۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۵۵
۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳

3 شکست راهبردی رژیم صهیونیستی در جریان آتش‌بس موقت جنگ غزه

رژیم صهیونیستی برخلاف تمامی ادعاهای خود که سعی داشته با استفاده از به اصطلاح اهرم های مختلف قدرتش، معادلات مطلوب خود را به مقاومت اسلامی فسلطین تحمیل کند، در نهایت مجبور شد به توافق آتش بس با جنبش حماس تن دهد. موضوعی که تا حد زیادی یک عقب نشینی قابل توجه را از جانب صهیونیست ها به ذهن متبادر می‌کند و واضح ترین معنای آن این است که این رژیم نتوانسته در عرصه میدانی به آنچه ادعای آن را می کرده دست یابد و مجبور شده راهِ مذاکره با حماس را در پیش گیرد.
۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

با رایزنی های بین المللی و به طور خاص کنشگری دولت های مصر و قطر و همکاریهای نهادهای وابسته به سازمان متحد نظیر صلیب سرخ جهانی، به مدت 4 روز  آتش بس موقت میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین برقرار شد. آتش بسی که با انقضای آن، به مدت 2 روز دیگر تمدید شد. این توافق آتش بس از بندهای مختلفی تشکیل شده که از جمله آن ها می توان به توقف کلیه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و همچنین تسهیل ورود مواد عذایی، اقلام دارویی، سوخت و دیگر کالاهای اساسی به نوار غزه اشاره کرد. در کنار این ها، مبادله اسرای غیرنظامیان صهیونیست با اسرای غیرنظامی فلسطینی که سال هاست در زندان های رژیم اشغالگر قدس به سر می برند نیز انجام شده است. با این همه، یکی از نکاتی که در روزهای گذشته، بسیاری از ناظران و تحلیلگران به آن اشاره داشته اند و تقریبا در مورد آن اجماع نظر وجود داشته، این مساله بوده که مقاومت اسلامی فلسطین توانسته در جریان توافق آتش بس موقت اخیر، شکست های راهبردی را به دشمن صهیونیست وارد کند. موضوعی که بعضاً خودِ نشریات و تحلیلگران رژیم صهیونیستی نیز به آن اذعان داشته اند. از این رو به طور خاص می توان به 3 شکست قابل توجه صهیونیست ها در بحبوحه توافق آتش بس موقت با مقاومت اسلامی فلسطین اشاره کرد.

اولا، رژیم صهیونیستی برخلاف تمامی ادعاهای خود که سعی دارد با استفاده از به اصطلاح اهرم های مختلف قدرتش، معادلات مطلوب خود را به مقاومت اسلامی فلسطین تحمیل کند، در نهایت مجبور شد به توافق آتش‌بس با جنبش حماس تن دهد. موضوعی که تا حد زیادی یک عقب نشینی قابل توجه را از جانب صهیونیست ها به ذهن متبادر می کند و واضح ترین معنای آن این است که این رژیم نتوانسته در عرصه میدانی به آنچه ادعای آن را می کرده دست یابد و مجبور شده راهِ مذاکره با حماس را در پیش گیرد. نکته قابل تامل اینکه صهیونیست ها مجبور شده اند با افراد و تشکیلاتی مذاکره کنند که از ابتدای جنگ غزه با ادعاهای دور و دراز خود مدعی نابود‌کردنِ سریع آن بوده اند. موضوعی که خود ابعاد شکست صهیونیست ها را جدی تر و گسترده تر می کند.

دوم اینکه نگاهی گذرا به آن دسته از زندانیان فلسطینی که از زندان های رژیم اشغالگر قدس آزاد شده اند نشان می دهد که اغلب آن ها را زنان و نوجوانان تشکیل می دهند. افرادی که پس از آزادی از زندان های رژیم صهیونیستی، تا حد زیادی از رفتار های غیرانسانی صهیونیست ها با خود شکایت کردند و البته که حمایت خود از مقاومت اسلامی فلسطین را نیز ابراز کردند. با این حال، در جبهه مقابل، اسرای غیرنظامی صهیونیست که در مدت اخیر از سوی نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین آزاد شده اند، بارها از رفتارهای انسانی رزمندگان مقاومت با خود سخن گفته اند و حتی در نمونه ای که اخیرا و در جریان معادله مبادله اسرا شاهد آن بوده ایم، یکی از اسیران صهیونیست در نامه ای به رزمندگان مقاومت، از رفتارهای انسانی آن ها با خود سپاسگزاری کرده است. معادله‌ای که در کلیت خود از یک شکست بزرگ اخلاقی برای صهیونیست ها و در نقطه مقابل کسب یک دستاورد اخلاقی قابل توجه برای مقاومت اسلامی فلسطین حکایت دارد.

و در نهایت سوم اینکه در جریان معادله مبادله اسرا، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی صهیونیست ها با شوک های قابل توحهی رو به رو شدند. کما اینکه آن ها این تصور را نداشتند که نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین، شمار قابل ملاحظه ای از اسرای اسرائیلی را که اخیرا مبادله شدند، از مناطق شمالی نوار غزه که محل درگیریهای سنگین میان رزمندگان مقاومت و رژیم اشغالگر قدس بوده، آزاد کنند. در واقع، تصور و تحلیل دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی صهیونیست ها این بود که مقاومت اسلامی فلسطین اقدام به انتقال اسرای مذکور به مناطق جنوبی نوار غزه کرده است.

موضوعی که در کلیت خود یک بُرد مهم اطلاعاتی برای مقاومت اسلامی فلسطین بوده و در عین حال، پوشالی بودنِ ادعاهای دور و دراز صهیونیست ها مبنی بر تسلط کاملشان بر تحولات مناطق شمالی نوار غزه را به نمایش گذاشته است. کما اینکه به تازگی شمار قابل توحهی از نشریات غربی از اشراف گسترده حماس بر نوار غزه و به ویژه بخش های شمالی آن، ابراز شگفتی کرده اند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها