۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۹۰
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

تأثیر عملیات طوفان الاقصی بر رژیم صهیونیستی و محور مقاومت

جنگ امروز در غزه جنگ حق و باطل است. برحسب این گزاره و باتوجه به بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی مبنی بر پیروزی فلسطین در این جنگ می توان گفت که آینده جنگ به نفع مقاومت فلسطین خواهد بود و تحولات میدانی نیز این را به وضوح نشان داده است. البته رژیم صهیونیستی نیز در این جنگ شکست سنگینی خواهد خورد و نتایج آن برای این رژیم ملموس است. در ذیل به بررسی تأثیر این عملیات بر رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت خواهیم پرداخت
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

جنگ امروز در غزه جنگ حق و باطل است. برحسب این گزاره و باتوجه به بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی مبنی بر پیروزی فلسطین در این جنگ می توان گفت که آینده جنگ به نفع مقاومت فلسطین خواهد بود و تحولات میدانی نیز این را به وضوح نشان داده است. البته رژیم صهیونیستی نیز در این جنگ شکست سنگینی خواهد خورد و نتایج آن برای این رژیم ملموس است. تأثیر این عملیات بر رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت به شرح ذیل است:

رژیم صهیونیستی

عملیات طوفان الاقصی مهمترین شکست صهیونیست ها در طول 75 سال گذشته بوده که خود مقامات صهیونیست نیز به آن اذعان کرده اند. به گونه ای که  «اسموتریچ»، وزیر دارایی كابينه افراطي نتانياهو گفت: «باید با سرافكندگي اعتراف کنیم که شکست خوردیم.» همچنین «اهارون حلیفا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در سخنانی در این باره اعتراف کرد: «ما در زمینه هشدار پیشگیری نسبت به عملیات حماس در منطقه غلاف غزه شکست خوردیم».

برحسب این موارد می توان گفت که اسرائیلی ها در چند جبهه مهم دچار شکست شدند:

  1. شکست اطلاعاتی: خود صهیونیست ها نسبت به وقوع این عملیات بی خبر بودند و بنابر همین اتفاق همدیگر را زیرسوال می برنند. در طول بعد از تشکیل این رژیم سابقه نداشته که چنین عملیاتی و با چنین حجمی از خسارت ها به رژیم صهیونیستی وارد شود. به گونه ای که در جنگ 6 روزه تعداد تلفات آنها کمتر از عملیات چندساعته طوفان الاقصی بود.
  2. شکست نظامی: تعداد نظامیانی که در عملیات طوفان الاقصی( در بُعد زمانی) کشته و به اسارت گرفته شدند، بیشتر از جنگ های چهارگانه عربی(1948، 1967،1956 و 1973) بوده است. همچنین ارتش این رژیم دچار یک سرگردانی شده و نیروهای ذخیره آن تمایلی برای ورود به جنگ ندارند. لذا عملیات طوفان الاقصی هیمنه پوشالی نظامی- امنیتی این رژیم را درهم شکست و همین به عنوان یک عامل افول در بحث رژیم صهیونیستی مطرح می شود. زیرا این رژیم به عنوان یک پادگان محسوب می شود که افول نظامی- امنیتی آن به منزله فروپاشی آن در آینده منجر خواهد شد.
  3. شکست سیاسی: کابینه نتانیاهو در همان روز اول فروپاشید و نتانیاهو مجبور شد دولت اضطرار ملی تشکیل دهد که احزب مخالف نتانیاهو به غیر از بنی گانتز حاضر به ائتلاف با وی نشدند. تشکیل دولت اضطرار ملی بعد از جنگ 1973 تاکنون سابقه نداشته و این سومین بار است که چنین دولتی در تاریخ جعلی این موجودیت شکل می گیرد. بعد از جنگ غزه، این رژیم مطمئناً در عرصه سیاسی دچار چالش های جدی خواهد شد. این چالش ها یکی در بحث عدم کفایت نتانیاهو به ویژه در بحث عملیات طوفان الاقصی است و دیگری در بحث اسرا و شروع اعتراض های دوباره علیه نتانیاهو به دلیل عدم کفایت، اصلاحات قضایی و اسرا خواهد بود. همین عاملی در جهت فشار احزاب چپ علیه نتانیاهو در جهت استعفا و انتخابات پارلمانی خواهد بود که این امر در طول یک سال اخیر در این رژیم مسبوق به سابقه است.
  4. شکست موجودیتی: عملیات طوفان الاقصی هویت و موجودیت این رژیم را تا مرحله نابودی پیش برد و براساس آخرین آمار چیزی نزدیک به هزاران شهرک نشین تاکنون مهاجرت کرده اند و چیزی نزدیک به 700 هزار نفر نیز آواره شده اند که 250 هزار نفر فقط در شمال سرزمین های اشغالی بوده است. جمع بندی که در این مرحله وجود دارد این است که امروزه آمار مهاجرت معکوس در حال افزایش است که درصورت بازگشایی فرودگاه بن گورین این امر دچار یک آمار تصاعدی خواهد گردید زیرا همین شهرک نشینان براساس شعار امنیت و رفاه به فلسطین اشغالی آمده بودند و اکنون هر دو مولفه به ویژه بحث امنیت زیرسوال رفته است.
  5. شکاف اجتماعی: در این عرصه نیز رژیم صهیونیستی دچار چالش های جدی خواهد شد و از هم اکنون یک دوقطبی موافق- مخالف بین شهرک نشینان در بحث ادامه یا توقف جنگ به وجود آمده است. این بحث بعد از جنگ نیز تشدید خواهد شد و دوقطبی ها در عرصه اجتماعی نیز تشدید خواهد شد.
  6. بحران اقتصادی: ارزش پول رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی، بیش از سه برابر کاهش یافته است و خسارت های این جنگ برای صهیونیست ها بیش از 20 میلیارد دلار بوده که فقط روز ابتدایی عملیات طوفان‌الاقصی چیزی نزدیک به 8 میلیارد دلار به صهیونیست ها خسارت زد. بسیاری از شرکت های اقتصادی خارجی به دلیل اعتراض های هفتگی و قبل از عملیات طوفان الاقصی مترصد خروج از سرزمین های اشغالی بودند و امروزه آمار خروج شرکت ها بسیار بیشتر از هفته های اخیر است. این خروج سرمایه در کنار مهاجرت معکوس منجر به تشدید مشکلات اقتصادی در این رژیم در آینده خواهد شد.

در مجموع می توان گفت که عملیات طوفان الاقصی و جنگ اخیر مقدمات فروپاشی و نابودی کامل این رژیم را سرعت بخشید و آینده این موجودیت جعلی با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است. در نتیجه می توان گفت که عملیات طوفان الاقصی مقدمه نابودی این رژیم است.

محور مقاومت

عملیات طوفان الاقصی از دو منظر، حامل تأثیرات راهبردی به نفع مقاومت فلسطین و البته جریان کلی محور مقاومت در منطقه است. اولاً، این عملیات تا حد زیادی تصویری بازنده و شکست خورده رژیم اشغالگر قدس را پیش چشم افکار عمومی منطقه و جهان قرار داد. در واقع، این عملیات نشان داد که اسطوره سازی های صهیونیست ها از خود در جبهه های مختلف توهمی بیش نیست و می توان به رژیم اشغالگر قدس با برنامه ریزی و کارِ دقیق و هدفمند، ضربات سنگین و راهبردی را وارد کرد. از این رو، این عملیات، هیمنه متصور سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی و راهبردی رژیم اشغالگر قدس در برتری که همواره برای خود در رابطه با ملت های منطقه قائل بوده را زیر سوال برده است و گزاره شکست رژیم صهیونیستی را به یک گزاره کاملاً در دسترس برای ملت‌های مسلمان تبدیل کرده است. درست به همین دلیل است که بسیاری معتقدند رژیم صهیونیستی به دوره زمانی قبل از عملیات طوفان الاقصی باز نخواهد گشت و به بیان ساده تر، اسرائیلِ سابق نمی شود. دوم اینکه عملیات طوفان‌الاقصی از ظرفیت های فراوانی جهت تغییر معادلات ژئوپلیتیکی در سطح منطقه غرب آسیا برخوردار است. گزاره ای که در نوع خود می تواند دستِ ایران و محور مقاومت را در سطح منطقه به نحو قابل توجهی تقویت کند و در جبهه مقابل، روند اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه غرب آسیا را تسریع و اشراف و نظارتِ محور مقاومت بر رژیم اشغالگر قدس را نیز تا حد زیادی افزایش دهد. اهمیت این دو مسأله زمانی بیش از پیش آشکار می شود که توجه داشته باشیم عملیات طوفان الاقصی و مقاومت جانانه فلسطینی ها در برابر حملات رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه، موجی از خروش ملت‌های منطقه و جهان در حمایت از مقاومت فلسطین را نیز برانگیخته و عملاً در دو حوزه میدانی و تبلیغاتی- روانی، توپ را به زمین رژیم صهیونیستی انداخته است. از این رو عملیات طوفان الاقصی و تحولات پس از آن، وضعیت مقاومت فلسطین و محور مقاومت در منطقه تقویت کرده و اهرم های جدیدی در دسترس آن‌ها قرار داده است. رژیم صهیونیستی چه در رابطه با فلسطینی ها، چه در معادله کلی منطقه و چه در سطح کلان بین المللی، تصویر خود را مخدوش و شکست خورده می بیند. جدای از همه این ها، در ابعاد منطقه ای و بین المللی نیز به رغم پوشش گسترده رسانه ای جهان غرب در حمایت از صهیونیست ها، شاهد رخداد تحولات بی سابقه در حمایت از ملت فلسطین از سوی افکار عمومی جهان در قالب برگزاری راهپیمایی های عظیم در قلب کشورهای غربی و منطقه غرب آسیا هستیم که همگی موید این امر است که جبهه مقاومت برعکس رژیم صهیونیستی، پس از عملیات طوفان الاقصی قدرتمندتر شده و به سمت نظم نوین جهانی گام خواهد برداشت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها