۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۷۹
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

محورهای شکست راهبردی رژیم صهیونیستی

۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

عملیات طوفان الاقصی مهمترین شکست صهیونیست ها در طول 75 سال گذشته بوده که خود مقامات صهیونیست نیز به آن اذعان کرده اند. به گونه ای که «اسموتریچ»، وزیر دارایی كابينه افراطي نتانياهو گفت: «باید با سرافكندگي اعتراف کنیم که شکست خوردیم.» همچنین «اهارون حلیفا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در سخنانی در این باره اعتراف کرد: «ما در زمینه هشدار پیشگیری نسبت به عملیات حماس در منطقه غلاف غزه شکست خوردیم». برحسب این موارد می توان گفت که اسرائیلی ها در چند جبهه مهم دچار شکست شدند:

1. شکست اطلاعاتی: خود صهیونیست ها نسبت به وقوع این عملیات بی خبر بودند و بنابر همین اتفاق همدیگر را زیرسوال می برنند. در طول بعد از تشکیل این رژیم سابقه نداشته که چنین عملیاتی و با چنین حجمی از خسارت ها به رژیم صهیونیستی وارد شود. به گونه ای که در جنگ 6روزه تعداد تلفات آنها کمتر از عملیات چندساعته طوفان الاقصی بود.

2. شکست نظامی: تعداد نظامیانی که در عملیات طوفان الاقصی( در بُعد زمانی) کشته و به اسارت گرفته شدند، بیشتر از جنگ های چهارگانه عربی(1948، 1967،1956 و 1973) بوده است. همچنین ارتش این رژیم دچار یک سرگردانی شده و نیروهای ذخیره آن تمایلی برای ورود به جنگ ندارند.

3. شکست سیاسی: کابینه نتانیاهو در همان روز اول فروپاشید و نتانیاهو مجبور شد دولت اضطرار ملی تشکیل دهد که احزب مخالف نتانیاهو به غیر از گانتز حاضر به ائتلاف با وی نشدند. تشکیل دولت اضطرار ملی بعد از جنگ 1973 تاکنون سابقه نداشته و این سومین بار است که چنین دولتی در تاریخ جعلی این موجودیت شکل می گیرد.

4. شکست موجودیتی: عملیات طوفان الاقصی هویت و موجودیت این رژیم را تا مرحله نابودی پیش برد و براساس آخرین آمار چیزی نزدیک به 500 هزار شهرک نشین تاکنون مهاجرت کرده اند و چیزی نزدیک به 600 هزار نفر نیز آوراه شده اند که 200 هزار نفر فقط در شمال سرزمین های اشغالی بوده است. جمع بندی که در این مرحله وجود دارد این است که امروزه آمار مهاجرت معکوس به چیزی نزدیک به یک میلیون نفر می رسد که درصورت بازگشایی فرودگاه بن گورین یک برآورد دومیلیونی نیز از این مساله وجود دارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها