۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۳۱
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

چهار راهبرد نظامی جدید صهیونیست ها در جنگ غزه

لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی اخیراً یک راهبرد چهار بندی را برای ادامه جنگ و پایان دادن به آن ترسیم کرده است که این چهار مورد عبارت اند از:

  1. آزادی همه اسرا: این مساله بدون استثنا در سخنان مقامات نظامی و سیاسی صهیونیست ها همواره وجود دارد و به همین دلیل است که نتانیاهو اعلام کرد در صورت آزادی اسرا، توافق آتش بس موقت صورت خواهد گرفت.
  2. حذف رهبران حماس در داخل و خارج از فلسطین: این گزاره در طول جنگ فعلی نیز همچنان در دستورکار صهیونیست ها قرار دارد و به دنبال آن هستند که برخی رهبران حماس همچون السنوار را ترور کنند. در بحث ترور رهبران فلسطینی در خارج از سرزمین های اشغالی نیز این گزاره مطمئناً در دستور کار صهیونیست ها بعد از جنگ قرار خواهد گرفت.
  3. نابودی تمامی زیرساخت های حماس در غزه: در طول جنگ اخیر این مساله بارها خود را نشان داده است، اما تاکنون در این امر موفقیت خاصی نصیب صهیونیست ها نشده است. زیرا توان عملیاتی و اقدامات راهبردی مقاومت به ویژه در حملات موشکی به شهرهای مهم همچون تل آویو ادامه دارد و در جنگ میدانی نیز همچنان توان مقابله و عملیاتی بالایی از خود نشان داده اند.
  4. ایجاد یک نوار امنیتی به طول 3 کیلومتر در مرز غزه با سرزمین های اشغالی: این گزاره در واقع همان بحث مطرح کردن ایجاد یک منطقه حائل بین غزه با سرزمین های اشغالی است که گالانت، وزیر جنگ و نتانیاهو نیز بارها آن را اعلام کرده اند که باید یک منطقه حائلی بین غزه و سرزمین های اشغالی ایجاد شود. به همین دلیل است که تمرکز عملیاتی صهیونیست ها نیز بر روی محور شمالی قرار دارد که این منطقه را به عنوان منطقه حائل ایجاد کنند. البته بحث لیبرمن شامل تمام مرزهای غزه با سرزمین های اشغالی می شود و صرفاً بر روی مناطق شمالی تمرکز نکرده است.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی درگیری ها میان ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه ادامه دارد. در جبهه شمال شهر غزه، تبادل آتش میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی در محورهای الرمال، الشیخ رضوان و التوام همچنان برقرار است. شدت حملات به مناطق الزیتون و تل الهوا در جنوب غرب شهر غزه افزایش یافته است. بر اساس آخرین اطلاعات میدانی نیروهای رژیم صهیونیستی به پیشروی‌هایی در محورهای مذکور دست یافته اند. به نظر می‌رسد نظامیان رژیم صهیونیستی با پشتیبانی توپخانه‌ای و هوایی قصد پیشروی در این مناطق و ایجاد یک پاکت محاصره جدید را داشته باشند ولی مقاومت فلسطین تا کنون با اقدامات ضربتی خود مانع از تحقق این امر شده اند. از سوی دیگر، ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی نیز از گسترش عملیات زمینی خود به همه مناطق و محورها به‌ویژه به مناطق جبالیا و الزیتون خبر داد. در محور بیت لاهیا و بیت حانون نیز نیروهای رژیم صهیونیستی به آهستگی در حال پیشروی هستند. این امر نشان می‌دهد که با وجود حملات گسترده و مستمر ارتش رژیم صهیونیستی علیه مواضع مقاومت در غزه، گروه‌های فلسطینی در حفظ توان و ساختار نظامی خود تا حد زیادی موفق عمل کرده‌اند.

از طرفی طبق اعلام هلال احمر فلسطین، محاصره بیمارستان المعمدانی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. مناطق اطراف بیمارستان شاهد بمبارانهای هوایی شدید است و نبردهای زمینی نیز ادامه دارد.

نکته جالب توجه، استمرار حملات راکتی و پهپادی به سرزمین‌های اشغالی و نظامیان صهیونیست توسط کتائب القسام است. این حملات در حالی انجام می‌شود که بمباران‌های هواگردهای رژیم صهیونیستی و پرواز پهپادهای جاسوسی بر فراز مناطق مختلف نوار غزه به‌صورت ۲۴ ساعته ادامه دارد.

در جبهه شمال فسطین، ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به تشدید حملات راکتی و توپخانه‌ای حزب الله در مناطق مرزی جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی، علاوه بر اجرای حملات هوایی و توپخانه‌ای، بالگردهای خود را برای اولین بار در طول جنگ وارد جبهه لبنان کرد. رزمندگان حزب الله نیز مواضع «الراهب»، «خله ورده» و «حدب البستان» ارتش رژیم صهیونیستی را با سلاح‌های مناسب و موشک‌های هدایت‌شونده هدف قرار داد و تلفات مستقیم به صفوف دشمن وارد کردند.

مقاومت عراق نیز پایگاه نظامی ارتش اشغالگر آمریکا در منطقه التنف واقع در استان حمص سوریه، مواضع تروریست‌های آمریکایی در تأسیسات گازی کونکو و میدان نفتی العمر واقع در استان دیرالزور را هدف حملات راکتی قرار داد. این هفتمین حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه التنف، هفتمین حمله به آمریکایی‌ها در تأسیسات گازی کونکو و سیزدهمین حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر طی روزهای اخیر می‌باشد.

بر اثر تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر به شهادت رسیده‌اند و تعداد زخمی‌های تجاوز اخیر رژیم اشغالگر، به ۳۰ هزار نفر رسیده است که بیشر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. بر اثر جنایت اخیر اشغالگران در مدرسه الفاخوره جبالیا واقع در شمال نوار غزه، بیش از ۲۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند. رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنین ۵۰۰ بیمار را از بیمارستان الشفا اخراج کرده است. این در حالی است که بیماران مذکور به شدت نیازمند دریافت خدمات درمانی و مداوا و بستری در مراکز بیمارستانی هستند.

در ابعاد سیاسی، باید به فشار افکار عمومی جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد. در این راستا نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست مطبوعاتی اخیر خود اعتراف کرد که: «فشارهای بین‌المللی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، از ما خواسته شد که ما وارد غزه یا بیمارستان شفا نشویم و آتش بس اعلام کنیم.» این امر بیانگر آن است که جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم جهان آشکار شده است و مردم کشورهای جهان با تظاهرات خود علیه اقدامات رژیم صهیونیستی، به دولت‌های خود فشار می آورند که نه تنها جنایات این رژیم را محکوم بلکه با تحریم و قطع رابطه با رژیم صهیونیستی، از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند. لذا یکی از اهرم های فشار علیه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نیز همین فشار افکار عمومی جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی است.

در بعد دیگر سیاسی، اخیراً روزنامه «بلومبرگ» نوشته است: «به گفته افراد مطلع، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در حال تلاش برای طرحی جهت استقرار یک نیروی حافظ صلح بین‌المللی در نوار غزه پس از جنگ هستند که فشار بر رژیم صهیونیستی را برای پایان دادن به عملیات نظامی خود افزایش می‌دهد.» همچنین جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیراً گفته بود که «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) قادر به کنترل نوار غزه در مرحله پساجنگ نخواهد بود. به اعتقاد وی تنها یک قدرت سیاسی قادر به انجام آن است و آن تشکیلات خودگردان فلسطین است.» این امر بیانگر آن است که مقامات غربی همچنان دچار اشتباهات محاسباتی- اطلاعاتی در جنگ غزه هستند چراکه رژیم صهیونیستی تا کنون به رغم آن که جنایات متعددی علیه مردم مظلوم فلسطین انجام داده است ولی تا کنون در هیچ عرصه ای نتوانسته در جنگ غزه پیروزی ای به دست آورد. اخیراً نیز شکست اطلاعاتی آن ها درخصوص وجود اسرای صهیونیستی و مقر فرماندهی گردان های القسام در زیر بیمارستان شفا روشن شد. لذا آینده جنگ غزه و دولت این منطقه، به دست مقاومت فلسطین در غزه رقم خواهد خورد نه طرح های غربی- عبری!

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در بعد رسانه‌ای، روزنامه فرانسوی لیبراسیون دربارۀ حملات گروه‌های مقاومت منطقه به پایگاه‌های آمریکایی نوشت: "این حملات، عملیات تلافی‌جویانۀ تهران در پاسخ به حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه است. از هفتم اکتبر گذشته و حملۀ حماس به رژیم صهیونیستی، دست کم ٥٦ حملۀ پهپادی و موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام گرفته و حدود ٦٠ نظامی آمریکا زخمی شده‌اند. برای آمریکا، پاسخگویی به حملات ایران، به یک معادله بسیار پیچیده تبدیل شده؛ زیرا نه می‌تواند مواضع خود را در منطقه رها کند، آن‌هم در زمانی که رژیم صهیونیستی، درگیر جنگ است و با خطر رویارویی در چند جبهه رو‌به‌رو است؛ و نه با قدرت آتش سنگین، پاسخ ایران را بدهد، زیرا،  آتش جنگ را شعله‌ور می‌کند و خروج اضطراری آمریکا از منطقه را در پی خواهد داشت. " در این خصوص باید گفت که نیروهای مقاومت گرچه در اقدامات خود با هم هماهنگ هستند ولی اقدامات آن‌ها علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی توسط خود گروه های مقاومت انجام می‌گیرد. از طرفی این مطالب از سوی روزنامه های غربی بیانگر شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا است.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها