۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۲۸
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

آخرین تحولات فلسطین

۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و دستاوردهای مقاومت در عرصه میدانی

رژیم صهیونیستی که همواره ادعا می کرد مرکز فرماندهی و عملیات حماس در زیر بیمارستان شفا قرار دارد، با تصرف این بیمارستان و عدم وجود هرگونه مرکز فرماندهی و محل اختفای اسرا علناً یک شکست اطلاعاتی دیگر را متحمل شد. زیرا این رژیم ادعا می کرد که در صورت تصرف بیمارستان شفا، مرکز فرماندهی حماس متلاشی خواهد شد و این رژیم بعد از آن بر شمال غزه تسلط پیدا می کند. این در حالی است که این رژیم نه تنها به این هدف نرسید بلکه تاکنون کشته های زیادی را نیز متحمل شده است. برهمین مبنا ذکر نکاتی پیرامون این مساله قابل بیان است:

  1. رژیم صهیونیستی اهدافی را مبتنی بر نابودی حماس، تضعیف حماس و نابودی زیرساخت های حماس تبیین کرده بود که با گذشت 42 روز از جنگ به هیچ کدام از این موارد نرسیده است و دستاوردی نیز نداشته است. صرف تصرف برخی مناطق نمی تواند یک دستاورد باشد. زمانی می توان ادعای دستاورد داشت که به اهداف تعیین شده رسیده باشید. این رژیم بنابر اهداف سه گانه ای که تعیین کرده به هیچ کدام از آنها نرسیده و این نشان می دهد که علاوه بر عدم دستاورد، دچار هزینه های سنگین نظامی و انسانی نیز شده است.
  2. در مقابل می توان گفت که حماس و گروه های مقاومت در جنگ دستاوردهای مختلفی به ویژه در عرصه اطلاعاتی و نظامی داشته اند. به گونه ای که حماس توانست این رژیم را همچون عملیات طوفان الاقصی در بحث بیمارستان شفا دچار خطای محاسباتی کند و یک شکست اطلاعاتی دیگر را بر این رژیم تحمیل کند. همچنین تلفات انسانی که اسرائیل در طول 20 روز گذشته از آغاز جنگ زمینی داده بسیار بیشتر از آمار اعلامی است و این مساله امروزه به چالش اساسی برای ارتش به اصطلاج پنج دنیا تبدیل شده است.
  3. راهبرد حماس در عرصه میدانی بر طولانی کردن جنگ، فرسوده کردن نظامیان اسرائیلی و بالابردن تلفات نظامیان در جهت فشار بر جبهه داخلی است. زیرا جبهه داخلی تاب آوری راهبردی ندارد و اقتصاد و امنیت این رژیم را بیش از پیش به مخاطره می اندازد.  بر همین مبنا است که حماس با صهیونیست ها اکنون وارد جنگ شهری شده اند و با تصاعد بحران و افزایش جنگ شهری امکان افزایش تلفات انسانی و نابودی ادوات نظامی صهیونیست ها را بالا برده اند.
  4. براساس شرایط میدانی و باتوجه به راهبرد صهیونیست ها و حماس در جنگ شهری و عدم رسیدن صهیونیست ها به اسرای خود می توان گفت که صهیونیست ها از هم اکنون به شکست عملیات زمینی در غزه اذعان دارند و این را می توان در سخنان نتانیاهو مبنی بر اینکه حتی یک نفر اسیر را نتوانسته اند در غزه آزاد کنند، خود را نشان داده است. زیرا نتانیاهو با اعلام اینکه اکثریت اسرا در مناطق شمالی غزه و در بیمارستان شفا هستند، مقامات آمریکایی و خانواده های شهرک نشینان را برای گسترش انجام عملیات زمینی متقاعد کرده بود که با عدم وجود اسرا و حتی شکست سازمان رزم حماس این مساله بر همگان آشکار شد که نتانیاهو نه تنها راهبرد خاصی در جنگ ندارد بلکه بیشتر به دنبال طولانی کردن جنگ در جهت ابقای خود در سمت نخست وزیری است که سخنان وی مبنی بر عدم کناره گیری از سمت نخست زویری بعد از جنگ موید این نکته است.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی درگیری ها میان ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه ادامه دارد. در جبهه شمال غزه، نیروهای رژیم صهیونیستی در امتداد خیابان عمر المختار پیشروی کرده و به بیمارستان المعمدانی در وسط شهر غزه رسیدند و این بیمارستان را محاصره کردند. در حال حاضر درگیرها در اطراف بیمارستان المعمدانی و تقاطع السامر به شدت ادامه دارد. همچنین درگیری‌ها در مناطق دیگر مانند التوام، سلاطین، بین حانون، تل‌الهوا و اطراف بیت لاهیا ادامه دارد. پیشروی نیروهای رژیم صهیونیستی به آهستگی در جریان است و اکنون جنگ حالت شهری به خود گرفته است که همین مساله موجب تلفات نظامی گسترده به این رژیم شده است.

در جبهه جنوب غزه، بر اساس اطلاعات میدانی، رژیم صهیونیستی از ساکنان شرق البریج خواسته است تا فوراً این مناطق را ترک کنند. به‌نظر می‌رسد ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد عملیات خود را از سمت منطقه جحرالدیک به سمت البریج گسترش دهد. همچنین اطلاعاتی در خصوص پیشروی جزئی ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی نوار غزه در منطقه الفخاری در جنوب خان یونس وجود دارد و تحرکات رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه در این مناطق افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی همچنین مناطق مختلف نوار غزه را مورد حمله هوایی قرار می دهد و شمار شهدای غزه به بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از جمله ۵۰۰۰ کودک و ۳۳۰۰ زن افزایش یافته و شمار مجروحان هم به بیش از ۳۰۰۰۰ نفر رسیده است.

از طرفی ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار تصاویری، مدعی کشف یکی از تونل‌های متعلق به کتائب القسام در محیط بیمارستان الشفا در غزه شد. پیش‌تر رژیم صهیونیستی ادعا کرد که مقر فرماندهی کتائب القسام، شاخه نظامی حماس در بیمارستان الشفا واقع شده و اسرای رژیم صهیونیستی در تونل‌های زیر این بیمارستان نگهداری می‌شوند. بر اساس این ادعای نادرست، ارتش رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را اهداف نظامی قانونی اعلام کرد.

در جبهه شمال سرزمین های اشغالی، نیروهای حزب الله لبنان در پاسخ به حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق جنوبی لبنان، مواضع آن‌ها در شمال فلسطین اشغالی را مورد حمله توپخانه‌ای و پهپادی قرار دادند.

مقاومت عراق نیز در پاسخ به جنایات دشمن علیه مردم در غزه، پایگاه اشغالگران آمریکایی عین الاسد در غرب عراق را با استفاده از دو فروند پهپاد هدف قرار دادند و مستقیم به اهداف خود اصابت کردند.

در ابعاد سیاسی، روزنامه عبری زبان "رژیم صهیونیستی الیوم" اخیراً اعلام کرد که «بنیامین نتانیاهو به اعضای کنست از حزب لیکود گفته است که پس از پایان جنگ در غزه، نه قصد استعفا دارد و نه اجازه می‌دهد انتخابات مجدد برگزار شود.» در این راستا باید گفت که پس از روی کار آمدن دولت نتانیاهو، وی به دلایل جرایم و فسادهای شخصی خود از جمله فساد اقتصادی، مترصد تغییر قانون و تصویب قانون اصلاحات قضایی در رژیم صهیونیستی بود تا با این اقدام، اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی را کاهش و به دولت خود واگذار کند تا بتواند خود را تبرئه کند که نتیجه این اقدام نتانیاهو، 40 هفته اعتراضات در رژم صهیونیستی بود. حال پس از عملیات طوفان الأقصی، بسیاری از صاحب نظران و شهرک نشینان رژیم صهیونیستی نتانیاهو را مقصر عملیات طوفان الأقصی می دانستند و احتمال کنار گذاشتن نتانیاهو پس از جنگ غزه بسیار مطرح است ولی صحبت های اخیر نتانیاهو بیانگر آن است که تحت هیچ شرایطی حاضر به کناره گیری از قدرت نیست و این امر می تواند به بیشتر شدن شکاف‌های سیاسی در درون رژیم صهیونیستی دامن بزند.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در بعد رسانه‌ای، روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران بین‌المللی وام با سود بالا برای تامین هزینه‌های جنگ علیه غزه دریافت کرده است. همچنین پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارش خود نوشت: «بر اساس یافته های یک نظرسنجی که توسط اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی انجام گرفته، این نکته آشکار شده که از هر ۳ کسب و کار رژیم صهیونیستی، یکی تعطیل شده و بقیه نیز با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند. نکته قابل تامل اینکه بیش از نیمی از کسب و کارهای رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده اند که ۵۰ درصد یا بیشتر در درآمدهای خود خسارت دیده‌اند.» این اخبار بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی، در همه زمینه ها به ویژه در زمینه اقتصادی دچار چالش های زیادی شده است که می تواند فروپاشی این رژیم را تسریع کند.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها