۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۹
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

اهداف سفر پوتین به امارات و عربستان

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با اسکورت چند جنگنده پیشرفته سوخوی روسی عازم کشورهای عربستان و امارات شد. از این رو، بسیاری از ناظران و تحلیلگران به این نکته اشاره می کنند که به احتمال زیاد، روس ها نیم نگاهی نیز به فروش تسلیحات و ادوات نظامی خود به دولت های امارات و عربستان سعودی دارند و سعی می کنند بخشی از دلارهای نفتی آن ها را به سمت خود جلب کنند.
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر-"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه به تازگی در سفری عازم کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی شد و با مقام های ارشد این دو کشور دیدار و رایزنی های مبسوطی را انجام داد. سفری که با بازتاب ها و تحلیل و تفسیرهای مختلفی همراه شده و بسیاری به واکاوی ابعاد مختلف آن و دستاوردهای احتمالی‌اش می پردازند.

در این راستا، اینطور به نظر می رسد که در مورد اهداف و دستورکارهای سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به امارات و عربستان سعودی، توجه به 3 نکته، ضروری و مهم به نظر می رسد.

اولا، رئیس جمهور روسیه با سفر به کشورهای مهمی عربی حاشیه خلیج فارس که پس از آن نیز میزبان رئیس جمهور کشورمان در مسکو بود، به نوعی سعی دارد این پیام را به قدرت های غربی برساند که در فضای تشدید فشارهای آن ها علیه روسیه با محوریت منزوی سازی کرملین، روسیه دیپلماسی فعال را اتخاذ کرده و عملاً در حال دور زدن چالش های ژئوپلیتیکی تحمیل شده از سوی غرب علیه خود و خلق فرصت های جدید است.

معادله ای که برای قدرت های غربی در حوزه هایی نظیر توسعه تجارت میان روسیه و کشورهای مهم عرب حاشیه خلیج فارس و یا تقویت همکاری‌های روسیه با کشورهای امارات و عربستان در چهارچوب بازار نفت جهانی و مسائل مطرح در تشکیلات اوپک، از اهمیت و چایگاه ویژه ای برخوردار می شود.

دوم اینکه باید توجه داشت که به طور خاص پس از جنگ اوکراین، حجم مبادلات تجاری روسیه با دیگر مناطق و کشورهای دنیا، به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. در این راستا، روابط تجاری روسیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه امارات متحده عربی و عربستان نیز اوج گیری قابل توجهی را از خودنشان می دهد. کما اینکه اکنون امارات متحده عربی بزرگترین شریک تجاری روسیه در جهان عرب است و البته که حجم مبادلات تجاری مسکو با عربستان نیز افزایش قابل ملاحظه ای را داشته است.

از این رو، اینطور به نظر می رسد که پوتین در جریان سفر اخیر خود به امارات و عربستان سعودی، به نوعی در پی توسعه روابط و مناسبات تجاری میان کشورش با دولت های مذکور و جذب سرمایه گذاری های آن ها بوده است. در این میان، برخی منابع اعلام می کنند که در بحبوحه تشدید تحریم و فشارهای جهان غرب علیه روسیه، عربستان سعودی و به طور خاص امارات متحده عربی، امکانات ویژه ای را در اختیار روس ها قرار می دهند تا فشارها و تحریم های مذکور را دور بزنند و منافع خود را در شرایط تحریمی تامین کنند.

از این رو، تقویت هماهنگی ها میان روسیه با امارات و عربستان در حوزه دور زدن تحریم ها نیز از جمله محورهای احتمالی و مهم سفر اخیر پوتین به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است.

و در نهایت سوم اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با اسکورت چند جنگنده پیشرفته سوخوی روسی عازم کشورهای عربستان و امارات شد. از این رو، بسیاری از ناظران و تحلیلگران به این نکته اشاره می کنند که به احتمال زیاد، روس ها نیم نگاهی نیز به فروش تسلیحات و ادوات نظامی خود به دولت های امارات و عربستان سعودی دارند و سعی می کنند بخشی از دلارهای نفتی آن ها را به سمت خود جلب کنند.

موضوعی که سال هاست یکی از حوزه های مورد علاقه قدرت های غربی در زمینه تعامل با دولت های عرب حاشیه خلیج فارس بوده و هست و اکنون روس ها سعی دارند به طریقی به این بازار پررونق و سودآور برای خود وارد شوند. مساله ای که در شرایط کنونیِ معادلات بین المللی می تواند حامل منافع راهبردی برای روسیه باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها