۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۲۴
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نقش کشورهای عربی در جنگ غزه

اخیراً یکی از رسانه‌های صهیونیستی در خبری مدعی شد که 9 کشور عربی همچون سدی در مقابل تلاش‌های صورت گرفته برای توقف جنگ علیه نوار غزه ایستاده‌اند و بیش از یک ماه است که این کار را همچنن ادامه می‌دهند. به گفته این رسانه: عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات متحده عربی، بحرین، جیبوتی، مغرب، سودان و موریتانی کشورهایی هستند که اجازه به ثمر نشستن تلاش‌های صورت گرفته جهت توقف جنگ را نمی‌دهند. این رسانه فاش کرد، این کشورها پیشنهاد دیگر کشورهای عربی را برای فشار بر رژیم صهیونیستی جهت توقف حملاتش به غزه را رد کردند. در رابطه با این مسأله ذکر نکاتی قابل بیان است:

  1. برخی کشورهای عربی نشان داده اند که همکاری های اطلاعاتی و امنیتی گسترده ای در طول 40 روز اخیر با صهیونیست ها دارند که نمونه بارز آن امارات است که حتی نماینده آن‌ها در سازمان ملل در دفاع از صهیونیست ها سخن گفت. اما امروز همین امارات که براساس خبرگزاری فرانس 24 در بمباران غزه در کنار صهیونیست ها بوده، طرح احداث بیمارستان صحرایی را در مرز مصر و غزه پیشنهاد می دهد! این همان سیاست دوگانه ای است که برخی رهبران کشورهای عربی آن را در پیش گرفته است.
  2. بسیاری از این کشورهای عربی با تفکر حماس و رویکرد مقاومت جهت گیری دارند و اقدامات حماس را خلاف سیاست های خود می دانند. به ویژه اینکه بیشتر این کشورها یا با رژیم صهیونیستی عادی سازی کرده اند یا مترصد عادی سازی روابط با این رژیم بودند.
  3. برخی کشورهای عربی معتقد به رویکرد سازش با رژیم صهیونیستی هستند و برهمین اساس رویکرد سازش با این رژیم را در پیش گرفتند و اعلام کردند که اقداماتی همچون عملیات طوفان الاقصی صرفاً هزینه برای فلسطین و منطقه داشته است. برهمین مبنا است که طرح سازش و همچنین طرح دودولتی را بیان می کنند و در مجمع عمومی سازمان ملل در بحث قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی نیز این طرح دودولتی را در پیش نویس قطعنامه آورده بودند. این درحالی است که خود صهیونیست ها اصلاً اعتقادی به طرح دودولتی ندارند و آن را بارها رد کرده و نپذیرفته اند و دولت افراطی نتانیاهو نیز به هیچ وجه آن را قبول ندارد.

۴. برخی از این کشورهای عربی به علت وابستگی سیستمی در تمامی ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی و امنیتی به آمریکا در یک مسیر هم راستا با سیاست های این کشور و رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند. به گونه ای که نتانیاهو در گفت و گو با اسرائیل تایمز نیز اعلام کرد که کشورهای عربی بهتر است سکوت کنند. این موضع گیری علناً نشان دهنده وابستگی برخی از این کشورها به آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی درگیری ها میان ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه ادامه دارد. در جبهه شمالی، رژیم صهیونیستی همچنان به بمباران و محاصره بیمارستان های غزه ادامه می دهد. در نتیجه محاصره رژیم صهیونیستی، ۱۷۹ نفر از شهدای بیمارستان الشفاء غزه در یک گور جمعی در صحن این بیمارستان دفن شدند. در این راستا سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد نیروهای رژیم صهیونیستی در حال جستجو در زیرزمین بیمارستان الشفا هستند. همچنین رژیم صهیونیستی مانع از خروج ۲۰۰ خانواده حاضر در بیمارستان الشفا شده است.

در پی حمله ارتش و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به اردوگاه طولکرم واقع در شمال غربی کرانه باختری، هفت فلسطینی به شهادت رسیدند. گردان واکنش سریع مقاومت در اردوگاه طولکرم نیز اعلام کرد که سه خودروی نظامی و یک دستگاه بولدوزر اسرائیلی را با بمب کنار جاده‌ای مورد حمله قرار داده است و در پی این حملات تعدادی از صهیونیست‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

در محور غرب شهر غزه، نبردهای شدید بین رزمندگان مقاومت و نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در محله های الرمال و الشیخ عجلین در جریان است. نظامیان رژیم صهیونیستی با پشتیبانی توپخانه‌ای و هوایی قصد پیشروی در این مناطق را دارند اما تاکنون به دلیل مقاومت نیروهای کتائب القسام از دست‌یابی به اهداف خود ناکام مانده‌اند. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی قصد دارد با پیشروی در محور الرمال و افزایش حملات از محور شیخ رضوان، رزمندگان مستقر در منطقه الشاطی واقع در غرب غزه را تحت فشار قرار داده و به نوعی این منطقه را تحت محاصره خود در بیاورد.

هواپیماها و تانک‌های اشغالگران رژیم صهیونیستی همچنان به بمباران مناطق مختلف غزه ادامه دادند. شمار شهدای غزه بر اثر ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه به بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید افزایش یافت. آمار زخمی های فلسطینی از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی را نیز بیش از ۲۹ هزار نفر اعلام کرد.

در جنوب شهر غزه گردان‌های القسام همچنین اعلام کرد که دو تانک و سه خودروی رژیم صهیونیستی در جنوب غرب شهر غزه را آلیاسین ۱۰۵ هدف قرار داده است. نیروهای مقاومت همچنین ۲۲ دستگاه نفربر صهیونیستی که در تلاش برای نفوذ به نوار غزه بودند، به صورت کامل نابود یا به صورت جزیی مورد آسیب قرار دادند. گردان‌های القسام همچنین تجمع نیروهای رژیم اشغالگر را در محور جنوب شهر غزه با سامانه موشکی «رجوم» و محور بیت حانون را با خمپاره‌های کالیبر سنگین هدف قرار دادند.هدف قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق نیز مواضع ائتلاف آمریکایی در تأسیسات گازی کونکو واقع در استان دیرالزور سوریه هدف حمله راکتی قرارداد. این ششمین حمله به آمریکایی‌ها در تأسیسات گازی کونکو و بیست و چهارمین حمله علیه مواضع آمریکا در سوریه طی روزهای اخیر می‌باشد.

در جبهه شمال فلسطین ، نیروهای حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی همچنان به تبادل حملات توپخانه ای، هوایی و پهپادی خود در مناطق مرزی پرداختند.

در ابعاد سیاسی، خبری را روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد که رژیم صهیونیستی و حماس بر روی آتش بسی ۵ روزه به توافق رسیده اند که براساس آن زنان و کودکان اسرائیلی به صورت گروهی با زندانیان زنان و جوانان فلسطینی در زندان های اسرائیل آزاد خواهند شد. در این رابطه ذکر نکاتی لازم و ضروری است:

  1. تا الان در بحث آتش بس رژیم صهیونیستی قائل به روز نبودند و تنها بر روی ساعت و آن هم وقفه های کوتاه ۳ تا ۴ ساعته تمرکز داشتند.
  2. در بحث اسرا نیز بیشتر بر روی تعداد و کل نظامیان بحث می‎کردند و اعتقادی به اسرای نظامی و غیرنظامی نداشتند که در بحث تعداد هم اعلام کردند که آمار حماس را قبول ندارند و تعداد بیشتر از اینهاست.
  3. در این تبادل همچنان نظامیان نزد حماس حضور دارند و فقط کودکان و نوجوانان آزاد می شوند و این مسأله شرط حماس مبنی بر تفکیک نظامی ها و غیرنظامی ها را شامل می شود.
  4. آزادی کودکان و زنان فلسطینی نشان دهنده دست برتر حماس در عرصه سیاسی است که این آزادسازی بدون محدودیت جغرافیایی بوده و نکته مهم تاکید حماس بر فلسطینی ها بوده است نه زندانیانی که در غزه دستگیر شده اند.
  5. در صورت وقوع چنین اتفاقی یک پیروزی برای حماس و یک شکست برای صهیونیست ها است که عملیات زمینی را به‌خاطر آزادی این اسرا انجام دادند و اکنون بعد از هفته ها هنوز نتوانستند یک نفر را آزاد کنند.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در بعد رسانه‌ای، روزنامه عبری زبان هاآرتص تأکید کرد که خانواده‌های اسرای رژیم صهیونیستی در غزه، دولت رژیم صهیونیستی را شدیداً مورد حمله قرار داده و گفته‌اند: «مشکل اصلی شما هستید نه حماس. آن‌ها گفته‌اند دولت در تأمین امنیت آن‌ها در جریان حمله هفتم اکتبر مبارزان حماس ناکام ماند و بسیاری از آن‌ها احساس می‌کنند هیچ مذاکرات جدی برای آزادی فرزندانشان در غزه در جریان نیست.» در راستای این خبر باید گفت که خانواده‌ها و بستگان بسیاری از اسرای رژیم صهیونیستی در غزه، دولت نتانیاهو را به‌شدت به باد انتقاد گرفته و تأکید دارند که دولت و سرویس‌های امنیتی در بازگرداندن فرزندانشان از غزه ناکام مانده‌اند. این امر بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی تا کنون نتوانسته است در جنگ غزه دستاوردی را کسب کند و به بهانه اسرا همچنان در حال جنایات شدید علیه مردم بی گناه غزه است. همچنین باید گفت که تا کنون حدود 60 نفر از اسرای رژیم صهیونیستی در غزه توسط حملات این رژیم کشته شده اند.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها