۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۳۹
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

سیاست ابهام استراتژیک و تنگنای استراتژیک محور مقاومت

از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه همواره برخی مسائل و راهبردها برای صهیونیست ها و حتی آمریکایی ها مبهم و تاحدودزیادی مبتنی بر عدم رسیدن به نتیجه بوده است. در این راستا دو اصل مهم ابهام و تنگنای استراتژیک برای دشمن اتفاق افتاده که منجر به عدم تصمیم گیری خاص در رابطه با مسأله جنگ شده است. در رابطه با این گزاره ذکر برخی نکات قابل تبیین است:

  1. اولین اصل مهم در محور مقاومت تکیه بر اصل ابهام استراتژیک است که تا مقطع فعلی دشمن را در حالت ابهام در بحث سطح واکنش قرار داده است. اصل ابهام استراتژیک به طور کامل در مورد حزب الله قابل تبیین است. یعنی اکنون برای صهیونیست ها و آمریکایی ها مشخص نیست که حزب‌الله وارد جنگ گسترده خواهد شد یا همچنان در این وضعیت اقدامات خود را انجام خواهد داد. همچنین برای آمریکایی ها و صهیونیست ها این گزاره معلوم نیست که حزب الله با چه نوع اقدام یا اقداماتی وارد جنگ همه جانبه و گسترده خواهد شد. این امر از یک طرف دشمن را در وضعیت انفعالی و عدم بازیگری قرار داده است و از سوی دیگر منجر به کاهش اقدامات آن در عرصه میدانی شده است.
  2. دومین اصل مهم تنگنای استراتژیک است که این راهبرد توسط یمنی ها به خوبی اجرا شده است. اصل تنگنای استراتژیک بدین معنی است که دشمن را در یک حالت پاسخ یا عدم پاسخ قرار داد. در این میان آمریکایی ها و صهیونیست ها معتقدند که چنانچه حمله یا اقدامی را علیه یمن انجام دهند ممکن است با واکنش سخت از طرف یمنی ها مواجه شوند و این در سخنان محمد البخیتی کاملاً مشهود و معلوم بود و از سوی دیگر چنانچه پاسخ ندهند منجر به اقدامات بعدی توسط یمنی ها خواهد شد که اعتقاد دارند تاکنون این گونه بوده و یمنی ها از سطح اقدامات موشکی و پاپادی به سطح توقیف کشتی ها رسیده اند. این وضعیت تاکنون منجر به ایجاد یک توازن قوا برای محورمقاومت شده و از این رو در آینده باید منتظر اقدامات بعدی علیه منافع این رژیم در عرصه های مختلف بود.
  3. دشمن صهیونیستی به طور کامل در یک فقدان استراتژیک قرار گرفته و این را در ابعاد میدانی به وضوح از خود نشان داده است. رژیم صهیونیستی هربار یک استراتژی برای جنگ تعیین می کند. در مراحلی اعلام کرد که به دنبال حذف حماس است و تا حذف حماس به جنگ ادامه می دهد. در مراحل بعد اعلام کرد سیاست تضعیف حماس را در پیش خواهد گرفت که اکنون نیز در این امر ناکام مانده است. این آشفتگی راهبردی نشان می‌دهد که نتیجه خاصی نیز توسط این رژیم برای آینده جنگ متصور نیست و تنها اکتفا به وضعیت میدانی کرده که هر نتیجه ای به دست آمد براساس آن اقدامات بعدی را سازمان دهی کند.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی، تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه همچنان ادامه دارد. ارتش رژیم صهیونیستی، تانک‌های خود را مقابل بیمارستان اندونزیایی در شهر غزه مستقر کرده است. طبق اعلام منابع محلی، تک‌تیراندازان رژیم صهیونیسیتی نیز در برج‌های مسکونی شیخ زاید در نزدیکی بیمارستان اندونزیایی مستقر شده و اهدافی را در این بیمارستان مورد حمله قرار داده اند. حملات شدیدی به بیمارستان اندونزیایی انجام شده که طی آن شمار زیادی از جمله تعدادی از کادر درمانی و پزشکی و مجروحان به شهادت رسیده اند. رژیم صهیونیستی درصدد تشدید حملات خود و خارج کردن کامل این بیمارستان از خدمت رسانی است. ادعاهای دشمن صهیونیستی در مورد بیمارستان شفا دروغ و بی‌اساس بود و اکنون همان ادعاها را برای تخلیه بیمارستان اندونزیایی تکرار می‌کند. بیمارستان اندونزیایی تنها مرکز درمانی در شمال غزه است که همچنان فعالیت دارد.

در طرف مقابل مقاومت فلسطین، طی روزهای گذشته ۶۰ خودروی زره پوش و نظامی ارتش صهیونیستی از جمله ۱۰ نفربر را منهدم کردند. مقاومت فلسطین طی چند روز اخیر چندین عملیات منحصر به فرد اجرا کردند و تعداد زیادی از نظامیان صهیونیست را به هلاکت رسانده و زخمی کردند. یک تیم متشکل از 25 نیروهای زبده قسام، موفق شد به استحکامات دشمن در بیمارستان الرنتیسی حمله کند و 4 نظامی رژیم صهیونیستی را به هلاکت برساند. همچنین طی شب گذشته بیشترین حملات موشکی و راکتی به شهرهای اشغالی در طول 45 روز گذشته توسط گروه های مقاومت در غزه صورت گرفت که در این میان صدای آژیرهای ممتد در تل آویو بیشتر از سایر مناطق بود. این در حالی است که نتانیاهو چند روز قبل اعلام کرده بود که کارخانه ها و مراکز صنعتی فعالیت های خود را مجدداً آغاز کنند. این حملات نشان داد که نه تنها قدرت مقاومت در پاسخ گویی همچنان پابرجاست بلکه سطح اقدامات آن نیز گسترده تر شده است.

در جبهه شمال فلسطین، درگیری ها میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان همچنان ادامه دارد. نیروهای حزب الله لبنان حملات راکتی و پهپادی سنگینی را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در کریات شمونه و پایگاه بیرانیت اجرا کردند. حزب الله 40 موشک و 3 فروند هواپیمای انتحاری به سمت مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در الجلیل پرتاب کرد که قدرتمندترین حمله، شلیک موشک برکان به پایگاه پرانیت بود که خسارات زیادی به بار آورد.

گروه مقاومت اسلامی عراق نیز در پاسخ به جنایات علیه نوار غزه، محل استقرار اشغالگران آمریکایی در عین‌الاسد را با پهپاد هدف قرار دادند که مستقیماً به اهداف اصابت کرد. پیش از آن نیز مقاومت اسلامی عراق اعلام کرده بود که پایگاه اشغالگران آمریکایی در منطقه حریر در استان اربیل واقع در شمال این کشور را با پهپاد هدف قرار داده است.

در ابعاد سیاسی نیز همچنان جهت گیری افکار عمومی به سمت حمایت های آمریکا از این رژیم است که اخیراً نیز شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا درخصوص تأثیر جنگ غزه بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نظرسنجی منتشر کرد که برای نخستین بار در این نظرسنجی و در یک رقابت فرضی برای انتخاب ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ با اختلاف 2 درصد از بایدن پیش است. محبوبیت بایدن متاثر از تحولات غزه در میان جوانان آمریکایی با کاهش چشمگیری مواجه شده و حالا تنها 42% جوانان 18 تا 34 ساله در آمریکا از او حمایت می‌کنند. در حال حاضر محبوبیت فلسطین در میان مردم آمریکا از محوبیت مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان این کشور بیشتر است. میزان نگاه منفی به فلسطین در آمریکا، از میزان نگاه منفی به ترامپ و بایدن کمتر است. همچنین 62 درصد مردم آمریکا مخالف عملکرد جو بایدن در عرصه سیاست خارجی هستند. این گزارش ها بیانگر تأثیر حمایت های بایدن از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه غزه است و افکار عمومی جهان به ویژه در آمریکا، به شدت از جنایات رژیم صهیونیستی و کمک های آمریکا برای این جنایات انتقاد دارند که در قالب تظاهرات و اعتراض های مختلف در مقابل کاخ سفید این خشم و انزجار خود را به رخ مقامات می کشند.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در بعد رسانه‌ای باید به این موضوع اشاره کرد که اخیراً گزارشی توسط دفتر آمار مرکزی رژیم صهیونیستی در مورد بیکاری منتشر شده که مختصات آن به شرح ذیل است: «نرخ بیکاری در اراضی اشغالی در ماه اکتبر به حدود 10 درصد افزایش یافته است. جنگ کنونی در غزه باعث شده تا ده‌ها هزار نفر از ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور غزه این منطقه را ترک کنند. این در حالی است که نرخ بیکاری در فلسطین اشغالی در ماه گذشته حدود 3.4 درصد بوده است. طبق آمارهای دفتر مذکور، حدود 46 هزار کارگر رژیم صهیونیستی به سبب جنگ بیکار شده‌اند.» این آمار نشان دهنده وضعیت بغرنج اقتصادی رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الأقصی است که وضعیت اقتصادی این رژیم را بدتر کرده است. همچنین این احتمال مطرح شده که بعد از جنگ اخیر، رژیم صهیونیستی با یک بحران اقتصادی روبه رو شود
  2. در بعد دیگر رسانه ای، گزارش کانال 12 رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گرفت. در این گزارش آمده است که "اگر جنگ تمام شود گردشگران به رژیم صهیونیستی نخواهند آمد. چند روز پیش رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که تفرجگاه توریستی ایلات به پناهگاه حدود ۶۰ هزار شهر‌ک‌نشین صهیونیستی که از شهرک‌های همجواره غزه تخلیه شده‌اند، تبدیل شده است." این گزاره ها بیانگر آمار بالای آواره های صهیونیستی از مرزهای شمالی سرزمین هتای اشغالی و شهرک های اطراف نوار غزه است که رژیم صهیونیستی را درجهت اسکان آن ها دچار مشکل کرده است.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها