۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۶
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

درگیری میان ارتش رژیم صهیونیست و مقاومت فلسطین همچنان ادامه دارد. در ادامه نبردهای شهر غزه، ارتش این رژیم در امتداد خیابان عمر المختار پیشروی کرده و کنترل مرکز پلیس در انتهای این خیابان را در اختیار گرفته است. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی به مرکز شهر غزه رسیده است و نبردها از سمت شمال وارد محله الشجاعیه شده است.

در شمال شهر غزه درگیری‌ها در اطراف اردوگاه آوارگان جبالیا و جنوب بیت لاهیا بین مبارزان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی ادامه دارد. بر اثر درگیری‌ها، بیمارستان کمال عدوان و بیمارستان العوده از خدمت خارج شده اند. در غرب اردوگاه جبالیا نیروهای فلسطینی موفق به انجام یک عملیات کمین علیه تانک‌های رژیم صهیونیستی که قصد نفوذ به مناطق اطراف میدان الشهدا را داشتند شدند.

در جبهه شمال شرق نوار غزه، نیروهای رژیم صهیونیستی در جنوب بیت لاهیا طی اقدامی غیرانسانی ده‌ها نفر از مردم غیرنظامی از پیر و جوان را دستگیر کرده و این افراد را به منطقه ای نامعلوم منتقل کردند. همچنین رژیم صهیونیستی در این منطقه پیشروی‌هایی داشته است. احتمال می‌رود پس از پیشروی‌های مذکور، اکنون منطقه بیت لاهیا در شمال نوار غزه به‌طور کامل محاصره شده باشد.

در جنوب نوار غزه درگیری‌ها در شرق و شمال شرق شهر خان یونس بین مبارزان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی ادامه دارد. بر اساس اطلاعات میدانی، درگیری‌ها به خیابان پنجم در شمال شرق خان یونس رسیده است و تانک‌های رژیم صهیونیستی در منطقه الکتیبه به شدت فعال هستند. به نظر می‌رسد ارتش این رژیم قصد دارد با پیشروی در این محور، شهر خان یونس را از سمت شمالی محاصره کند. در شرق خان یونس و منطقه بنی سهیلا درگیری‌ها ادامه دارد و تغییر خاصی در نقشه میدانی ایجاد نشده است. برای چندمین روز پیاپی مجموعه مدارس العوده و الخنسا در منطقه عبسان در محاصره نیروهای رژیم صهیونیستی قرار دارد. حدود ۴۰۰۰ نفر از آوارگان جنگ در این مدارس اسکان داده شده اند و از ترس حملات رژیم صهیونیستی قادر به خروج از مدارس نیستند.

در جبهه شمال فلسطین، درگیری ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله ادامه دارد. رژیم صهیونیستی حملات هوایی و توپخانه‌ای متعددی را به جنوب لبنان انجام داد و نیروهای حزب الله به طور معمول، به این حملات پاسخ دادند.

مقاومت اسلامی عراق نیز مواضع اشغالگران آمریکایی در تاسیسات گازی کونکو واقع در استان دیرالزور سوریه و پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار عراق خبر داد. این بیست و سومین حمله به مواضع آمریکایی‌ها در پایگاه عین الاسد و نهمین حمله به مواضع

آمریکایی‌ها در تاسیسات گازی کونکو طی هفته‌های اخیر می‌باشد.

در ابعاد سیاسی باید به وتوی قطعنامه سازمان ملل برای آتش بس فوری در غزه اشاره کرد. در این راستا دبیرکل سازمان ملل در اقدامی، با استفاده از اختیارات قانونیِ خود، مادۀ ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد که توسط آمریکا در شورای امنیت وتو شد. این اقدام آمریکا واکنش های متعدد بین المللی را در پی داشت. نمایندگان چین و روسیه ضمن محکوم کردن وتوی آمریکا، این اقدام آمریکا را مایه تأسف و باعث کشتار ملت فلسطین و ارتکاب جنایات بیشتر در پاکسازی قومی دانستند. بررسی روند حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی ار ابتدای جنگ غزه بیانگر آن است که آمریکا یک بازی دوگانه ای را درخصوص جنگ غزه در پیش گرفته است. در عرصه سیاسی و دیپلماسی سخن از آتش بس میان طرفین به میان می آورند ولی در عرصه تصمیم گیری و نظامی حمایت های تمام قد از رژیم صهیونیستی و جنایات او دارند. لذا می توان گفت که یکی از علت‌های ادامه جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه فلسطین همین حمایت های تمام قد آمریکا از این رژیم است.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در ابعاد رسانه ای، گزارش العالم مورد توجه قرار گرفت. در این گزارش آمده است "رایان ایر بزرگترین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت در جهان، تمام پروازهای خود به فلسطین اشغالی (رژیم صهیونیستی) را تا فوریه 2024 لغو کرد. بر اساس برآوردها، این تصمیم ده ها هزار رژیم صهیونیستیی را که قصد سفر به اروپا و کسانی که قصد سفر از اروپا به اراضی اشغالی را داشتند، تحت تأثیر قرار خواهد داد." در این خصوص باید گفت که مطابق با برآوردها حدود 2 میلیون نفر از مردم رژیم صهیونیستی به دلیل برهم خوردن امنیت در این رژیم تمایل به مهاجرت معکوس دارند که لغو همچین پروازهایی در کنار تعطیل بودن فرودگاه بن گورین می تواند صهییونیست ها را بیش از پیش خشمگین و نارضایتی از دولت نتانیاهو را بیشتر کند.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها