۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۳
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

دلایل حمایت تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی

مهم‌ترین رکن حمایت از رژیم صهیونیستی، ایجاد محدودیت برای ارسال تسلیحات راهبردی به سایر کشورهای خاورمیانه و در عین مجهز کردن تل‌آویو به انواع تسلیحات مدرن زمینی، دریایی و هوایی است.
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

سرزمین‌های اشغالی در حالی میزبان جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده است که پیش از این ناوگروه تهاجمی «یو.اس.اس جرالد فورد» مجهز به موشک‌های کروز، بمب‌افکن «بی- 52» به ارتش رژیم صهونیستی ملحق شده و زمزمه‌های در خصوص کمک مستشاری واشنگتن به تل‌آویو برای مدیریت حمله غزه افزایش یافته است. از هفت دهه پیش تاکنون، نوعی اجماع دو حزبی در خصوص استراتژی آمریکا در منطقه خاورمیانه وجود داشته است. «تامین شریان پایدار انرژی» و «امنیت اسرائیل». پنتاگون  همواره خود را ملزم به ارسال انواع تجهیزات آفندی- پدافندی به صهیونیست‌ها برای مقابله با کشورهای همسایه این رژیم همچون مصر، گروه‌های مقاومت و جمهوری اسلامی ایران دانسته است.

مهم‌ترین رکن حمایت از رژیم صهیونیستی، ایجاد محدودیت برای ارسال تسلیحات راهبردی به سایر کشورهای خاورمیانه و در عین مجهز کردن تل‌آویو به انواع تسلیحات مدرن زمینی، دریایی و هوایی است. به گزارش «مرکز تحقیقات استراتژیک کنگره آمریکا» از سال 1950 تا سال 2017، رژیم صهیونیستی 137 میلیارد دلار کمک نظامی- تسلیحاتی از واشنگتن دریافت کرده است. تنها در سال 2020 دولت وقت آمریکا 3 میلیارد و 700 میلیون دلار در اختیار تل‌آویو قرار داد. البته آمریکایی‌ها به سایر کشورهای منطقه همچون مصر و اردن نیز کمک‌های نظامی- اعتباری اهدا می‌کنند اما میزان کمک به این کشور قابل مقایسه با حمایت واشنگتن از تل‌آویو نیست. همین موضوع سبب شده است تا کشورهای عرب منطقه برای دریافت تسلیحات راهبردی مانند انواع موشک و پهپاد روی به خرید نظامی از هند، روسیه و چین بی‌آورند.

با تشدید رقابت ژئواستراتژیک میان واشنگتن- مسکو در منطقه یوروآتلانتیک و واشنگتن- پکن در منطقه ایندوپاسفیک به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به عنوان پادگان غرب در قلب خاورمیانه از اهمیت بسیاری ویژه‌ای برای دولتمردان غربی برخوردار است. صهیونیست‌ها با قرار گرفتن در آستانه اتصال میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا نقش مهمی در آینده شکل‌گیری مسیرهای کریدوری به سمت بازارهای اروپایی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال در جریان پروژه «هند- عرب- مدیترانه» رژیم صهونیستی محل اتصال هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قاره اروپا محسوب می‌شود. علاوه بر این تل‌آویو امکان تامین تسلیحاتی- لجستیکی طرح‌های غرب در منطقه اوراسیا را دارد. به عنوان مثال تل‌آویو با حمایت نظامی از باکو یکی از بازیگران موثر در روند شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود. همچنین اسرائیل با فروش تسلیحات راهبردی مانند سامانه‌های راداری یا پدافندی ضدموشکی «کمان- 3» به لهستان عملا در حال تامین تسلیحات اوکراین در برابر روسیه است.

دیگر دلیل تداوم حمایت تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی، مهار دامنه نفوذ محور مقاومت در خاورمیانه است. واشنگتن علاوه بر حفظ و توسعه پایگاه‌های نظامی خود در سراسر منطقه عربی، به دنبال ایجاد یک پادگان مجهز نظامی برای مقابله احتمالی با ایران است. به عنوان در جریان مذاکرات هسته‌ای یا تشدید جنگ پنهان میان تهران- واشنگتن در عراق، رژیم صهیونیستی در قامت متحد اطلاعاتی- نظامی غرب وارد کارزار نبرد با محور مقاومت شده بود. پس از عملیات طوفان الاقصی و ناکارآمدی بسیاری از تسلیحات آمریکایی درباره نیروهای نامتقارن و محدودی همچون حماس، کارشناسان معتقدند که افسانه برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه فرو ریخته و رژیم دیگر در موقعیت محافظت از منافع واشنگتن، لندن و بروکسل قرار ندارد.

یکی از چالش‌های حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر، پروژه عادی سازی روابط میان کشورهای عربی- اسرائیل معرفی می‌شود. به نظر می‌رسد یکی از شروط اصلی شیخ‌نشین‌های عرب منطقه برای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها دریافت تسلیحات راهبردی همچون جنگنده‌های اف- 35 یا دریافت سامانه‌های دفاع هوایی «پاتریوت» و «تاد» بوده است. در ماه‌های پایانی دولت ترامپ، وزارت خارجه آمریکا از فروش 50 فروند جنگنده نسل پنج «اف- 35» به ابوظبی خبر داد. با روی کارآمدن دولت بایدن، وی با استخدام لحنی انتقادی نسبت به عربستان و امارات عملا در تحویل این تسلیحات تاخیر انداخت. به گزارش وال استریت ژورنال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز پیش از عملیات طوفان الاقصی و تعویق پرونده عادی سازی، یکی از شروط صلح با صهیونیست‌ها را «ناتو انگاری» از سوی واشنگتن و اجرایی شدن قرارداد دفاعی دوران ترامپ اعلام کرده بود. این موضوع در حالی از سوی دولت‌های عربی دنبال می‌گردد که مقامات سیاسی و فرماندهان صهیونیست هیچ علاقه‌ای به تقویت زرادخانه نظامی همسایگان عرب خود ندارند و ترجیه می‌دهند تا با دادن امتیازهای دیگری کشورهای عربی را تشویق به عادی سازی روابط کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها