۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۱
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (790)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش‌ها به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی در غزه

- نتانیاهو مدعی شد که انفجار بیمارستان بر اثر حملۀ آن‌ها نبوده و کار «حماس» است. ارتش رژیم تروریست هم با انتشار تصاویری مدعی شد که عملیات موشکی «جهاد اسلامی» منجر به این حادثه شده است. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تصاویر منتشرشده توسط صهیونیست‌ها مبنی بر اصابت موشک مقاومت به این بیمارستان، مربوط به سال ۲۰۲۲ است. همچنین حساب کاری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ایکس پیامی را منتشر کرده و بعد از حملۀ این رژیم به بیمارستان المعمری آن را پاک کرد. در این پیام آمده بود: «این جدالی بین کودکان نور و کودکان تاریکی، بین انسانیت و قانون جنگل است.»

- تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با نتانیاهو حین پرواز از مبدأ واشنگتن به مقصد تل‌آویو انجام شده که دو طرف درباره حمله صهیونیست‌ها به بیمارستان «المعمدانی» در نوار غزه نیز صحبت کردند. کاخ سفید: بایدن گزارش‌های اطلاعاتی درباره حمله به این بیمارستان دریافت و از تلفات انسانی در این حادثه ابراز تأثر کرده است.

- ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت ملی پس از بمباران بیمارستان المعمدانی: تا زمانی که حماس اسرا را آزاد نکند، تنها چیزی که باید وارد غزه شود صدها تُن مواد منفجره است که از آسمان بر سر آنها ریخته می‌شود نه کمک‌های انسان‌دوستانه.

-  جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با اشاره به جنایت به وقوع پیوسته در بیمارستانی در مرکز غزه، آن را جنایت نسل‌کشی توصیف و خواستار شکسته‌شدن سکوت در مقابله‌ یاغی‌گری‌های اشغالگران شد.

- «هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس: من از مردم ما در کرانه باختری، بیت المقدس و داخل کشور می خواهم که در همه شهرها، روستاها و اردوگاه ها در برابر اشغالگر قیام کنند.  از مردم امت عربی و اسلامی می‌خواهم که این کشتار وحشیانه را محکوم کنند. من از مردم آزاده جهان، سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی می خواهم که این کشتار را به صراحت محکوم کنند. این قتل عام نقطه عطفی خواهد بود و طوفانی بر طوفان الاقصی افزوده خواهد شد.

-  محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن، ضمن محکوم کردن جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی، تأکید کرد که این جنایت با حمایت آمریکا و غرب صورت گرفته است.

- بیانیه حزب الله لبنان در واکنش به فاجعه غزه:  بیانیه‌های محکومیت دیگر هیچ فایده ای ندارد. از ملت‌های عربی و اسلامی خواستار تحرک فوری به خیابان‌ها و ابراز خشم عمیق‌شان هستیم. باید به حکومت‌ها و دولت‌ها در همه‌جا برای تحرک فوری ضد کشتارها فشار آورد.

- سوریه: آن چه جنایتکاران رژیم صهیونیستی در بیمارستان معمدانی دست به آن زدند، یکی از وحشیانه ترین جنایات و قتل عام های ضد بشری است. این جنایات وحشیانه، تنها ما را به یاد جنایات این رژیم می اندازد که بر اساس کشتارها و قتل عام ها بنا شد.

- دبیرکل سازمان ملل: از کشته شدن صدها غیرنظامی فلسطینی در حمله به بیمارستانی در غزه ، وحشت زده‌ هستم و آن را قویاً محکوم می کنم.

- رئیس کمیسیون اروپا: حمله به بیمارستان مملو از کارکنان پزشکی و غیرنظامیان هیچ توجیهی ندارد.

- رئیس‌جمهور فرانسه: هیچ چیزی نمی‌تواند حمله به یک بیمارستان را توجیه کند. حمله به بیمارستان المعمدانی را محکوم می‌‌کنیم.

- رئیس حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»: آیا نژادپرستی به ما اجازه نمی‌دهد که به فلسطینیان به عنوان انسان نگاه کنیم؟ آیا محکوم کردن جنایات جنگی که نتانیاهو مرتکب می‌شود، سخت است؟

- وزارت خارجه آلمان: برلین از گزارش‌ها درباره مرگ صدها نفر در حمله به بیمارستان المعمدانی شوکه شده است.

- معاون شورای امنیت ملی روسیه: مسئولیت نهایی این حمله با آمریکا و کسانی است که بی‌رحمانه از جنگ در کشورها و قاره‌های مختلف سود می‌برند.

- رئیس‌جمهور ترکیه: بمباران بیمارستانی که کودکان، زنان و افراد بی‌گناه و غیرنظامی در آنجا حضور داشتند، مصداق بارز جنایت غیر انسانی است.

- رئیس‌جمهور مصر: من حملۀ اسرائیل را شدیداً محکوم می‌کنم. این حمله نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

- وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای جنایت بمباران بیمارستان معمدانی را به شدت محکوم و از جامعه جهانی خواست دست از استانداردهای دوگانه بردارد و در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی موضع بگیرد.

- دیده بان حقوق بشر: کشتار بیش از 1000 فلسطینی، جنایتی غیرقابل توصیف است.

- اتحادیه عرب: غرب باید فورا فاجعه حمله به غزه را متوقف کند.

- اردن نشست با آمریکا، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین را که قرار بود امروز برگزار شود لغو کرد.

- وزیر خارجه اردن در گفت‌و‌گو با الجزیره: تصمیم گرفتیم این نشست چهارجانبه را لغو کنیم، زیرا واشنگتن قادر به اتخاذ تصمیم توقف جنگ نیست. این تصمیم با مشورت تشکیلات خودگردان و قاهره و رایزنی با واشنگتن اتخاذ شده است. بمباران بیمارستان معمدانی در غزه جنایتی وحشیانه است که به هیچ وجه نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد. سفر روز چهارشنبه رئیس جمهور آمریکا به اردن انجام نخواهد شد.

- سردبیر الجزیره: دیشب مردم جهان هلوکاست را جلوی چشمان خود دیدند این صهیونیست‌های مجنون می‌خواهند میزبان بایدن باشند، آیا از رهبران عرب صدایی در خواهد آمد؟ یا تسلیم بودن به یک صفت ذاتی برای آنها تبدیل شده است؟!

- مردم در ایران، ترکیه، عمان، سوئد، اردن، تونس، یمن، لبنان، کرانۀ باختری و قدس به خیابان‌ها ریختند.

- شهروندان آمریکایی با برگزاری تظاهرات در برابر کاخ سفید با متهم کردن دولت بایدن به همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایت بمباران وحشیانه بیمارستان المعمدانی غزه بر ضرورت توقف فوری حمایت‌ها از این رژیم جنایتکار تاکید کردند.

- رهبر حزب کارگر انگلیس: صحنه‌های کشته‌شدن صدها نفر در بیمارستان معمدانی کاملا ویران‌کننده است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

- مسئول وزارت بهداشت فلسطین: به سختی می‌توان اجساد قربانیان قتل عام معمدانی را شناسایی کرد. بیمارستان معمدانی پناهگاهی امن برای ساکنان نوار غزه محسوب می‌شد.

- روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اعلام کرد بمبی که با آن بیمارستان المعمدانی در غزه مورد حمله قرار گرفت، بمب آمریکایی MK-84 بوده است. مارک 84  بمب سقوط آزاد چندمنظوره ساخت آمریکا است که حدود یک تن وزن داشته و قدرت تخریب بسیار بالایی دارد.

- «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا ادعا کرده است که این کشور «بدون شک» توانایی حمایت نظامی گسترده از اوکراین و رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌های جنگی‌شان با روسیه و حماس را دارد.

 

 

 

- نماینده روسیه در وین: کسانی که بدون توجیه و هیچ بهانه‌ای، مانع تصویب پیش‌نویس قطعنامه روسیه شدند، بیشترین مسئولیت را در قبال تحولات بسیار خطرناک اخیر دارند.

-  دمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت که حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه یک «جنایت جنگی» و «فجیع» است و مسؤولیت آن متوجه آمریکاست.

- «بنیامین نتانیاهو» با برعکس جلوه دادن جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه گفت: این فقط جنگ اسرائیل نیست بلکه نبرد میان تمدن و وحشیگری است.

- یدیعوت آحارانوت: ورود ناو هواپیمابر آمریکایی، مداخلۀ وزیر خارجۀ آمریکا، حرف‌های بایدن و سفر او به اسرائیل مواردی است که نشان‌دهندۀ حمایت نزدیک واشنگتن از تل‌آویو است. آمریکا به‌جای اسرائیل، رهبری جنگ کنونی را براساس منافع خود در منطقه به‌عهده می‌گیرد. در مدت حضور بایدن در اسرائیل حملۀ زمینی به غزه انجام نخواهد شد.

-  مصطفی بکری نماینده پارلمان مصر فاش کرد که دستگاه‌های غربی و در صدر آن آمریکا در برهه اخیر (روزهای پس از آغاز طوفان الاقصی) بحث اسکان فلسطینی ها در صحرای سینای مصر را در مقابل بخشش بدهی های خارجی مصر و پرداخت مبالغ زیادی به این کشور داده اند. چنین معامله ای را مطرح کرده اند اما مصر کاملا آن را رد و تاکید کرده است که یک ذره از خاک سینا را در مقابل همه اموال دنیا نمی فروشد. صحرای سینا خط قرمز است و وزارت خارجه مصر به اسرائیل (درباره کوچاندن فلسطینی ها) هشدار داد.

-  کانال عبری کان: یک کشتی از ترکیه در بندر حیفا پهلو گرفت که حاوی ۴۵۰۰ تن سبزیجات و میوه که ۸۰ درصد آن گوجه فرنگی است. این ملزومات خوراکی برای جبران مایحتاج اسرائیل است که به دلیل آسیب دیدن اراضی کشاورزی طی حملات با غزه با کاهش محصولات مواجه شده‌اند.

-  ۱۴ عضو خانواده اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بر اثر بمباران خانه وی در محله شیخ رضوان در شهر غزه به شهادت رسیدند.

- «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت: با کوریلا، فرمانده سنتکام دیدار کردم تا در رابطه با موضع آمریکا در خاورمیانه و همچنین حمایت آمریکا از ارتش اسرائیل صحبت کنیم. من وی را به همراه هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل درجریان سیر عملیات‌ها در نبرد علیه حماس گذاشتم.

- مقامات نظامی آمریکایی، از احتمال استقرار ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در حمایت از رژیم صهیونیستی در نوار غزه خبر دادند. براساس برخی گزارش‌ها، این سربازان به ارائه مشاوره‌های نظامی و خدمات پزشکی به رژیم صهیونیستی خواهند پرداخت و تاکید کرده‌اند که قرار نیست در نقش‌های رزمی خدمت کنند.

- منابع آگاه اطلاعاتی در منطقه خبر دادند آمریکا از پایگاه‌های العدید قطر، قبرس، یونان و راماشتاین آلمان درحال بارگیری و انتقال بمب‌های GBU و GBU31 از طریق هواپیماهای ترابری خود به اراضی اشغالیِ فلسطین است.  این بمب‌ها مخرب‌ترین نوع مهماتی هستند که تاکنون برای تخریب مناطق مسکونی و زیرساخت‌های غزه به‌کار رفته است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها