۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۵
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بازی جدید آمریکا و اسرائیل برای مقابله با حماس

اخیراً مقامات آمریکایی و صهیونیستی در بحث پایان جنگ در غزه و چگونگی پایان این جنگ در جهت نشان دادن پیروزی رژیم صهیونیستی بر حماس اظهارنظرهایی کرده اند و به طور خاص حماس را عامل اصلی تداوم این جنگ عنوان کرده اند. در رابطه با این مسأله نکاتی قابل ذکر است:

  1. بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: حماس می‌تواند فردا سلاح‌ها را زمین بگذارد. می‌تواند تسلیم شود و این قضیه خاتمه پیدا کند. در همین حال نتانیاهو نیز اعلام کرد که همه چیز تمام شده و رزمندگان حماس همین الان تسلیم شوند و به خاطر السنوار جان خود را از دست ندهند.

۲. طی چند روز گذشته نیز اخبار غیرموثقی از کشته شدن ابوعبیده سخنگوی قسام منتشر شد که وی با فایل صوتی منتشر شده، این ادعای رسانه های صهیونیستی را زیرسوال برد. همچنین صهیونیست ها در جهت نشان دادن کسب یک پیروزی در برابر حماس تعدادی از غیرنظامیان شمال غزه را دستگیر و لخت کردند و اعلام نمودند که این افراد از اعضای حماس هستند که بعدها خود صهیونیست ها اعتراف کردند که این افراد، غیرنظامی بوده اند. همچنین در خبر دیگری صهیونیست ها اعلام کردند که ارتباط السنوار با رزمندگان مقاومت در شمال غزه قطع شده و این رزمنده ها بدون دستور و استراتژی خاصی مانده اند.

همه ی این خبرها و مواضع مقامات آمریکایی و صهیونیستی در این جهت منتشر می شود که رژیم صهیونیستی به شکست در غزه اعتراف کرده است. زیرا این سخنان و مواضع بیشتر تبلیغات روانی و در جهت تضعیف روحیه رزمندگان مقاومت است.

۴. مقاومت در طول روزهای گذشته پیروزی های زیادی کسب کرده است که یک نمونه آن سخنان ابوعبیده مبنی بر تلفات بالای نیروی انسانی و از بین رفتن 180 تانک و خودروی زرهی ارتش پوشالی اسرائیل است. در کنار این مسأله عدم پیشروی های ارتش صهیونیستی در جنوب غزه نشان می دهد که این رژیم در عرصه نظامی نیز دستاوردی نداشته است.

۵. همه ی این مسائل و گزاره ها نشان می دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی باتوجه به شکست در عرصه میدانی به عملیات روانی و تبلیغی روی آورده اند که از این طریق اولاً برای خود دستاوردسازی کنند و ثانیاً به افکار عمومی القا کنند که پایان حماس نزدیک است.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

روند جنگ میان ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین همچنان ادامه دارد و تمرکز ارتش رژیم صهیونیستی بر جنوب نوار غزه است.

درگیری‌ها میان مبارزان فلسطینی و اشغالگران صهیونستی در مناطق شمال شرقی شهر خان یونس ادامه دارد. تمرکز و جهت بیشتر درگیری‌ها به سمت میدان اصلی شهر خان یونس معطوف است. نیروهای صهیونیستی تلاش می‌کنند تا به مرکز شهر خان یونس برسند. تغییر مهم در این منطقه مربوط به شمال منطقه عبسان و شمال منطقه الزنه است. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی از جهت شرق به نیروهای اسرائیلی مستقر بر روی جاده صلاح الدین رسیده‌اند و بدین ترتیب مناطق السریج و القراره محاصره شده‌اند.

همچنین تانک‌ها و زرهی‌های رژیم صهیونیستی حدود چند صد متر در شمال گذرگاه کرم ابوسالم و جنوب خزاعه در جنوب نوار غزه پیشروی کرده‌ و اقدام به ساخت خاکریز و سنگرهای پشتیبانی کرده‎اند. احتمال اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد در روزهای آتی جبهه جدیدی از این سمت به جنوب شهر خان یونس باز کند وجود دارد.

در جبهه کرانه باختری نیز با حمله نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی درگیری های مسلحانه‌ای در شهر طوباس واقع در شمال کرانه باختری رخ داد. نیروهای صهیونیستی در این درگیری از پشتیبانی پهپادهای شناسایی و تهاجمی برخوردار بوده و یک خانه را مورد حمله قرار دادند. نیروهای فلسطینی در پاسخ به این حملات، یک خودروی زرهی اسرائیلی در تقاطع تیاسیر واقع در جنوب طوباس را با استفاده از بمب مورد هدف قرار دادند. همچنین نیروهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی به مناطقی از جمله رام الله، نابلس و جنین یورش برده و چند فلسطینی را بازداشت کردند. در مقابل نیز رزمندگان مقاومت، نظامیان رژیم صهیونیستی را در ایست بازرسی سالم در غرب جنین مورد هدف قرار دادند.

در جبهه شمال فلسطین نیز درگیری ها میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان متناسب با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه افزایش یافته است. ارتش رژیم صهیونیستی حملات توپخانه‌ای به مناطق جنوبی لبنان انجام داد و نیروهای حزب الله نیز با شلیک راکت های سبک و سنگین و همچنین حملات توپخانه‌ای، مواضع ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند. همچنین تعمیق حملات هوایی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، مهمترین اتفاق درگیری‌های اخیر در این جبهه بوده است.

در ابعاد سیاسی نیز همچنان تحرکات خاصی درحال رخ دادن است که مهمترین آن سخنان نتانیاهو است که گفت: "عربستان و امارات هزینه بازسازی غزه را خواهند پرداخت. پس از پایان جنگ، «اسرائیل» به تنهایی مسئول تأمین امنیت غزه خواهد بود .باید مدیریتی را برای اداره امور مدنی در غزه ایجاد کرد که درصدد نابودی «اسرائیل» نباشد. تفاوت بین حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین آن است که حماس می خواهد ما را همین الان نابود کند، اما تشکیلات خودگردان درصد انجام این کار در چند مرحله است." این اظهارات بیانگر آن است که اغلب کشورهای عربی مانند عربستان و امارات در طول جنگ غزه همکاری هایی را با رژیم صهیونیستی داشته و اقدام مثبتی برای مقاومت فلسطین انجام نداده اند. زیرا اولاً نتانیاهو بازسازی و اداره سیاسی غزه پس از جنگ را به کشورهای عربی گره زده است. ثانیاً اگرچه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای از بین بردن حماس متفق القول هستند اما اختلافاتی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا برای اداره آینده غزه وجود دارد چراکه آمریکا معتقد به طرح دو دولتی و اداره غزه توسط جنبش حماس است ولی اظهارات اخیر نتانیاهو خلاف این امر است. در مجموع باید گفت که همه موارد بالا با پیش شرط حذف حماس در غزه است درصورتیکه رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن تا کنون نه تنها نتوانسته اند به این هدف برسند بلکه ضربات سنگینی نیز از مقاومت فلسطین خورده اند و برخلاف اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی و غربی ها، تعیین کننده این جنگ و ابتکار عمل مسائل غزه همچنان توسط مقاومت فلسطین انجام خواهد گرفت.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در ابعاد رسانه ای، اخیراً واشینگتن پست گزارشی را منتشر کرد که در آن آمده است:" آمریکا از آغاز تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی به غزه حدود ۱۵ هزار بمب و بیش از ۵٠ هزار گلوله توپ و دوهزار کیلوگرم بمب سنگر شکن در اختیار این رژیم قرار داده است." این امر بیانگر آن است که برخلاف ظاهر نمایی آمریکا برای توقف جنگ و مسائل بشر دوستانه، آمریکا حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنایات این رژیم علیه مردم بی گناه غزه است. از طرفی وتوهای مکرر توقف جنگ در شورای امنیت نیز بیانگر این موضوع است که آمریکا بانی اصلی ادامه جنگ غزه است چراکه تاکنون رژیم صهیونیستی شکست های متعددی از مقاومت فلسطین متحمل شده است و آمریکا با حمایت های خود از این رژیم مترصد رسیدن به یک دستاورد نسبی در غزه است.
  2. در خبر دیگر، رویترز گزارش داده که "رژیم صهیونیستی به چندین کشور عربی اطلاع داده که می‌خواهد یک منطقه حائل در سمت فلسطینی مرز غزه برای جلوگیری از حملات به رژیم صهیونیستی ایجاد کند. رژیم صهیونیستی به مصر، اردن، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و ترکیه اطلاع داده است که به دنبال اجرای این طرح است." هدف رژیم صهیونیستی از ایجاد منطقه حائل از شمال تا جنوب غزه، جلوگیری از نفوذ یا حمله مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی است.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها