۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۶۶
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

سناریوهای آمریکا برای مسئله فلسطین بعد از جنگ غزه

سناریوهای آمریکا برای روز بعد از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، علاوه بر پیچیدگی‌ها و درهم تنیدگی محاسبات طرف‌های ذیربط، چالش‌ها و موانع متعددی را نشان می‌دهد که مانع اجرای عملی آن‌ها می‌شود
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
نویسنده : رامین بخشی کارشناس مسائل بین الملل

اگرچه تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون متوقف نشده است، اما این امر مانع از آغاز بحث گسترده در نهادهای غربی، دانشگاهی و محافل تحقیقاتی در مورد سناریوهای احتمالی روز بعد از پایان جنگ در غزه نشده است که با عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 آغاز شد. این سناریوها در ارتباط با تلاش برای یافتن پاسخ به سؤالات اصلی مربوط به آینده درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی، مسیرهای احتمالی حل‌وفصل سیاسی با توجه به شرایط جدید تحمیل‌شده توسط عملیات «طوفان الاقصی» و تحولات بعدی تشدید تنش توسط رژیم صهیونیستی مطرح شده‌اند. در پاسخ به حمله حماس در 7 اکتبر 2023، رژیم صهیونیستی یک جنگ همه‌جانبه را آغاز کرد که هدف آن از بین بردن جنبش فلسطین بود. امروز، درحالی‌که درخواست‌ها برای توافقات بشردوستانه و آتش‌بس در حال افزایش است، بحث‌های کمتری در مورد آینده مسئله فلسطین پس از جنگ غزه وجود دارد.

در زیر 5 سناریو برای آینده مسئله فلسطین پس از پایان عملیات زمینی در حال انجام در غزه آورده شده است. این سناریوها بدون توجه به قطعی بودن یا نبودن سناریو، آینده احتمالی را توصیف می‌کنند و ما را به بررسی دقیق این احتمالات ترغیب می‌کنند.

  • مدیریت موقت نوار غزه و توانمندسازی تشکیلات خودگردان فلسطین: در خط مقدم سناریوهای آمریکا در مورد آینده نوار غزه، چیزی است که انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک تحت عنوان «اهداف جنگی رژیم صهیونیستی و اصول تشکیل دولت موقت پسا-حماس در غزه» بر اساس این پیش‌فرض که رژیم صهیونیستی موفق به نابود کردن حماس خواهد شد، مطرح کرده است. این دیدگاه مبتنی بر دو جنبه رویه‌ای بود: اولی مبتنی بر تشکیل یک «دولت موقت» در غزه و دومی مبتنی بر اصلاح تشکیلات خودگردان فلسطین و توانمندسازی آن برای مدیریت نوار غزه است. در خصوص موضوع تشکیل دولت موقت در نوار غزه، چشم‌انداز پیشنهادی آمریکا در این خصوص به شرح زیر است:
  • دولت غیرنظامی پسا-حماس غزه را باید فلسطینی‌ها رهبری و اداره کنند.( تشکیلات خودگردان) ولی امنیت و تشکیلات نظامی غزه همانند کرانه باختری، توسط رژیم صهیونیستی اجرا خواهد شد.
  • تأمین امنیت عمومی و اجرای قانون می‌تواند به کنسرسیومی متشکل از پنج کشور عربی سپرده شود که با رژیم صهیونیستی به توافق‌ صلح رسیده‌اند.
  • حامیان مالی بین‌المللی، سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های امدادگر و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی زیر چتر سازمان جدیدی همکاری خواهند کرد که همراه با دولت غیرنظامی غزه مسئول تعمیر، بازسازی و توسعه است.

2-بازگشت به نقطه اول- وضعیت قبل از 7 اکتبر: بر اساس این سناریو، رژیم صهیونیستی عملیات زمینی خود را به شمال نوار غزه محدود خواهد کرد. به این دلیل که هرگونه گسترش نبرد کنونی به سمت جنوب باعث رنج عظیم انسانی و آوارگی اجباری می‌شود که به‌منزله پاک‌سازی قومی است که جامعه بین‌المللی نمی‌تواند آن را بپذیرد. لذا وضعیت به روال سابق رژیم صهیونیستی و غزه برگردد.

3-الحاق جزئی شمال غزه و بخش‌هایی از کرانه باختری: در این سناریو، رژیم صهیونیستی به یک حمله زمینی موقت در شمال غزه بسنده نمی‌کند، بلکه آن را تحت حاکمیت خود قرار می‌دهد. بیشتر فلسطینی‌های باقی‌مانده را به جنوب غزه کوچ می دهد. علاوه بر این، بر اساس این سناریو، دولت رژیم صهیونیستی از رویدادهای 7 اکتبر برای توجیه الحاق "منطقه C" کرانه باختری یا حداقل بخشی از آن سوءاستفاده می‌کند.

4- الحاق کامل نوار غزه: در این سناریو، رژیم صهیونیستی با الحاق کامل نوار غزه به رژیم صهیونیستی خواهد بود که این گزینه نیز مطلوب رژیم صهیونیستی است ولی با توجه به واقعیت های موجود و قدرت مقاومت فلسطین، عملاً این طرح عملی نیست و تلفات بسیار سنگین ارتش رژیم صهیونیستی را در پی خواهد داشت.  

به وقایع و رویدادهای محرک پاسخ خواهد داد. این وقایع و رویدادهای محرک می‌تواند کشتن یک گروه کامل از شهرک‌نشینان یا نابودی کل واحد پیاده‌نظام رژیم صهیونیستی در کمین حماس در غزه باشد.

5- نبرد منجمد یا جنگ منجمد: در این سناریو، افزایش تعداد تلفات در غزه، افزایش تعداد جنایات جنگی احتمالی و تشدید خطر درگیری منطقه‌ای را در پی دارد که باعث می‌شود که آمریکا، رژیم صهیونیستی را مجبور به مدیریت تهاجم زمینی خود کند.

ایده پرداختن به وضعیت فلسطین پس از پایان جنگ فعلی بین رژیم صهیونیستی و حماس هنوز در حد پیشنهادات نظری است که اکثر آن‌ها به‌اتفاق آرا در مورد نیاز به توجه به موفقیت دوره انتقالی پیشنهادی، قبل از پرداختن به الزامات مرحله نهایی با جزئیات، توافق دارند. بدون وارد شدن به جزئیات زیاد، می‌توان گفت که این سناریو که صحبت از نیاز به راه‌اندازی یک‌روند صلح منجر به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی چیزی است که ایالات‌متحده ممکن است برای مدیریت بحران پس از پایان جنگ در غزه به آن‌ها تکیه کند. این بدان معناست که راه‌حل نهایی مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی تا سال‌های آینده از دستیابی به دور باقی خواهد ماند، به‌ویژه اگر رژیم صهیونیستی مترصد ادامه جنایات خود علیه مردم بی گناه فلسطین باشد.

در پایان می‌توان گفت که سناریوهای آمریکا برای روز بعد از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، علاوه بر پیچیدگی‌ها و درهم تنیدگی محاسبات طرف‌های ذیربط، چالش‌ها و موانع متعددی را نشان می‌دهد که مانع اجرای عملی آن‌ها می‌شود. این امر اجرای این سناریوها را در عمل دشوارتر می‌کند، به‌خصوص که همه آن‌ها بر اساس یک پیش‌فرض غیرواقعی یعنی حذف حماس ساخته شده‌اند. بنابراین، تغییرات بالقوه در نبرد در حال انجام و همچنین تحولات در حال وقوع در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، از نظر گسترش مخالفت در سطح دولت‌ها و همچنین افکار عمومی، ممکن است منجر به یک واقعیت متفاوت با داده‌های جدید شود و این سناریوها برای آن‌ها معتبر نباشد. از طرفی مقاومت فلسطین و جبهه مقاومت در سال های اخیر ضربات متعددی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده اند و عملیات طوفان الاقصی نیز چالش های درونی رژیم صهیونیستی را گسترده تر کرد. لذا همچنان که با واقعیت افول آمریکا در نظام بین المللی مواجه هستیم، با روند کنونی و چالش های متعدد درونی رژیم صهیونیستی شاهد تسریع فروپاشی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک خواهیم بود.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها