حالی است که اساس منطقِ نبرد جریان مقاومت و ملت فلسطین علیه صهیونیست ها، کاملا مشروع بوده و از جانب حقوق بین الملل نیز پذیرفته شده است. منطقی که بر مشروعیت دفاع در برابر دشمن متجاوز و اشغالگر استوار است و همین منطق به تنهایی می تواند خنثی کننده بسیاری از جار و جنجال های رسانه ای و تبلیغاتی رژیم اشغالگر قدس علیه ملت و مقاومت فسلطین باشد.

3- شکست اخلاقی صهیونیست ها در چهارچوب جنگ رسانه ای علیه ملت فلسطین

جالب است که علی رغم هجمه گسترده رسانه ای و تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و متحدان آن در عرصه بین المللی علیه مقاومت فلسطین، این جریان ها گاه و بیگاه با شکست های فجیعی در حوزه مذکور نیز رو به رو می شوند. به عنوان مثال، اخیرا تنها اندکی پس از اجرای موفقیت آمیز عملیات طوفان اقصی، برخی رسانه های صهیونیستی و آمریکایی به صراحت و قاطعیت از سر بریده شدنِ شماری از نوزادان و کودکان اسرائیلی توسط رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین خبر دادند.

حال نکته قابل تامل اینکه این دروغ به قدری شاخدار و بزرگ بود که ناشران ابتدایی آن و همچنین خبرنگار شبکه سی ان ان، به دلیل انتشارش، از افکار عمومی بین المللی عذرخواهی کردند و حتی کار به جایی رسید که خودِ ارتش اسرائیل نیز این مساله را دروغی بیش ندانست. این در حالی است که ارتش رژیم اشغالگر قدس در روزهای گذشته و حتی همین حالا، در قالب حملات مختلف، موجب به شهادت رسیدن ده ها زن و کودک شده است. به بیان ساده تر، جریان مقاومت فلسطین در عرصه رسانه ای نیز شکستی سنگین را به دشمن صهیونیست تحمیل کرده است.

معادله ای که به ویژه در قالب عملیات موفقیت آمیز طوفان اقصی، می تواند سهمی در قالب این پیروزی بزرگ داشته باشد و به مثابه بخشی از این موفقیت به حساب آید.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها