۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۵
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (810)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار تحولات فلسطین

  • نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: بدون آزادی گروگان‌ها، هیچ آتش‌بس جامعی در غزه وجود نخواهد داشت. تل‌آویو آماده وقفه‌های کوچک در جنگ غزه است، مسئولیت کلی امنیت غزه را پس از جنگ بر عهده خواهیم گرفت. برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه یا اجازه خروج گروگان‌های حماس، در حال بررسی وقفه‌های کوچکی در جنگ غزه هستیم.
  • «ایتمار بن‌گویر»، وزیر افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به تازگی عکسی منتشر کرده است، که در آن ساکنان شهرک صهیونیست‌نشین «کریات ملاخی» به سلاح مجهز می‌شوند.
  • بلینکن، وزیر خارجه آمریکا: ما هر کاری که بتوانیم را برای آزاد کردن کسانی که در بازداشت حماس هستند انجام می‌دهیم. تلاش‌های ما برای دستیابی به وقفه جنگی در غزه ادامه دارند. از نگرانی‌ها درباره رقم بالای قربانیان زن و کودک مطلعیم و در این باره هر روز با اسرائیلی‌ها در تماس هستیم تا آن‌ها گام‌هایی را برای کاهش دادن قربانیان غیرنظامی بردارند. برای رساندن کمک به غزه تلاش می‌کنیم. خشونت‌های جاری در کرانه باختری موجب نگرانی ما است.
  • روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به شکست ماموریت منطقه‌ای بلینکن در کاهش تنش‌ها نوشت: بلینکن در مذاکرات خود با بی‌توجهی به کشتار مردم غزه صرفا در تکاپوی آزادی گروگانان اسرائیلی آمریکایی بود. وزیر خارجه آمریکا در دیدارهای خود با سران کشورهای منطقه صرفا به موضوع آزادی گروگانان اسرائیلی و به ویژه آمریکایی نزد حماس بسنده کرد و در رایزنی‌های فشرده خود توجهی به هزاران جان باخته فلسطینی ناشی از حملات اسرائیل نداشت.
  • «جان کربی» مقام کاخ سفید: ما از نسل‌کشی در غزه حمایت نمی‌کنیم اما از نظر ما چنین چیزی رخ نمی‌دهد و با این توصیف موافق نیستیم. آتش‌بس دائمی در نوار غزه صحیح نیست، اما وقفه‌های تاکتیکی در جنگ غزه باید در نظر گرفته شود و ما می‌خواهیم این کار را ادامه دهیم. هزاران کشته در غزه وجود دارد و ما از اسرائیلی‌ها می‌خواهیم برای کاهش تلفات غیرنظامی مراقب و هوشیار باشند.
  • سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که مجموعه غرب، خاورمیانه را به آستانه یک جنگ بزرگ سوق می دهند.
  • سخنگوی گردا‌ن‌های القسام: رزمندگان القسام در  محورهای مختلف ۲۷ خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده و آسیب های کلی یا جزئی به آن وارد کردند. همچنین با گلوله‌های خمپاره ده‌ها محل محل تجمع آنها را هدف قرار داده و در درگیری‌های تن به تن و خسارات و تلفات زیادی به آنها وارد شد. گردان های قسام نیز اعلام کردند که 97 تانک و خودروی نظامی اسرائیلی توسط گردان های القسام از آغاز جنگ زمینی در نوار غزه به طور کامل یا جزئی منهدم شد.
  • وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که از روز ۱۷ اکتبر تا به امروز دست کم ۳۸ بار به نیروها و پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه حمله شده است. بر اساس برخی از گزارش‌ها دست کم ۴۶ پرسنل آمریکایی در این حملات مجروح شدند.
  • مقاومت اسلامی در عراق اعلام کرد، رزمندگان مقاومت ۴ پایگاه نظامی آمریکایی را مورد حمله قرار دادند. ۳ بار پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق مورد هدف قرار گرفته و پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در نزدیک فرودگاه اربیل در شمال عراق، پایگاه تل البیدر در شمال سوریه و تنف در جنوب سوریه نیز هر کدام یک بار هدف موشک های مقاومت قرار گرفته‌اند.
  • نیروهای مسلح یمن: یک مجموعه از پهپادها به سوی اهداف مهم و حساس دشمن صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که نتایج آن توقف چند ساعته فعالیت در پایگاه‌ها و فرودگا‌ه‌های مورد هدف قرار گرفته بود. این نیروها همچنان به انجام عملیات نظامی خود در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین و پاسخ به درخواست ملت بزرگ یمن و بقیه ملل امت ادامه داده و این کار تا زمان توقف تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه برادران مان در غزه استمرار خواهد یافت.
  • گردان‌های قسام در لبنان: شهرک نهاریا و جنوب حیفا در شمال فلسطین اشغالی را با ۱۶ موشک در پاسخ به جنایات اشغالگران علیه مردم غزه هدف قرار دادیم. رسانه‌های عبری: موشک‌ها از لبنان برای اولین‌بار به عکا رسید.
  • ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن اظهارات وزیر صهیونیست درباره استفاده از بمب هسته‌ای ضد غزه، این اظهارات را «کاملاً غیر قابل قبول» خواند و گفت که واشنگتن بحران انسانی در غزه و تلفات بزرگ غیرنظامیان را زیر سوال نمی‌برد.
  • در ادامه حمایت نظامی نامحدود آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، یک مقام آگاه در کاخ سفید فاش ساخت که واشنگتن درصدد ارسال بمب‌های هدایت شونده نقطه‌زن به ارزش 320 میلیون دلار برای اسرائیل است. شرکت نظامی رافائل در آمریکا این بمب‌ها را به شرکت مادر در سرزمین‌های اشغالی منتقل خواهد کرد تا ارتش این رژیم از آن‌ها استفاده کند.
  • پنتاگون 17000 نیروی دریایی خود را با ناوهای هواپیمابر به خاورمیانه اعزام کرده است.
  • سلامه معروف، رئیس دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه در گزارشی با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی در نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه، آمار شهدا و مفقودان طی یک ماه گذشته را بالغ بر ۱۳ هزار نفر اعلام کرد. به گفته وی، اشغالگر ۳۵ هزار تن مواد منفجره بر روی نوار غزه انداخته است؛ یعنی در هر کیلومتر مربع در غزه، ۸۲ تن مواد منفجره استفاده شده است. اشغالگران طی یک ماه گذشته، ۲۲۲ مدرسه را ویران کرده‌اند و ۸۸ مؤسسه دولتی را نیز با خاک یکسان کرده‌اند.
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد آفریقای جنوبی همه دیپلمات‌های خود را از سرزمین‌های اشغالی برای رایزنی فراخواند.
  • گوترش، دبیرکل سازمان ملل: غزه در حال تبدیل شده به قبرستان برای کودکان است. وضعیت غزه همانند یک کابوس است که یک بحران انسانی در آن جریان دارد. تشدید جنگ جهان را به لرزه در می‌آورد، منطقه را می‌لرزاند و جان بسیاری از بیگناهان را می‌گیرد.
  • نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد، خواستار آتش بس فوری میان حماس و اسرائیل و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شد.
  • «عبدالله دوم» شاه اردن در دیدار با "ینس استولتنبرگ" دبیر کل دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر ضرورت توقف فوری حملات به غزه تأکید کرد. همچنین پادشاه اردن از موفقیت نیروی هوایی ارتش این کشور در ارسال کمک‌های انسانی به بیمارستانی اردنی در نوار غزه خبر داد و گفت که نیروی هوایی کمک‌هایی را با چتر به این بیمارستان فرستاده‌ است.
  • رئیس شورای برنلی و ۱۰ عضو دیگر این شورا به دلیل تصمیم رهبر حزب کارگر انگلیس مبنی بر عدم اصرار برای برقراری آتش‌بس در غزه، از این حزب استعفا کردند.
  • نشریه «ال‌موندو» اسپانیا: اسرائیل در مقابل ارائه پشتیبانی‌های مالی، لشکری از مزدوران خارجی را در جریان عملیات زمینی خود در نوار غزه به کار گرفته است.
  • سخنگوی وزارت بهداشت غزه: شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه، به ۱۰ هزار و ۲۲ نفر رسید.
  • «احمد عیاش» مجری العربیه: مهاجرت بی‌سابقه اسرائیلی‌ها به قبرس و یونان، بعد از حمله حماس در هفت اکتبر رخ داده است. به گزارش روزنامه هاآرتص، همه این نگرانی‌ها باعث شد که بسیاری از شهروندان اسرائیلی به فکر مهاجرت از اسرائیل باشند. حدود نیم میلیون شهروند اسرائیلی از محل زندگی خود و مناطق دیگر داخل اسرائیل، آواره شده‌اند.
  • خبرگزاری i24 اسرائیل: ارتش اردن یک پرتابه ناشناس شلیک شده از عراق به سمت اسرائیل را رهگیری کرد.
  • روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» در گزارشی از تبعات جنگ غزه بر اقتصاد اسرائیل نوشت: با آغاز درگیری میان حماس و اسرائیل، اقتصاد در اراضی اشغالی گریبان‌گیر رکود گسترده‌ای است که تداعی کننده اتفاقات و رکود پس از همه‌گیری پاندمی کرونا است. صدها شرکت تجاری و تولیدی در معرض ورشکستگی قرار دارند و دولت از وعده‌های حمایتی خود سر باز زده است. این روزنامه همچنین به نقل از انجمن تولیدکنندگان در اراضی اشغالی نوشت: «دولت مردم را به حال خود رها کرده است، بسیاری از آنان غرامت دریافت نکرده‌اند و ما با شوک مالی مواجه هستیم.
  • خبرنگار شبکه خبری العالم در فلسطین گزارش داد که عناصر یگان ویژه رژیم صهیونیستی، 3 رزمنده فلسطینی را در اردوگاه طولکرم به ضرب صدها گلوله به شهادت رساندند. وی افزود که یکی از این شهدا عز الدین عواد فرمانده گردانهای قسام در طولکرم و دیگری جهاد مهراج شحاده فرمانده یگان واکنش سریع در گردان‌های الاقصی در اردوگاه طولکرم است. یگان واکنش شریع در گردان‌های الاقصی تهدید کرد که انتقام خون شهدا را طی 24 ساعت دیگر خواهد گرفت.
  • رسانه‌های عبری از شلیک ۱۴ موشک و راکت از سمت لبنان به مواضع نظامی رژیم صهیونیستی در نوار مرزی با فلسطین خبر دادند. مواضع نظامی الراهب، اویفیم و المالکیه ارتش رژیم صهیونیستی نیز هدف قرار گرفته است.
  • بلینکن در حالی وارد فرودگاه آنکارا شد که در وزارت خارجه در سطح مدیر کل و نه حتی معاون به استقبال او رفتند. در سطح دولتی نیز معاون استاندار آنکارا حضور داشت. همچنین اعلام شد که اردوغان به دلیل حضور در سفر استانی با بلینکن دیدار ندارد.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها