۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۱
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

تأثیر جنگ غزه بر دولت بایدن

با اوج گیری اعتراضات مردم آمریکا علیه حمایت های صریح دولت بایدن از جنایات صهیونیست ها در نوار غزه، شانس های انتخاباتی رئیس جمهور کنونی آمریکا جهت کسب موفقیت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، به نحو قابل توجهی کاهش می یابد و این موضوع می تواند تبعات و نتایج بدی را هم برای جو بایدن و هم حزب دموکرات آمریکا داشته باشد.»
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

بیش از دو ماه از انجام عملیات هفتم اکتبر(طوفان الاقصی) و آغاز حملات گسترده صهیونیست ها به نوار غزه و تقابل گروه های مقاومت فلسطینی در برابر تجاوزات صهیونیست ها می گذرد. جنگی که رژیم اشغالگر قدس تاکنون در قالب آن، موجب به شهادت رسیدن بیش از 16 هزار فلسطینی شده و خسارت های گسترده ای را نیز به زیرساخت های غیرنظامی نوار غزه وارد کرده است. با این همه، یکی از نکات بارز و برجسته در بحبوحه جنگ غزه حمایت های همه جانبه دولت بایدن از جنایات اشغالگران صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ارسال سیلی از کمک های مالی و تسلیحاتی به اراضی اشغالی بوده است. در این راستا، دولت بایدن سعی داشته با طرح شعارها و مواضع اعلامی زیبا در باب حمایت از غیرنظامیان در غزه، اما در عمل، تشویق جنایات صهیونیست ها علیه ملت فلسطین تا جای ممکن از زیر فشار انتقادات بین المللی خارج شود.

این دستورکار دولت بایدن تاکنون با ناکامی های بزرگی برای آن همراه شده است. در این میان، اینکه بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است که فرسایشی شدن جنگ غزه حامل خسارت و ضربات مهلکی به دولت بایدن است و تداوم آن می‌تواند وضع را برای او از این که هست نیز بدتر کند. در این رابطه به طور خاص می توان 2 دولیل محوری نیز اشاره کرد.

اول اینکه با اوج گیری اعتراضات مردم آمریکا علیه حمایت های صریح دولت بایدن از جنایات صهیونیست ها در نوار غزه، شانس های انتخاباتی رئیس جمهور کنونی آمریکا جهت کسب موفقیت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا به نحو قابل توجهی کاهش می یابد و این موضوع می تواند تبعات بدی را هم برای بایدن و هم برای حزب دموکرات آمریکا داشته باشد.

از ابتدای جنگ غزه تاکنون شهرهای مختلف آمریکا نظیر واشنگتن‌دی سی، نیویورک و شیکاگو، صحنه برگزاری اعتراضات و راهپیمایی های گسترده در حمایت از ملت فلسطین و انتقاد رویه ها و سیاست های صهیونیست ها و همدستی دولت آمریکا با آن ها در اعمال جنایت علیه ملت فلسطین بوده است. از این رو، دولت بایدن جدای اینکه تا حد زیادی وجهه بین المللی خود را در خطر می بیند، در عین حال، با چالش های جدی در مدیریت افکار عمومی این کشور همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز رو به رو شده است.

دوم اینکه دولت های غرب و به طور خاص دولت آمریکا، همواره خود را مدعیان اصلی دموکراسی حقوق بشر، آزادی و دیگر اصول مترقی در عرصه بین المللی توصیف کرده و می کنند. حال، افشای چهره واقعی آن ها در بحبوحه جنگ غزه و حمایت هایشان از جنایات صهیونیست ها علیه مردم نوار غزه، عملا دولت آمریکا و مردم این کشور و حتی افکار عمومی بین المللی را رو در روی یکدیگر قرار داده و نوعی رسوایی جدی را برای واشینگتن به بار آورده است.

اساسا به همین دلیل است که تاکنون بارها و بارها در گزارش های مختلف خبری و رسانه ای به این نکته اشاره شده که مقام های ارشد دولت بیان به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس گفته اند که سرعت عملیات خود علیه غزه را بالا ببرد زیرا فرسایشی شدن جنگ غزه، تبعات جبران ناپذیری را برای واشنگتن به همراه دارد که آمریکایی ها قادر به پذیرش آن ها نیستند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها