۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۸۲
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

آخرین تحولات فلسطین(22 مین روز نبرد غزه)

۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

محورهای شکست راهبردی رژیم صهیونیستی

عملیات طوفان الاقصی مهمترین شکست صهیونیست ها در طول 75 سال گذشته بوده که خود مقامات صهیونیست نیز به آن اذعان کرده‌اند. به گونه ای که  «اسموتریچ»، وزیر دارایی كابينه افراطي نتانياهو گفت: «باید با سرافكندگي اعتراف کنیم که شکست خوردیم.» همچنین «اهارون حلیفا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در سخنانی در این باره اعتراف کرد: «ما در زمینه هشدار پیشگیری نسبت به عملیات حماس در منطقه غلاف غزه شکست خوردیم». یائیرلاپید، نخست وزیرسابق رژیم صهیونیستی نیز از شکست رژیم صهیونیستی پرده برداشت و گفت: «نزدیک به سه هفته از آغاز عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و اسرائیل همچنان در حالت شوک است و فلج باقی مانده است. ممکن است این وضعیت را درک کنیم اما سخت است بفهمیم که چرا دولت از این شوک بیرون نیامده است.» برحسب این موارد می توان گفت که اسرائیلی ها در چند جبهه مهم دچار شکست شدند:

  1. شکست اطلاعاتی: خود صهیونیست ها نسبت به وقوع این عملیات بی‌خبر بودند و بنابر همین اتفاق همدیگر را زیرسوال می برنند. در طول بعد از تشکیل این رژیم سابقه نداشته که چنین عملیاتی و با چنین حجمی از خسارت ها به رژیم صهیونیستی وارد شود. به گونه ای که در جنگ 6 روزه تعداد تلفات آنها کمتر از عملیات چندساعته طوفان الاقصی بود.
  2. شکست نظامی: تعداد نظامیانی که در عملیات طوفان الاقصی( در بُعد زمانی) کشته و به اسارت گرفته شدند، بیشتر از جنگ های چهارگانه عربی(1948، 1967،1956 و 1973) بوده است. همچنین ارتش این رژیم دچار یک سرگردانی شده و نیروهای ذخیره آن تمایلی برای ورود به جنگ ندارند.
  3. شکست سیاسی: کابینه نتانیاهو در همان روز اول فروپاشید و نتانیاهو مجبور شد دولت اضطرار ملی تشکیل دهد که احزب مخالف نتانیاهو به غیر از گانتز حاضر به ائتلاف با وی نشدند. تشکیل دولت اضطرار ملی بعد از جنگ 1973 تاکنون سابقه نداشته و این سومین بار است که چنین دولتی در تاریخ جعلی این موجودیت شکل می گیرد.
  4. شکست موجودیتی: عملیات طوفان الاقصی هویت و موجودیت این رژیم را تا مرحله نابودی پیش برد و براساس آخرین گزارش ها، هزاران شهرک نشین تاکنون مهاجرت کرده اند و چیزی بیش از 600 هزار نفر نیز آوراه شده اند که 200 هزار نفر فقط در شمال سرزمین های اشغالی بوده است. جمع بندی که در این مرحله وجود دارد این است که امروزه آمار مهاجرت معکوس که قبلاً شروع شده بود، به رغم بسته شدن فرودگاه بن گورین رژیم صهیونیستی در مقاطعی، الان روند پرشتاب‌تری به خود گرفته است.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی، رژیم صهیونیستی بر شدت حملات محدود زمینی، هوایی و دریایی خود به غزه افزوده است و درگیری‌ها و نبردها در اطراف نوار غزه ادامه دارد. مبارزان فلسطینی تا طلوع خورشید تمامی حملات شبانه‌ی نیروهای اسرائیلی در محورهای بیت حانون در شمال نوار غزه و البریج در شرق نوار غزه را دفع کردند. در طول روز از شدت درگیری‌ها تا حد بسیاری زیادی کاسته شد و درگیری‌ها به‌صورت بسیار پراکنده و مقطعی مشاهده می‌شود. بر اساس شواهد میدانی و اطلاعاتی که از داخل نوار غزه مخابره می‌شود، نیروهای رژیم صهیونیستی موفق به پیشروی خاصی در محورهای مذکور نشده اند و وضعیت همچنان ثابت است. با توجه به قطعی گسترده اینترنت، از میزان تلفات نیروهای اسرائیلی و نیروهای مقاومت فلسطینی نیز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. رژیم صهیونیستی در دو شب اخیر تلاش داشته تا عملیات زمینی محدودی را در غزه انجام دهد تا بتواند کنترل محورهای شمالی غره را به دست بگیرد ولی تا کنون در این امر موفق نبوده است. مقامات رژیم صهیونیستی با عدم اعلام رسمی آغاز عملیات، تلاش میکنند پاسخ‌ها و واکنش‌های احتمالی سایر اضلاع محور مقاومت را به تاخیر بیاندازند.

در مقابل نیز مقاومت فلسطین به منطقه زیکیم در شمال نوار غزه مجدداً نفوذ کردند. در پی این نفوذ ، ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان این منطقه خواست تا اطلاع ثانوی از پناهگاه‌ها و منازل خود خارج نشوند. نفوذ مجدد نیروهای فلسطینی به داخل اراضی اشغالی آن‌هم در زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی بخش عمده ای از توان نظامی خود را معطوف به این منطقه کرده است و آسمان و زمین منطقه در پایش مداوم ارتش اسرائیل قرار دارد، به عنوان یک شکست اطلاعاتی و نظامی دیگر برای این رژیم محسوب می‌شود. گروه‌های مقاومت فلسطینی همچنین در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، در چندین نوبت شهرک‌های اطراف نوار غزه و همچنین مناطق دورتر مانند شهر تل آویو را آماج حملات راکتی خود قرار دادند.

در جبهه شمالی، درگیری‌ها مانند همانند گدشته به‌صورت حملات توپخانه ای و موشکی و راکتی پیگیری شد. حزب‌الله در چندین نوبت مواضع نیروهای اشغالگر اسرائیلی را با توپخانه و موشک‌های ضد زره مورد هدف قرار داد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از توپخانه و جنگنده در چندین نوبت روستاها و مناطق مرزی جنوب لبنان مانند مرکبا، حولا، میس الجبل، الضهیره، یارین، رامیه، الناقوره، حلتا و بیت لیف را مورد هدف قرار داد. درخصوص جبهه شمالی بایدگفت که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی، حزب  الله لبنان با شعله‌ور کردن مرز شمالی فلسطین اشغالی به کمک مقاومت فلسطین آمد. با حملات حزب الله لبنان بسیاری از پایگاه‌ها و تجهیزات دشمن اسرائیلی در مرز لبنان نابود شده یا آسیب دیدند و تعداد قابل توجهی از نظامیان اسرائیلی کشته و زخمی شدند. همین حملات یکی از دلایل عدم توانایی رژیم صهیونیستی در حمله گسترده زمینی به غزه و کاهش شدت آن است چرا که حزب الله، اسرائیل را از اینکه همه نیروها و توانایی‌هایش را بر غزه متمرکز کند بازداشته است.حزب الله لبنان هم در این مبارزات مرزی تا کنون 43 شهید را در راه کمک به مظلومان غزه فدا کرده است.

در عرصه سیاسی و باتوجه به تحولات روز گذشته در سطح منطقه، همچنان شاهد فشارهای سیاسی بین المللی علیه رژیم صهیونیستی هستیم. درادامه‌ این واکنش ها، عمان و کویت درپی تهدیدهای مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله زمینی همه جانبه به نوار غزه، نسبت به عواقب و پیامدهای چنین اقدامی هشدار دادند. مصر نیز دولت اسرائیل را به "نقض قطعنامه سازمان ملل مبنی بر آتش بس فوری" متهم کرد و از اسرائیل خواست تا ارسال کمک های بشردوستانه به نوار غزه را تسهیل کند. امام مهم ترین موضع‌گیری علیه رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهور ترکیه صورت گرفت. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حضور تجمع‌کنندگان برای همبستگی با فلسطینی‌ها در استانبول گفت: «آماده می‌شویم رژیم اسرائیل را به عنوان جنایتکار جنگی اعلام کنیم. حماس گروه تروریستی نیست. این رژیم اسرائیل است که از تروریست‌ها در سوریه و عراق حمایت می‌کند. غرب اصلی‌ترین مسئول اتفاقاتی است که در غزه می‌افتد و به‌طور کامل از کشتار کودکان فلسطینی دفاع می‌کند. آن‌ها تا دیروز برای اوکراین اشک تمساح می‌ریختند اما امروز از اسرائیل دفاع می‌کنند و دستانشان به خون آلوده است.» این موضع گیری اردوغان با واکنش تند صهیونیست‌ها مواجه شد به طوری که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: «با توجه به اظهارات تند طرف ترکیه‌ای، دستور بازگشت نمایندگان دیپلماتیک از ترکیه به منظور ارزیابی مجدد روابط اسرائیل و ترکیه را صادر کردم.»

 

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

1- طی روزهای گذشته بنا به گزارش رسانه‌های عبری، اعتراضات صهیونیست ها علیه نتانیاهو در درون رژیم صهیونستی در حال گسترش است. در بسیاری از شهرک‌های یهودی نشین مردم دوباره به خیابان ها آمده‌اند! خواسته های مردم آزادی گروگان‌ها و برکناری فوری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل است. این امر توافق مبادله اسرا را جدی تر می کند.

2- موضوع مهم دیگر در بحث رسانه ای که مورد توجه قرار گرفته است، ‌صحبت های ریچارد‌ هاس، رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» و دیپلمات با سابقه آمریکایی است که درخصوص حماس گفته است: حماس غیر قابل حذف است و حتی ممکن است قوی‌تر شود. حماس فقط یک ارتش نیست که با از بین بردنش تمام شود؛ یک تفکر میان همه مردم است. این سخنان بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی و حامیان غربی خود، نسبت به این موضوع آگاه هستند ولی با توجه به ضربات متعدد از سوی مقاومت فلسطین، حاضر به پذیرش آن نیستند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها