۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۲۲
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (822)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار تحولات فلسطین

  • بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان: رژیم صهیونیستی هر کاری که از دستش برآید برای آزادی اسرای خود در دست حماس به کار خواهد گرفت. در حال حاضر ۲۰۰ نظامی اسرائیلی در اختیار حماس قرار دارد و برای آزادی آنها شبانه‌روز در حال اقدام هستیم. دو هدف در جنگ داریم. نابودی حماس و آزادی اسرای اسرائیلی. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در بیش از یک ماه گذشته بیش از ۱۱ هزار فلسطینی در نتیجه بمباران کور غزه به شهادت رسیده‌اند.
  • رهبر جنبش انصارالله یمن: دسته‌ای از موشک‌های بالستیک را به سمت اهداف مختلف دشمن اسرائیلی در فلسطین اشغالی از جمله اهداف حساس در ایلات شلیک کردیم. دولت سعودی میلیاردها دلار به یک خواننده صهیونیستی یهودی داده که در ترانه‌های خود به خداوند توهین می‌کند و هزاران نفر از رقاص ها و خواننده ها را دعوت کردند که به ریاض بیایند. از همه مردم کشورهای اسلامی و عربی می خواهم کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی را تحریم کنند. ما در سطح امکانات نظامی خود از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. ما از کشورهایی که ما را از نظر جغرافیایی از فلسطین جدا می‌کنند، می‌خواهیم، اگر میخواهند اعتبار ما را محک بزنند، گذرگاهی را باز کنند که مردم ما فقط از طریق آن به فلسطین برسند. اگر مردم عزیز ما راه زمینی داشتند که می توانستند از طریق آن به فلسطین برسند، مردم ما در قالب صدها هزار مجاهد قهرمان و آزاده حرکت می کردند.
  • سخنگوی ارتش صهیونیستی: ما در حال انجام عملیاتی در مکانی خاص در مجتمع پزشکی شفاء هستیم و به بیمارستان حمله نکردیم! عملیات ما علیه حماس است. شاید آنجا گروگان پیدا کردیم.
  • کاخ سفید: ما از بمباران بیمارستان‌ها در غزه حمایت نمی‌کنیم. نمی‌خواهیم شاهد درگیری مسلحانه در آنجا باشیم و خواستار حفاظت از بیمارستان‌ها و بیماران هستیم.
  • جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که ۲۵ واحد بیمارستان از مجموع ۳۵ بیمارستان در غزه به علت بمباران اسرائیل و جنگ دیگر کاربرد ندارد.
  • سخنگوی وزارت بهداشت در غزه: نیروهای اسرائیلی در حال جستجو در زیرزمین بیمارستان الشفا هستند.
  • سخنگوی پارلمان لیبی گفت که اعضای این مجلس به اتفاق آراء به جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونسیتی رأی دادند. این‌ رای‌گیری طی تصمیم‌گیری طی جلسه اخیر پارلمان لیبی در مقر خود در بنغازی حاصل شده است.
  • دولت انگلیس تحریم‌هایی را علیه چهار نفر از سران ارشد حماس و دو نفر دیگر به بهانه تامین مالی حماس اعمال کرد. «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه از جمله مقاماتی است که تحت تحریم قرار گرفته است.
  • وزارت خارجه مصر: مصر اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در خصوص کوچاندن فلسطینیان به خارج از غزه را غیرمسئولانه و مغایر با قوانین بین المللی دانست. مصر تاکید کرد که کوچاندن، محاصره و گرسنگی ساکنان غزه به دلیل بمباران رژیم صهیونیستی یک جنایت جنگی تمام عیار است.
  • اسامه حمدان از رهبران حماس: ما به اشغالگرانی که ۱۸۰ تانک از دست داده‌اند می گوییم که ما هنوز در آغاز نبرد هستیم و آنچه در راه است بزرگتر و بزرگتر است. ما در حال به راه انداختن نبردی هستیم که در آن به دنبال آزادی و ایجاد یک کشور فلسطینی با پایتختی قدس هستیم. ما به همه اطمینان می دهیم که تیپ های مقاومت خوب هستند و میدان را تحت کنترل دارند.
  • ‏شبکه تلویزیونی کان ۱۱ ‎رژیم صهیونیستی به نقل از پایگاه اینترنتی «اینتلی تایمز» مدعی شد نیروهای ویژه واحد فناوری و جنگ الکترونیک سپاه قدس به منظور کمک به ‎حزب الله در جنگ با رژیم صهیونیستی وارد ‎لبنان شده اند.
  • نشریه آمریکایی واشنگتن پست : رژیم صهیونیستی و حماس به توافق بر سر آزادی ده ها اسیر نزدیک هستند، ممکن است در روزهای آینده اعلام شود. یک منبع اسرائیلی به این نشریه گفت که آن‌ها می خواهند زنان و کودکان اسرائیلی را همزمان با زنان و مردان فلسطینی که در حال حاضر در زندان هستند، آزاد کنند. تعداد فلسطینی هایی که ممکن است آزاد شوند اعلام نشده است. در عین حال، حماس آماده تحویل ۷۰ اسیر رژیم صهیونیستی است و رژیم صهیونیستی انتظار دارد حدود صد نفر از شهروندان خود را آزاد کند.
  • سی ان ان به نقل از یک مسئول اسرائیلی اعلام کرد که مذاکرات بر سر مبادله اسرا تحت نظارت قطر، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و موساد در جریان است. سی ان ان به نقل از یک منبع آمریکایی هم آورده است که حماس و اسرائیل به دست‌یابی به توافق برای آزادی اسرا در مقابل آتش‌بس انسانی موقت نزدیک شدند. در همین حال، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی هم بیان کرد که مذاکرات برای مبادله اسرا پیشرفت داشته و طرفین در حال نزدیک شدن به توافق بر سر اولین اقدام یعنی آزادی کودکان اسرائیلی در مقابل کودکان فلسطینی هستند.
  • روزنامه عبری زبان هاآرتص تاکید کرد که خانواده‌های اسرای رژیم صهیونیستی در غزه دولت رژیم صهیونیستی را شدیداً مورد حمله قرار داده و گفته‌اند: مشکل اصلی شما هستید نه حماس. آن‌ها گفته‌اند دولت در تامین امنیت آن‌ها در جریان حمله هفتم اکتبر مبارزان حماس ناکام ماند و بسیاری از آن‌ها احساس می‌کنند هیچ مذاکرات جدی برای آزادی فرزندانشان در غزه در جریان نیست. خانواده‌ها و بستگان بسیاری از اسرای اسرائیلی در غزه هفته گذشته دولت نتانیاهو را بشدت به باد انتقاد گرفته و تاکید کردند که دولت و سرویس‌های امنیتی در بازگرداندن فرزندانشان از غزه ناکام مانده‌اند.
  • روزنامه “هاآرتص” اسرائیل گزارش داد که نتانیاهو اکنون با یک شوک جدی در مورد واقعیت‌های مرتبط با تونل‌های حماس در نوار غزه رو به رو شده است. او اکنون به خوبی درک می‌کند که آنچه در مورد تونل‌های حماس از سوی سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل به وی گفته شد، صرفاً برداشت‌ها و اطلاعات سطحی در این رابطه را نمایندگی می‌کرده و واقعیتِ تونل‌های حماس، پیچیده‌تر از این حرف هاست. رژیم صهیونیستی با مسیر چندان راحتی جهت حذف حماس رو به رو نیست و چالش های آن در این رابطه قابل توجه هستند.
  • شبکه تلویزیونی کان: آمریکایی‌ها به نتیجه بخش بودن این دور از مذاکرات خوشبین هستند. یک منبع آمریکایی خبر داد پیشرفت‌هایی در این تماس‌ها حاصل شده است و فردا یک مسئول اجرایی آمریکایی برای پیشبرد این موضوع به منطقه سفر می‌کند. محور اصلی مذاکرات فعلی فهرست فلسطینیانی است که در این توافق آزاد خواهند شد، همچنین روزهای آتش‌بس نیز نهایی نشده است.
  • روزنامه لبنانی الدیار: پیامی از جانب آمریکا به حزب‌الله از طریق کانال سومی رسیده است. در این پیام آمده است که ارتش آمریکا در عملیات میدانی در کنار ارتش رژیم صهیونیستی شرکت نخواهد کرد. مأموریت آنها تأمین امنیت و حفاظت از تأسیسات هسته‌ای موجود در اراضی اشغالی است که تاسیسات نخست در منطقه دیمونا و دومی در منطقه صحرایی تبنه است.
  • براساس گزارش نشریه لوموند فرانسه، یک سوم رستوران‌ها در شهرهای بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل کمبود کارمند و نبود مشتری تعطیل شده‌اند.۸۰ درصد از تمام پروژه‌های در دست ساخت در اسرائیل متوقف شده است. این نشریه به نقل از یک سرمایه‌گذار فرانسوی مستقر در تل آویو نوشته است سرمایه‌گذاری کاملاً متوقف شده و این بخش به وضوح در بحران است.
  • وب‌سایت اکسیوس اعلام کرد که به یادداشتی از دولت آمریکا دست یافته که نشان می‌دهد ۱۰۰ نفر از کارمندان وزارت خارجه دولت آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند تا سیاست خود در قبال رژیم صهیونیستی و جنگ غزه را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و خواستار آتش‌بس در غزه شود. در این یادداشت گفته شده که «رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب جنایت جنگی در غزه است و در این صورت، جهانیان آمریکا را در نسل‌کشی فلسطینیان در کنار رژیم صهیونیستی قرار خواهند داد.»
  • همزمان با اظهارات جنجالی برخی اعضای کابینه نتانیاهو، او اقدام به برگزاری کلاس‌های توجیهی برای وزرای کابینه با حضور یک مشاور حقوقی کرده است. نتانیاهو در این جلسه خطاب به وزرای کابینه گفته است: یاد بگیرید که ساکت بمانید و هر حرفی را نزنید که روز بعد پشیمان خواهید شد. این جلسه پس از آن بود که «عامیخای الیاهو» وزیر میراث فرهنگی کابینه‌ نتانیاهو خواستار استفاده از بمب اتم علیه مردم بی‌دفاع غزه شده بود. وزیر کشاورزی کابینه نتانیاهو نیز یورش ارتش اسرائیل به غزه را «نکبت ۲۰۲۳» فلسطینیان نامیده بود.
  • شبکه الجزیره با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، خبر داده است که تعداد تانک‌های اسرائیل از ۳۸۳ تانک در سوم نوامبر به ۲۹۵ تانک در هشتم نوامبر کاهش یافته است که نشان از انهدام و خروج آنها از خدمت بر اثر حملات مجاهدان القسام دارد.
  • وب سایت اکسیوس: دولت اسرائیل در حال مذاکره با شرکت اسرائیلی NSO، مالک نرم افزار جاسوسی «پگاسوس» با هدف ردیابی افرادی است که توسط حماس دستگیر یا کشته شده اند. NSO در ایالات متحده ممنوع است و در حال حاضر در حال لابی گری برای حذف از لیست سیاه است.
  • حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد که این کشور از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیوان کیفری بین المللی شکایت کرده و وی را به نسل کشی در نوار غزه متهم کرده است.
  •  
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها